lördagen den 18:e oktober 2008

Det är ju inte så att Ica är först direkt

Folk är tamejfan helt otroliga! Alltid ska det gnällas på någonting, senast nu på Icas riktade reklam.
I går fick jag (tillsammans med min lilla 25-kronorscheck) ett reklamblad som visade att jag får rabatt på lite utvalda varor som jag brukar handla. Vad smart! utbrast jag glatt och visade kupongerna för Tobe som precis som jag ansåg att fem procents rabatt på tuggben är mer värt för oss än något erbjudande på falukorv eller typ, eh jag vet inte... matjesill?
Idel glada miner på sexton B alltså.
Men så kom Sydsvenskan när jag satt på redaktionen i natt och vad puffar dom för på ettan, om inte att folk ANMÄLT ICAS ERBJUDANDE TILL DATAINSPEKTIONEN.
Jorå, vissa tycker tydligen att det är kränkande att Ica vet vad de handlat.

Herregud, man trillar ju av stolen för mindre. Vad tror dessa människor ska hända om Icas marknadsavdelning får reda vilken yoghurt dom äter till frukost?
För kom igen, det är inte så att Ica säljer något hemligare än typ, eh...mat och kattsand.
Skulle det komma hem ett reklamerbjudande där frugan får se att maken köpt porr och knark för hushållskassan så fattar jag att läget kan bli lite spänt men nu handlar det inte om något annat än att deras tidigare inköp av leverpastej gör att dom i fortsättningen kan få köpa den fem procent billigare.
Ja, gusådåligt. VAD HEMSKT! FY ICA!

Men det är inte slut här, nej Jan Bertoft som är generalsekreterare på Sveriges konsumenter håller med dom som har hört av sig och oroat sig över hur dessa erbjudanden påverkar deras integritet. Och Jan är inte nöjd.
"Jag har själv fått hem Icas erbjudande. Det känns snuskigt. Jag erbjuds till exempel rabatt på precis den juicen jag brukar köpa", säger han i intervjun och fortsätter lite senare:
"Frågan är om vi vill ha ett samhälle där privata kedjor vet så mycket om oss – vad och hur mycket vi handlar. Den här reklamen är inte driven av konsumentintresse, utan av affärsmässiga intressen."
Åh men herregud, STOPPA PRESSARNA, Ica gör reklam i syfte att tjäna pengar! Skandal!

Nu ska jag berätta något som jag trodde var allmänt känt: när man drar sitt lilla bonuskort så registreras det som man köper. På H&M, på Ica, på SJ, på... överallt.
Företagen vill se vad deras kunder handlar för att utveckla sig och göra fler och bättre produkter som vi vill ha. Inte för vår skull, utan för sin egen. Företag vill tjäna pengar. Jättemycket pengar.
Man kan faktiskt sträcka sig så långt som att säga att det är lite det som deras verksamhet går ut på.
Och har man ett Icakort (vilket man som ickekund i Icabanken har endast för att få tidningen Buffé, en värdecheck och – tadá! – rabatterbjudanden) så borde man bli glad över att få rabatt på precis sådant man handlar och inte massa annan skit. Eller hur?

Och Jan Bertoft: Att paketera om gammal köttfärs och fuska med datummärkning, det är snuskigt.
Att få rabatt på sin frukostjuice är inte det.

9 kommentarer:

  1. Problemet är att gränsen för vad som anses okej flyttas fram hela tiden. Låt säga att ditt försäkringsbolag börjar samarbeta med din livsmedelsaffär. Fullt möjligt rent tekniskt numera.

    Är det okej att det dyker ner ett brev i din brevlåda i stil med:

    "Kära Mirijam! Du har under de senaste månaderna köpt stora volymer ur produktsortimentet chips och snacks och vi är därför nödgade att höja premien på din livförsäkring hos oss. Trygg-Hansa rekommenderar dig att lägga en större del av dina inköp på rotfrukter och produkter med ett lågt sockerinnehåll för att vi inte ska tvingas till ytterligare höjningar"

    SvaraRadera
  2. Jag ska fundera på det David. Återkommer.

    SvaraRadera
  3. Jag fick kuponger från min lokala ICA-butik i Stockholm två år efter att jag flyttat till Sundsvall minst en gång i veckan. Det var sjukt irriterande så jag mailade dem och berättade att jag hatade dem. Då slutade de skicka. :]

    Jag är både för och emot det där systemet. Rent generellt är jag emot reklam tryckt på papper då det känns så 90-tal och dåligt för miljön. De kan skicka mail istället, om man vill, och sen får man rabatten när man drar kortet. Själv drar jag inte mitt kundkort för jag hatar reklam. Dessutom är det fattigt att använda kuponger. Alla liksom "titta vilken fattig kille som måste använda kuponger". :(

    SvaraRadera
  4. Tänk att det ska bli sånt liv om en sån här sak...

    Det här sättet att "rikta" reklam, har använts inom web världen i - låt mig se - 100 år? Och det på ett sätt som verkligen borde röra runt i ankdammen.

    Exempel:

    Nyhetshungrig? Det finns ofta en koppling mellan den artikel du läser på valfri nätupplaga, och den bannerreklam som är synlig.

    Shoppingsugen? Lägg märke till hur reklam ofta riktas till den kategori du shoppar runt inom, på t ex tradera.se.

    Det är inte ALLTID detta används - men otroligt ofta. Det är ett sätt för annonsörerna att kunna gå in och påverka en specifik målgrupp, som redan har visat interesse för ett angivet område.

    Facebook använder också utav sig av detta. Där riktas reklamen efter kön och geografiskt angivet område.

    Google är inte bättre. ALLT du skriver, kan användas för att finna reklam som passar dig.

    Yes yes. Big Brother IS already watching you - oavsett om du köper kattsand på ICA eller ej.

    SvaraRadera
  5. Ja, alltid ska det gnällas på något! Är inte du på tjejfest i helsingborg ikväll?

    SvaraRadera
  6. BTW, jag älskar din nya header!!! Hur fixar man en sådan om man nu inte är så kunnig med HTML o sånt?

    SvaraRadera
  7. Om folk blir så upprörda över att ICA tittar på vad man köpte kan man undra hur upprörda de skulle bli om de visste att när man går runt och självscannar så samkör de statistiken från den maskinen (var man köpte var och hur fort man rör sig i butiken) med reklam man fått hem, sett på tv osv. ICA är nog tvåa efter Google på att köra med statistik.

    SvaraRadera
  8. Fast vad kostar det Ica att hålla på med allt det där. Vore det inte bättre att bara lägga alla pengar som går åt kortregistrering, tillverking av buffe-tidning, datasystem för att logga vad folk köper, utskickskostnader och allt annat de håller på med, på att sänka priserna på maten istället. Själv så handlar jag hellre billig mat generellt än springer med en 25kr rabattkupong och ännu en för min morgonjuice.

    SvaraRadera