söndag 12 juni 2011

Skona mig från all denna dåliga smak

Det är konstigt det där med bloggdesigner tycker jag. Hur vissa är så fula alltså. Jag kan bli fascinerad av sånt, att någon suttit och pillat och ändrat och bara "wow, det här blev verkligen SNYGGT!" och själv känner man typ så här *???? O_O????*

Men gudars skymning, HUR KAN DE INTE MÄRKA ATT DET ÄR FULT? tänker jag. Men sen slår det mig att vissa kanske tycker att det faktiskt är riktigt fräsigt med tusen små rörliga gubbar, röd text på blå bakgrund och all text i centrerad Comic sans.

Och de kanske tänker likadant om min blogg? "Var är alla gif:ar? Varför har hon texten vänsterställd? Varför är alla bilder rätt snygga och dessutom (nästan alltid) i exakt 500 pixlars bredd så att det ska bli enhetligt och orörigt trots alla grejer och all färg? Och vad är grejen med den där konstiga hunden?", tänker de kanske och kräks lite i munnen.
Vad vet jag.

Bryr ni er om hur bloggarna ni läser ser ut?

20 kommentarer:

  1. Läser av ren princip INGET som är skrivet i Comic Sans. Det typsnittet är Gudarnas straff till mänskligheten. Jag anar att alla som använder Comic Sans är medlemmar i Familjeliv.

    SvaraRadera
  2. Jaa! Jag har svårt at ta något fult på allvar. Alltså jag orkar inte läsa. Pöööööh!

    SvaraRadera
  3. för fula bloggar går bara inte att läsa. kvalitén innehållet i texten brukar ju dessutom gå hand i hand med kvalitén på innehållet tycker jag. centrerad text överhuvudtaget är jättejobbigt att läsa, jag fattar inte att det inte är allmän kunskap?

    SvaraRadera
  4. kvalitén på designen skulle det ju stå, inte innehållet två gånger... hej amningsamnesi...

    SvaraRadera
  5. en ful blogg ryker direkt, den ska ju vara inbjuuuudande för mig som läsare och jag förfasas väldigt ofta över dessa fula bloggar, är de blinda? ser de inte att det är fult? GAH! ps. din är snygg! massa snigg

    SvaraRadera
  6. Designen är skitviktig! Tröttnar jättefort på bloggar med fult eller tråkigt utseende! Språket spelar naturligtvis roll också..

    SvaraRadera
  7. Spelar stor roll för första intrycket helt klart. Så visst missar man nog mycket bra skit för att det sagt stopp vid det tyvärr.

    Läser annars mest i RSS-läsaren så då kan man slippa vissa fulheter och koncentrera sig på innehållet.

    SvaraRadera
  8. Jag bryr mig inte så jättemycket om den är ful, men om den är jobbig för ögat, dvs fel färger på bakgrund och text och ansträngande typsnitt, då går det inte.

    SvaraRadera
  9. Bloggen ska se någorlunda bra ut, annars orkar jag inte läsa den. Comic sans är ett typsnitt som jag egentligen tror att väldigt få gillar, förutom såna där typer som.. ja du vet hurdana typer jag menar! Comic sans-typer. Samma sak med massa rörliga gubbbar, de tar nog ingen på allvar.

    SvaraRadera
  10. Din blogg är den näst snyggaste jag sett ;-)

    SvaraRadera
  11. Jag önskar att jag kunde något om designprogram..photoshop o allt vad det heter...men nada. Visst är snyggt designade bloggar kul att läsa..men det finns vissa som har snygg yta och skit i innehållet..det är ju mindre kul :)

    SvaraRadera
  12. Ser det bra ut i Google Reader skiter jag i vilket. Fattar inte riktigt att folk orkar gå in på alla bloggar hela tiden och se vad som har hänt när det finns RSS.

    SvaraRadera
  13. asså comic sans.. *ryser* finns en trafikskola i k-stad som har sin logga skrivet i comic sans, tycker det ser så oseriöst ut & stör mig på det varje gång jag ser deras skylt. haha. hade en lärare i mellanstadiet som älskade comic sans, han skrev alltid i det & tvingade oss skriva med det. alla veckorbrev & lappar hem var också skrivna i det. kanske därifrån mitt hat till comic sans kommer ifrån!

    SvaraRadera
  14. Pallar väldigt sällan fula bloggar. Blir galen på bloggar som förutom fula också är är skitjobbiga att läsa.

    SvaraRadera
  15. Nu tänker jag svara att jag inte heller orkar med fula bloggar, men får samtidigt lite ångest över att folk ska klicka in sig på min och ba: Öh, look who's talking...

    Men hellre ett avskalat, tråkigt utseende än en blogg som ser ut att vara designad i slutet på 90-talet. Även om man använder Google Reader eller dylikt så måste man ju på något sätt upptäcka den där bloggen och lägga till den i sin reader. Händer aldrig om den är überful.

    SvaraRadera
  16. Själv förstår jag inte varför man vill läsa i rss, det känns sjukt opersonligt.

    SvaraRadera
  17. Jag skiter lite i hur dom ser ut eftersom jag (också) läser i Readern, men däremot läser jag ingenting som är felstavat eller innehåller smileys i löpande text. Eller bloggar som skriver oxå istället för också och d e istället för det är. Då stänger jag webläsaren direkt.

    SvaraRadera
  18. Elin Håkanssonmåndag, juni 13, 2011

    Vad många regler ni har!

    VAD spelar det för roll om jag är lat och skriver oxå? Jag har ingen blogg, men jag skriver ofta det i sms för de e färre bokstäver. Enda anledningen. Är det också "fel"?

    SvaraRadera
  19. Elin: För mig spelar det ingen som helst roll om man skriver på det sättet i sms. Eller om man skriver så överhuvudtaget egentligen. Jag tycker personligen bara inte om att läsa blogginlägg skrivna på det sättet, det betyder ju inte att det är fel att göra det. Bara att jag inte kommer läsa. Så är det ju med bloggar. Vissa gillar man, andra inte.

    SvaraRadera