måndag 29 december 2008

Taskiga, dåliga, äckliga Swedbank

Egentligen orkar jag inte men jag måste bara få skriva av mig om OTROLIGT dåliga dåliga dåliga Swedbank på Gustaf i Malmö.
Allvarligt, är det lov att bara ha två kassor för kontanter när det är TVÅHUNDRAFEMTIO nummer i kö? Är det det? Vet ni hur lång tid det tar för 250 pers att ta ut och sätta in pengar? Alldeles för lång tid, är svaret på den frågan. Och det är inte så att de kan öppna fler kassor – för det finns inga!
Det var dessutom ett par timmar efter lunch, hur kan folk som måste använda sig av en fysisk bank överleva? "Jag måste ta ut komp i eftermiddag för jag ska ta ut pengar".
Herregud. "Fly mig ett rep och en stadig bjälke" tänkte jag efter bara fem minuter i decemberträngseln.

Åh, jag fattar ju att det är en del i projektet att få alla sina kunder att vråla "KUK! JAG ORKAR INTE! GE MIG EN SÅN DÄR INTERNETBANK NU!" så att alla ska göra merparten av sina bankärenden hemma men vissa kan ju inte. Eller vill inte – och det måste väl också vara okej?
Och det märks på klientelet, det är 250 skruttiga pensionärer, psykiskt labila och folk som helt uppenbarligen aldrig kommer kunna eller vilja skaffa internetbank som sitter där och glor håglöst framför sig medan den lilla tavlan långsamt närmar sig rätt nummer.

Jag tycker inte att det är okej. Ska man få sina kunder att använda en produkt måste man göra den produkten så attraktiv att ingen vill ha alternativet (i det här fallet uttråkningsdöden på kontoret) men om kunden INTE vill ha produkten så ska den slippa – inte tvingas spendera hela sin eftermiddag i ett fullproppat väntrum.

Och så deras förbannade klisterlappar: "Mobilfritt område". Vad fan är det?
Ska jag sitta på banken i fyra timmar för att få ta ut pengar så tänker jag ha kontakt med omvärlden under tiden, det är en sak som är säker.

4 kommentarer:

  1. Vad gjorde du där egentligen?

    SvaraRadera
  2. Mamma berättade just att hon flippat rakt ut på stan när hon skulle ta ut kontoutdrag i bankomaten.
    "Endast uttag kan göras" står det i rutan
    Sabla skit tänker mamma men tar ut 300 spänn för att få ut sin minneslapp.
    "Minneslapp kan ej lämnas" står det då i rutan.
    Mamma gormade att "ska man tvinga folk att använda sina kort så får det aldrig lov att fela! Det ska alltid fungera, det måste det!"
    Jag håller med.

    SvaraRadera
  3. Nordea i Täby kör samma stil! man skiter helt enkelt i dom som av någon anledning vill göra sina behov, förlåt jag menar sina bankärenden, live!
    hejfr charlotte

    SvaraRadera
  4. Detta var 2011 då allt blev svårt att kalla banker för bank,hmmm
    2012 ja snart 2013,ännu dystrare för nu har vi inga kassor alls på vårt så kallade bankkontor.
    "En herre skulle ta ut € men råkade trycka på SEK då han hade lite för bråttom och en kompis bredvid pratade på.
    Skulle ta 3 arbetsdagar att hjälpa honom med det svarade den så kallade banken"
    Kontantlöst kan nog visst vara bra men för helvete låt handeln införa det i samma takt va'!
    Så ta aldrig emot kontanter om du säljer något för då får du spara dem i madrassen:-)
    SteveM

    SvaraRadera