måndag 4 januari 2010

Bara så att ni vet:

Kan vi göra klart det här en gång för alla: det är inte lika kallt i Skåne som i norrland.
När folk klagar på våra fisljumma sju minus så brukar jag lite nonchigt slänga mig med ett "jag snackade med morsan innnan, det är 26 grader kallt hemma" och GENAST ska folk bara "ja men det KÄNNS mycket kallare här, det är skillnad vid havet och i blåsten och yada yada".

Alltså, kallt är det om man kommer ut och inte kan andas för att luften består av is. När varje andetag blir en torrhostning och man måste ta små små andetag genom näsan för att få luft. Och näsborrarna isar igen så man måst trycka på nästippen så att dom öppnar sig.
Kallt är det när man har haft motorvärmare i under natten men bilen ändå vägrar starta. Eller att den startar men oljan blir så kall och trög att allt känns stelfruset och sätesvärmaren inte kommer igång innan man är framme.
Kallt är det när medarna på sparken fryser fast i skoterspåret så man inte kan åka, kallt är det när man sitter inne och GRÅTER för att man har så ont i tårna och fingrarna när dom börjar tina, kallt är det när man hela vägen till fjällen får stanna var femte mil och fylla på glykol i tanken för att ispropparna ska tina.

Okej: Visst. Om det blåser så är det kallare. Det är fakta. MEN TÄNK DÅ NÄR DET ÄR MINUS 26 och DESSUTOM tretton sekundmeter! Alla som stått på toppen av ett fjäll med snorig överläpp och rimfrost i luggen i det vädret, upp med en hand.

Nu skulle jag kunna beskriva hur jag och brorsan gick till skolan i 25 minus för att det var så kallt att bilen inte startade osv, men skippar det eftersom jag är en 30-årig hipp tjej och ingen gammal gubbe.
Poängen är ändå: Skåningarna är generellt sett ena jävla mesar när det kommer till kyla. Vi norrlänningar är det INTE.

Alfie i norrland. Med skor. Mes. 

13 kommentarer:

  1. HAHA! WORD! Vi hade -40 i Kalix en gång. Det var KALLT. Men jag tar faktiskt hellre -20 i den torra Kalixluften än -10 och isvindar i Stockholm. Var ute och promenerade i -23 under julen och det var skitmysigt!

    SvaraRadera
  2. Exakt! Jag är skåning in i märgen men är fullständigt övertygad om att det är otroligt mycket kallare i Norrland. Och mörkare.
    Vi skåningar är lyckliga mesar i vårt nästa subtropiska klimat :)

    SvaraRadera
  3. Piste. Punkt. Amen

    Hälsar finnen i norr.

    SvaraRadera
  4. You just tell them! Örebroarna är lika mesiga, så att du vet :p

    SvaraRadera
  5. He he mycket rätt i det inlägget!! Jag minns den gången som dom stängde skolan för att det var -36.

    Men glykol har man i kylaren inte i tanken. Det borde du veta som har gått i Nisses verkstads skola :)

    SvaraRadera
  6. Hm. Vad har man i tanken då?

    SvaraRadera
  7. och snökaoset sen då! 2 cm snö och skåningarna åker av vägen en efer en. och kör med sommardäck.

    SvaraRadera
  8. När det har varit 40 minus och temperaturen stiger till 15 minus då är det varmt!

    SvaraRadera
  9. man kan visst ha en skvätt glykol eller annan form av alkohol i tanken för att undvika isbildning. men helt klart skåningar är ena jävla mesar

    SvaraRadera
  10. Haha jag tror dig! Varenda dag när jag stått och frusit i veckan har jag tänkt "men hur ÖVERLEVER DE?". I norrland alltså. För där är det som sagt 40 minus, och har har det väl varit 12 kanske.

    SvaraRadera