söndag 25 mars 2012

Hilfe bitte!

Hörrni, ni som kan och vet allt: Jag måste skaffa mig en hobby. Eller ja, något att göra när jag inte jobbar så att jag får anledning att lämna lägenheten när jag stänger ner datorn på eftermiddagen.
MEN – jag kommer inte på någonting som jag vill göra. Verkligen ING-EN-TING.

Majsans hobby-krav:
  • Något som inte kräver en dator (sitter redan ALLDELES för mycket framför skärmen).
  • Gärna något socialt inom en förening, men helt utan krav på ideellt arbete (been there, done that, brunnit upp på kuppen).
  • Helst ingen träningsform (vill kunna ha ett eget träningsschema).
  • Alla hobbys av typen "lära mig ett instrument" kan man glömma (jag är HELT omusikalisk). 
  • Alfie får gärna vara välkommen.
Det enda jag har kommit på som passar in är weighpull, alltså hundsporten när ens hund ska dra vikter, men det blir kanske krångligt eftersom jag bara har halvtidshund? Har mailat SWBL nu i alla fall så får vi se. Det vore även roligt att hitta någon form av pyssel-/syjunta, så om det finns några glada själar i Malmö som har något sådant så vill jag gärna haka på!

Vad har man för intressen när man är 30+? Vad gör ni efter jobbet?

16 kommentarer:

  1. Jag har börjat gerillavirka. Eftersom jag bor i en håla i Småland så är det bara jag och en kompis till men i Malmö borde det finnas ett nätverk/virkcafé eller liknande. SÅ himla roligt att göra sånt! :)

    SvaraRadera
  2. Jag skulle kunna rekommendera att hänga på en Rally-lydnadskurs! Då får Alfiesötnosen vara alldeles delaktig. Det är en hinderbana på tid, helt enkelt. Ja, det var väl mitt tips.

    SvaraRadera
  3. Attans att du ska bo så långt bort! Jag är väldigt pepp på det här med sy/pyssel-junta annars.

    SvaraRadera
  4. Jag ska börja kitesurfa, soft och man träffar nytt folk, de hänger ofta och grillar/chillar också. Men det går att göra själv men många har med sig familj och hund, plus att man kan kitea runt om i världen sen.

    Jag vet att de hade syjunta/stickning nere på glassfabriken innan. Andra artsy verksamheter kan vara glasfusing osv, vuxenskolan och medborgarskolan har verksamhet på andra sidan parken där du bor. Jag har gått på magddans, skulptering, keramik och glasfusing där.
    Jag hade gärna också haft nån aktivitet men bor man på landet blir allt ett projekt. Tyvärr. Men det är ändå gött att bo på landet :)

    SvaraRadera
  5. Skaffa en kolonilott! Gräva i jorden med fingrarna är nästan det bästa som finns.

    SvaraRadera
  6. Vad säger Alfie om valpar? Jag vet att han är svår med andra hundar, men tänker att en valp kanske han inte kan motstå? Är du inte sugen på en heltidshund?

    Annars: lindy hop, men det är ju iof lite som träning+kräver kanske en smula musikalitet.

    De söker volontärer för arbetet med ensamkommande flyktingbarn/läxhjälp/liknande som de har på kyrkan som ligger vid kukentornet, Mariakyrkan heter den tror jag. Borde ju garanterat få en att känna mening och ge lite perspektiv på vardagen.

    Och förstås: träning varje dag.

    SvaraRadera
  7. Jag går på sy- och pysseljunta en dag i veckan. Hittade den på twitter, där vi även peppar varandra under taggen juntsvall. Kolla om du inte kan hitta nån sy-/pysseljunta via twitter eller facebook vettja.

    SvaraRadera
  8. Jag har just vaknat till liv efter att ha spenderat helgen på ABF's silversmideskurs. De ha ju diverse kvälls/helgkurser inom allt möjligt, så mitt tips är väl att kika in där, på abf.se

    SvaraRadera
  9. Ewa: Hm, det vore ju en idé! Bra tips!

    Johanna K: Jo... Men aktiviteter som kräver att hunden är lös bland andra hundar är inte så populärt... Dessutom är ju det bara en kurs, jag tänkte något mer långvarigt. Ska prova weightpull så får vi se, tror han skulle gilla det.

    A M O: Alltså, kanske det! Ridning verkar sjukt kul!

    Anonym: JA! Jag ska! Men det kan jag ju inte göra ensam än, tanken är att jag ska ha en EGEN hobby, utan Tobbe. Och han ska ju handleda mig så han blir illa tvungen att vara med :)

    Annefia: Ja, det är ett dumt avlångt land det här!

    Karin: Njae... Se svaret till Johanna K.

    Ninni: Hm, många bra idéer. Tänker att kitesurfing verkar kul, men det är samtidigt väldigt väderberoende så det är lite som fallskärmshoppningen eller mc-körandet. Men jag ska se och Medborgarkontoret har någon rolig kurs.

    Annika: Haha, jord under naglarna och torra jordiga händer är två av mina värsta känslor tillsammans med ljudet av frigolit :) Plus att jag dödar allt grönt som kommer i min väg. Men det verkar jättemysigt, själva grejen. Kanske vill jag mest ha ett hus på landet!

    Clara: Nej, valp går bort, den tanken har vi redan haft. Då lägger jag hellre extra tid på Alfie. Lindy hop är ett MYCKET bra förslag! Det ska jag kolla upp. Är ju ändå normal-"hålla takt till musiken"-musikalisk. Ska faktiskt vara med Röda korset på deras Kvinnocykling i vår/sommar, så det har jag redan tänkt på. Och förstås: träning varje dag! Det kommer verkligen få mig piggare!

    Linda: Ah, INTERNETZ. Det ska jag kolla, allt finns ju där!

    PS, ALLA: GUD VAD NI ÄR BRA! Tack för alla tips!

    SvaraRadera
  10. Alltså... jag är ju alltid pepp när det kommer till syjunta!!

    SvaraRadera
  11. jag säger som A.M.O, du borde börja rida, de är inte bara kul utan lite givande för själen, tips är att leta runt lite bland ridhusen och inte ta första bästa, mindre och lite mer privata brukar över lag vara lite roligare och bättre.

    Men annars kanske "skräp"booking vara nått för damen?

    Jag ska försöka komma in på en poledancing kurs till hösten me en kompis, de tror jag kan va ganska spännande ^^

    Du hittar säkert på nått, att sitta som gamarna i djungelboken vill ingen sitta !

    SvaraRadera
  12. Börja virka! Jag kan lära dig, det är inte alls svårt och väldigt avkopplande!

    SvaraRadera
  13. LIIIIINDY HOP!!!

    Ta med Tigerkorven till Herräng. Alla kommer att älska honom.

    SvaraRadera