torsdag 9 juni 2011

Bloody hell vilka dumma jävla regler

Alltså, vad i helvete?  Jag blir så jävla jävla JÄVLA trött!  Jag kanske är lite sen på bollen, men hur tänker man när man inför en regel om att man inte får lämna blod om man har haft sex med någon som tatuerat sig eller piercat sig det senaste året?
Man får inte ha varit i fel del i världen, inte bytt sexpartner nyligen, vara bög, ha piercat/tatuerat/opererat sig senaste halvåret, vara gravid (+ att det är väntetid sex månader efter förlossningen), vara sjukskriven, ha prostituerat sig, knarkat, och så detta nu då. SÅ. JÄVLA. STÖRT.

Senast I DAG ligger det en notis ute om att det är brist på blod i Skåne, jaha men OJ, det var ju väldigt underligt med tanke på att nio tiondelar av befolkningen går att klämma in under ovanstående kategorier.

Och som jag och Tobbe kutar till tatueraren så kommer väl vi ALDRIG få lämna blod, vilket är jävligt synd eftersom 1) Jag vill hjälpa till och 2) Jag har faktiskt värsta häftiga superhjälteblodet. Dom borde fan komma från blodcentralen och hämta mig i limousin och andaktsfullt tappa mig på blod med kanyler av guld, SÅ ovanlig och eftertraktad är jag.

Nej, men sitt där och se när folk dör av blodförlust då, så sitter jag här, proppfull av friskt blod och dricker kaffe istället, IDIOTER!

10 kommentarer:

  1. Tänker precis likadant som dig. Det är ju stört att införa ännu en regel som gör det ÄNNU svårare för blodcentralen att få fler blodgivare. Det ökar konstant med folk som piercar och tatuerar sig så snart är det väl fan torka hos dem!

    SvaraRadera
  2. Jag håller med. De TESTAR ju dessutom blodet varje gång man lämnar. Klart att det måste vara säkert och så, och visst vore det hemskt om man råkade på någon elak och obotbar sjukdom om man behöver ta emot donerat blod, men vaffan. Skulle tycka att det var värre att inte få något blod om jag behövde det.

    SvaraRadera
  3. eeeeh, joo... Alltså jag tycker senaste regeln är skitkorkad jag också med tanke på att man får lämna blod sex månader efter att man själv tatuerat sig, hur tänkte de där liksom?

    Men det där med graviditet är inte så dumt för iom att man är gravid finns risken att man bildar antikroppar mot barnets blod. Och har det liksom inte hänt nåt på sex månader så är faran över och man får lämna ett prov där man screenar(letar) efter dessa eventuella antikroppar. Och efter en bebis behöver man nog allt järn själv med blodförluster och amning osv.

    Allt blod testas men det finns alltid en viss tid efter smittotillfället där den inte syns och därför måste det finnas en karensperiod. De patienter som oftast får blod är de med blodcancer och många har så himla dåligt immunförsvar att minsta infektion tar kol på dem.

    Usch vad jag låter som en besserwisser nu, förlåt! Jag gillar ju dej och din blogg jättemycket så jag hoppas du inte tar illa upp att jag kommer här och lägger mej i men det finns så jäkla mycket missförstånd runt blodgivning att ibland kan jag bara inte hålla tyst.
    Blodet ska ju liksom in i en patient sen och många som får blod får det inte för att de ligger på ett operationsbord och det handlar om liv och död just där och då. Bebisar som är för tidigt födda får blod bara för att fylla på efter alla de provtagningar de utsätts för till exempel. Lååångrandig. Nu ska jag sluta. Tycker det är synd att blodcentralerna missar massor av bra blodgivare.

    SvaraRadera
  4. Jag tycker med att det är idiotiskt att införa än fler regler för blodgivning (som att det inte redan fanns tillräckligt...) Själv har jag varit blodgivare 3 år och tycker det känns bra att kunna hjälpa till. Dock tycker jag som sagt att reglerna som redan finns borde räcka till. Tänk på blodgivare som raggar på krogen som tvingas fråga sitt ligg om huruvida han eller hon varit med om blodsmitta inom senaste året, gastroskopi osv. Hur lätt blir det att rekrytera nya blodgivare på dessa villkoren liksom? Man måste i princip leva i celibat eller vara i ett fast förhållande och inte tatuera sig eller vistas på olämpliga ställen i världen för att kunna ge regelbundet. Lär ju bli blodbrist för jämnan tills man inser att de nya reglerna är helt utopiska!!

    SvaraRadera
  5. Ptja man får väl inte lämna blod om man är homosexuell heller, så var det förr iaf, vet inte om det stämmer längre. Men förövrigt är det ju helt sjuka regler :(

    SvaraRadera
  6. Pyssligt med en hel frågelista om man bara vill ligga lite?!

    SvaraRadera
  7. Fast orena tatueringsnålar eller piercingnålar sprider smitta (och Blodcentralen vet inte om att du gått till en seriös studio som har engångsnålar) och precis som någon skrivit ovan så finns det en period där du kan sprida smitta som inte syns i blodet när man testar det.

    Sen att det garanterat finns folk som ljuger, som lämnar blod fast de har ny sexpartner, eller homosexuella (sexuellt aktiva) män som inte talar om att de är det, det är en annan femma... men två fel gör inte ett rätt. Och regler införs ofta av en anledning, tex. att de upptäckt blodsmitta hos någon som nyligen tatuerat sig och sedan lämnat blod.

    SvaraRadera
  8. Jo, men jag fattar ju att reglerna finns av en anledning, och det är klart att VISSA är bra, men allvarligt, att inte kunna ligga med någon som tatuerat sig/piercat sig inom det närmaste halvåret är ju efterblivet!

    Eller att manliga homosexuella ALDRIG får lämna blod, det är ju helt sinnessjukt, verkligen diskriminering. Som att alla bögar bara ligger runt hej vilt jämt utan att ta något som helst ansvar?

    Nej, jag tycker att många av anledningarna är okej, men inte det här.

    SvaraRadera
  9. Jag vet inte hur det fungerar nu men senast jag försökte lämna blod fick jag veta att jag som glutenintollerant och i övrigt mycket allergisk var tvungen att först kolla så att jag inte fått i mig gluten på ett visst antal månader och sen komma och lämna blod. Det här var länge sen så de kan ha gjort om reglerna men det gjorde att jag inte orkade lämna även om jag tycker det är jätteviktigt att göra det.

    SvaraRadera
  10. klart reglerna finns av en anledning, även om det är lätt att tycka att de är en aning överdrivna. jag går faktiskt inte att klämma in i någon av kategorierna (utom möjligtvist "nyss bytt sexpartner", det beror på vad som räknas med nyss), fast ja får inte lämna blod iaf för jag väger för lite. så kan det gå

    SvaraRadera