fredag 12 mars 2010

Om Vilks, rondellhunden och behovet av uppmärksamhet

Så här då va: En snubbe som håller på med konst gör av någon outgrundlig anledning en teckning på en rondellhund i turban. Att det skulle bli ett jävla liv visste han, eftersom det inte var lång tid sedan Jyllandspostens Muhammedkarikatyrspublicering.
Varför utsätta sig för detta? Jo, vad vill konstnärer ha? Mja, kanske lugn och ro att skapa, en liten ateljé, gott rödvin och en katt som man kan klappa när inspirationen tryter. Vad vet jag.
Men jag antar att man också vill ha UPP-MÄRK-SAM-HET.
Sagt och gjort, ett konstverk senare och saken är klar. Tada! Lars Vilks är inte bara snubben som bygger höga torn av drivved utan bygglov, han är även turbanrondellhundens fader. 

Men om vi bortser från att det enligt lagen är helt okej, så tycker jag faktiskt inte att man kan göra vad som helst bara för att kunna hävda att det är KONST.
Och det taskiga här är ju inte att han kan ha sårat vissa muslimer genom sin teckning, bara för att man är muslim så flippar man inte automatiskt ut över en karikatyr. Nej, det jag tycker är taskigt är resultatet som följer: att det finns dom som verkligen flippar, och att islamofobin som följer i spåren av deras handlingar bara kommer att göra folk mer fientligt inställda till islam. Större rädsla, mer främlingsfientlighet, mer hat. Till ingen nytta.

För det hade kanske varit värt det, om han hade slagits för något vackert och fint och större. Men det gör han inte. Han ritar en teckning och lutar sig tillbaks, gäspar och säger att det är KONST och hävdar sin rätt till yttrandefrihet. Så vad är det då Vilks så fritt vill yttra? Ja det kan man undra. Han kanske har stora tankar med sitt verk men jag har ännu inte förstått vilka. Vill han ha en debatt om islam? om religion? Om yttrandefrihet?
Det han har fått är en västvärld som skakar på huvudet och tänker "fy fan vad löjligt av muslimerna att ta åt sig så mycket av en jävla teckning".

Men jag anser att det är så här: 
Man får tycka vad man vill, ha vilken religion som helst, man kan vara Jehovas vittne, scientolog, tro på intelligent design eller helt enkelt bara vara hur jävla knäpp i huvudet som helst, bara man inte medvetet gör någon annan illa.
Eller hur? Bara för att man är religiös är man ju inte ond? Problemen börjar ju när folk hävdar att de gör saker i religionens namn, då är man ute på tunn is. Lilla tant Agda som går i kyrkan varje söndag är ju inte ett dugg livsfarlig, lika lite som alla hundratals miljoner muslimer som varje dag går runt i världen utan att varken döda någon eller spränga några flygplan i luften.
 
Jag är absolut inte troende, jag har gått ur svenska kyrkan, jag tycker att Gud och Jesus och Mohammed och de andra snubbarna är bluff och båg, men jag RESPEKTERAR att andra människor har en tro. Så länge ingen försöker pracka på mig en massa åsikter så är jag glad och trevlig mot alla omkring mig. Det skulle aldrig falla mig in att driva med någon, att göra narr av något som en annan människa verkligen högaktar.

Jag menar inte att yttrandefrihet inte är det bästa och finaste i hela världen, för det tycker jag.
Men jag gillar INTE att yttrandefriheten får används som argument för att göra vilken skit som helst, hävda att det är konst och få uppmärksamhet. Inte när resultatet blir som det blivit nu.

Maria Rydhagen har för övrigt skrivit en skitbra krönika om spektaklet i dagens Kvällan. Läs den.

7 kommentarer:

  1. Sv: Sure thing! Det går ypperligt att få beställa en pony-tröja om man vill. Jag vet inte riktigt hur man ska utarbeta det eftersom jag inte brukar hålla på med sånt, men säg att jag vill ha typ 150 kr för själva jobbet + kostnad för tröjan (brukar måla på vad som helst så länge det är mycket bomull i materialet, den jag målade ponyn på var nån bas-tisha från H&M)och så frakt förstås. Men om du är seriöst intresserad kan du ju maila mig organised_confusion@hotmail.com så kan vi utarbeta nåt. =)

    SvaraRadera
  2. ja, men åh!!!! män tror ju att dom får göra som dom vill bara för att dom är lessna över att ha en skampåse istället för coola äggstockar. men jag säger NEJ det får ni EJ! och sen springa runt med yxa och på barrikaderna..... åh suck vad trött jag blir, jättetrött! men bra skrivet såklart.

    SvaraRadera
  3. Tja ba!
    Jag håller inte med dig till 100%.. Jag skrev ett skitlångt svar men det försvann visst så jag svarade i ett eget inlägg på min blogg istället.

    See you soon på ett hoppfält nära mig!

    SvaraRadera
  4. Håhåjaja det var länge länge sedan det fanns något krav på att konst på något sätt skulle bidra med något gott och bra till samhället. Eller "betyda" något.

    1961 ställde Piero Manzoni ut en konservburk med sin konserverade skit "Artist's Shit". 49 år senare är det andra grejer som provocerar. Konstigt nog.

    SvaraRadera
  5. Bajs som konst är väl fortfarande inte helt rumsrent...
    http://www.sydsvenskan.se/kultur-och-nojen/article641315/Konst-for-varldens-basta.html

    SvaraRadera