fredag 23 mars 2012

Dagens länkkärlek – Linas 100 kroppar

En gång fick jag en hemskt rolig vänförfrågan på Facebook. Något med att "Om du godkänner mig så lovar jag att du slipper inbjudningar till töntiga spel och kedjebrev på din wall, men du kommer få se massa kitschiga grejer och fina saker jag har knåpat ihop".
Okej, det där lät ju kanske inte som något man skrattade ihjäl sig åt, men typ i den stilen. Ett så kallat "du skulle varit där"-moment.

I alla fall: Den här Lina Skerdén Gilstring då, hon knåpar verkligen ihop fina grejer. Den senaste riktigt fina grejen hon knåpat ihop är "100 kroppar, ett projekt om ideal". Små lerfigurer i olika former och storlekar, precis som vi kvinnor ser ut. Här kan du läsa mer.
Men vet ni vad hon har fått höra om projektet? Jo, bland annat att hon inte är ambitiös, utan pretentiös. Och hon är tydligen ingen konstnär eftersom hon inte har konstutbildning, och därför inte borde kalla sitt projekt för konst. Alltså, har ni hört något så dumt? Man dånar ju.

Jag tycker ni ska gå in till Lina och titta på alla dessa vackra skulpturer och berätta för henne att det visst är konst. Världens finaste sorts konst också, sådan man blir berörd av.

2 kommentarer:

  1. Gillar att folk slår ett slag för våra olikheter!

    SvaraRadera