lördag 28 maj 2011

Hej moment 22

Nä men vi skiter väl i det då. Om man kollar på ett hus på två miljoner så ska handpenningen vara 300 000. Inga undantag. Säg att jag och Tobbe gör en vinst på våra lägenheter på 150 000 FÖRE mäklararvode och skatt. Då fattas det i runda slängar 200 000 + de ungefär 50 000 som lagfart och pantbrev kostar. Kul. VEM har tvåhundrafemtiotusen på sparkontot liksom? Och OM man har det, vem vill länsa sitt sparkonto och ha noll buffert när man precis köpt hus?

"HAR folk verkligen de här pengarna", frågade jag bankrösten i telefonen.
"Ja, det vanliga är ju att föräldrarna hjälpar ungdomarna som ska skaffa sitt första boende" var svaret jag fick.

Kommentar på den: HAHAHAHAHHAAHA. Inte bara för att jag är 31 år och således långt ifrån en ungdom, vi kommer inte kunna köpa ett hus de närmsta tio åren, och vi kommer heller aldrig kunna hjälpa våra barn att köpa ett.
Flytta? Bra idé. Ska bara säga upp mitt fasta välbetalda journalistjobb först. Nej just det, det kan jag ju inte, då kommer vi inte få något lån.

12 kommentarer:

  1. Sluta att köpa en massa onödiga saker och låt bli att resa så har ni sparat ihop pengarna på två år.

    SvaraRadera
  2. Det vanligaste är att man lånar till handpenningen. Det kallas handpenningslån. Om inte er bank har det, kan man ta et privatlån. När huset väl är köpt, kan man lägga över detta lån i själva bolånet. I rätt bank borde ni till och med få låna till renonvering mm.

    Tycker att du ska prata med en annan bank om bankrösten inte berättade det för dig!

    SvaraRadera
  3. ... och handpenningen är vanligtvis 10% (max 15%). Så ett hus på 2.000.000 borde ha en handpenning på 200.000.

    SvaraRadera
  4. Anonym: Nja, kanske det. Men som sagt, det är nog på kronan att man får ihop det och då har man verkligen klösmärken i botten på sparkistan = inte det ultimata när man vill ha en husbuffert. Som jag skrev.

    Moa: Dom har ändrat, så handpenningen är alltid 15% nu. Hon på banken sa inget om något handpenningslån, jag har ju lånat till den här lägenheten utan handpenning, och då ligger de 10% (som det var då) som topplån. Lite så trodde jag att man kunde göra nu också, betala de 100 000 eller vad vi nu tjänar på våra lägenheter + kanske 50 000 från sparkontot och lägga resten som topplån. Men icke. Återstår väl att ta ett blancolån på pengarna men det känns alldeles för dyrt.

    SvaraRadera
  5. Hej!
    En polare till mig har köpt hus efter att den här nya regeln om att man bara får låna 75 eller är det 85 procent av priset. Dom tog ett annat lån för att kunna betala resten, det blir dyrare ränta på den summan men inte så farligt sa hon.

    SvaraRadera
  6. Jag säger som AMO, jag tror verkligen det finns vägar runt det här. SBAB har tex nåt som heter 'privatlån' som är ett blanco-lån, det är högre ränta men inte galet hög och man får bara teckna det om man även tecknar ett vanligt bolån. Skulle tro att det vanligtvis används för handpenningen. SBAB är vanligtvis 'schysstare' än vanliga banker med sånt här.

    SvaraRadera
  7. Vi sålde igår, med fin vinst. Några sådana affärer till så kanske det blir ett hus en dag, eller dröm lägenheten. Det är nog så man får jobba när man börjar på noll.

    Men det där med lån brukar gå att lösa. Vi belånade hela vår lgh när vi köpte den, hade inte ett öre att skjuta till. Mina föräldrar satte sin kåk som säkerhet vilket gjorde att vi slapp toplåneränta. Men vi lånade hos Dnb nor som inte finns kvar längre.

    SvaraRadera
  8. Jag tänkte just skriva att mina föräldrar aldrig skulle ha möjlighet att hjälpa mig eller mina syskon med några sådana summor, eftersom de helt enkelt inte har några! Sedan kom jag på att vi lånade till handpenningen av Niklas mamma, inte för att hon är rik, men hon är sparsam. Utan de pengarna hade det inte blivit någon lägenhet för oss.

    SvaraRadera
  9. A.M.O: Ja men ett blancolån på 200000 blir en del extrapengar, boendekostnaden för det här huset var på 11 000, det skule lätt kunna rusa iväg mot upp emot femton med ett blancolån och då börjar det kännas som väldigt mycket pengar för att få ha en liten trädgård till sina smultronplantor.

    Sara: Mmm, lite samma där. Fast de kanske ger bättre villkor när man tar bolånet hos dom också.

    TuvaMinnaLinn: Ja, men eller hur, då hade ni ju en säkerhet, jag fullbelånade den här också, men den kostade bara 620, så jag fick ta topplån på 62 men det var ju sååå värt det, på de här (i sammanhanget) små summorna så funkar ju det även om man är själv.

    Fifi: Men de billigaste lägenheterna vi kollat på har legat på runt miljonen, då måste man ändå ha nästan 150 000 i handpenning och det känner jag ingen som kan låna ut till mig. Man vill ju gärna att den som lånat ut det ska få tillbaks det snabbt också... Svårt. Men hejja Niklas mamma!

    SvaraRadera
  10. Såg att ngn annan hade skrivit samma alla redan, ta ett blancolån men spara till lagfart o pantbrev så får ni ert drömhus och byt bank om de inte vill låna er pengar!

    SvaraRadera
  11. Kolla upp JAK-banken! Lån utan ränta, istället sparar man samma summa som man lånar varje månad. När lånet är betalt kan man ta ut pengarna man sparat. :)

    SvaraRadera
  12. Tyvärr tror jag att enda vägen runt det där är att leva över sina tillgångar och till slut hamna i en tv-såpa om skuldfällor eller göra vad alla andra skåningar med huslust gör; flyttar till Sjöbo. Problemet med det senare är att man måste bo just i Sjöbo. Attans.

    Alltså är det nog inte så konstigt att kronofogden knackar på hos allt fler.

    SvaraRadera