onsdagen den 7:e oktober 2009

Inte för att vara taskig men skäms du aldrig över att vara man när män beter sig som de gör?

Vad fan är det med det manliga släktet? Jag jobbar som bekant på en kvällstidning och efter några nätter på redaktionen tappar jag alltid lite av min tro på mänskligheten. Misshandel, våld, styckmord, våldtäkter, you name it. Och vilka är (oftast) förövarna? Vilka är (oftast) offren?

80% av alla som blir misstänkta för brott är män. Är inte det helt sjukt? Lägger man då till att nästan hälften (43%) av de misstänkta kvinnorna "bara" misstänks för stöldbrott så har man ju en ganska obehaglig bild framför sig: kvinnor stjäl, män mördar (och kör bil förjävla illa).
Varför är det så? Är inte det här ett problem?
Säg att det hade varit... ehh... danskar som varit så sjukt överrepresenterade i brottsstatistiken. Hade man inte sett ett mönster som man försökt bryta då?

Se scenariot framför er: Världens fängelser är överfulla av danskar, det rödvita folket från andra sidan sundet startar krig, mördar sina fruar, slår ihjäl sina barn med skiftnycklar, våldtar och styckmördar, skjuter och knivhugger, misshandlar och rånar helt oskyldiga människor.
"Vad är det med dom jävla DANSKARNA? Vad fan sysslar dom med, vad är det med just danskar som gör att de är helt galna?" hade man tänkt och tillsatt utredningar och krisgrupper för att få lite ordning på torpet.

Under 2000-talet har 153 kvinnor blivit mördade av sina män. Av sina MÄN! Killar de varit kära i, som älskat tillbaks, som de skaffat barn med, tittat på hus ihop med, firat jul med. Män som sagt att de är det finaste de vet, män som tittat dem djupt i ögonen och sagt "jag älskar dig". Dessa pojkvänner, sambos, särbos och makar har sedan dödat dem. Är inte det helt ofattbart?!

På jobbet en natt ställde jag frågan: "Inte för att vara taskig, men skäms ni aldrig över att vara män när män beter sig som de gör?" De gjorde ingen. Jag hade skämts om det var tvärtom. "Brudjävlar, sluta för fan upp med att ha ihjäl era pojkvänner, man få ju skämmas över att vara kvinna" hade jag tänkt. Tror jag. Vad tror ni?

(*Källa: Brottsförebyggande Rådet, Personer misstänkta för brott, slutgiltig statistik för år 2008)

6 kommentarer:

  1. Så sant, så sant..!
    Själv kan jag känna mig pinsamt berörd när kvinnor "våpar sig" och spelar mer korkade / klena än de egentligen är. Typ inte klarar av att slå i en spik eller skifta däck.
    Likaså kan jag bli "kollektivt förbannad" när kvinnor som gjort pundiga grejer lyfts fram i media.
    Men snubbar verkar inte känna något ansvar för sina medbröders märkliga gärningar... Skumt!

    Bra att du sätter ljus på detta!

    SvaraRadera
  2. Jag kan bara hålla med. och vad som är riktigt ofattbart är inte att de män som inte utför våldshanlingar inte skäms, utan att de männen som slår, mördar och våldför sig på andra kan slå sig för bröstet, peka finger och säga till sin "kära" att "det var för fan ditt eget fel. Vaddå slog dig? Du ramlade ju in i min näve" Att de kan skryta över att de slog in skallen på någon eller hur de blåkörde ifrån snuten.
    DE ska skämmas de jävlarna.

    SvaraRadera
  3. men du, det vore ju faktiskt sjukt bra. hur gör man det?

    SvaraRadera
  4. Ligger i mallarna i för blogspot, in och leta vettja!

    SvaraRadera
  5. Jag tycker fler ska veta om och få en kännedom om
    Sociopater och psykopater. Det finns förfärligt många.
    Alla slåss inte eller dödar och därför är mörkertalet
    Väldigt stort. Kolla in www.evah.org "det angår oss alla"

    SvaraRadera
  6. Jag är man runt 50,skäms nej,men väldigt ARG eller Förbannad att det ska behöva vara dessa himla könsroller.
    Faktiskt verkar de blivit ännu värre på senare år,konstigt va?
    Machostilen att behandla kvinnor som skräp är också väldigt populär,dock inte hos mig.
    Våld är mer accepterat i dagens samhälle än sex,kärlek ses som fjolligt OCH så har ve den här totalt övergripande egoismen som brett ut sig.
    Jag personligen blir alltså förbannad på att kvinnor ska behöva att vara offer i dessa så moderna och upplysta tider.
    Tobak skadar alkohol skadar och se varningarna på etiketterna,gör likadant med våldsglorifierande spel och filmer för vad än forskare påstår påverkar de det är de resultaten vi ser nu
    Skamkänslor ska inte behövas men mer ilska till att motverka detta våld mot kvinnor
    Din blogg hittade jag när jag sökte efter att blivit ilsken på en TV reklam den är kalasbra din blogg
    Mvh
    Steve M

    SvaraRadera