onsdag 4 april 2012

Fitnessfighten – ett försvarstal

Ja, jag ska tjata om FF i 27 dagar till – och även om jag inte behöver så tänker jag också förklara mig lite eftersom jag fått en del kommentarer (både här och irl) om det här med träning/viktnedgång/kalorier osv.

Jag ska i och med Fitnessfighten äta 1500 kalorier om dagen och och träna 60 minuter per dag i 30 dagar. Punkt slut. Detta gör jag inte för att panikbanta inför Kalifornienresan i maj, utan för att jag inte rört på mig sedan någon gång i höstas, samt ätit lösgodis till middag i snitt fyra dagar i veckan under samma period. Det har varit en ganska tuff vinter och jag har som vanligt grävt ner mig på ett typiskt Majsanvis och nu vill jag upp ur min (egengrävda) grop.

Jag MÅSTE få in mat- och träningsrutiner, speciellt nu när jag jobbar hemifrån. Annars rör jag mig minimalt mellan skrivbordet och kaffebryggaren och hetsäter en påse cheeseballz till middag bara för att jag glömt äta under dagen. Det är jättedåligt. Det är MYCKET sämre än att få rutin på vardagen, äta på bestämda tider och träna varje dag, speciellt när ens jobb består i att sitta på röven och glo in i en dator nio timmar om dagen.

Alltså, jag fattar inte ens att jag känner att jag behöver lägga in ett försvarstal här, men jag gör det i alla fall tydligen. Passar på att summera med att kåppypejsta några kloka ord från ett gammalt inlägg:

När jag inte tränar är jag arg, sur och trött. Det är tre dåliga saker. När jag tränar är jag glad, peppig och pigg. Tre bra saker som påverkar allt från jobb till relationer och diverse kroppsliga åkommor. 

Det är inte svårare än så. Peppa mig istället.

21 kommentarer:

  1. JAG STÖDJER DIG TILL 100% och hejar hejar hejar! Men! det jag undrar är bara om du tänkt lägga upp fler inlägg om vad saker och ting innehåller rent kalorimässigt. Jag som haft alla sorters grova ätstörningar under 10 års tid har lyckats med en enda sak under den tiden, att inte räkna kalorier. Kämpar fortfarande med pisset varje dag (mer eller mindre) och jag håller mig flitigt undan information om vad saker som jag tycker mycket om innehåller rent kalorimässigt (för jag är rädd att fixera mig då). jag måste vara på min vakt för att inte trilla ner i djupet. det var det enda jag mena med mina kommentarer, att inte vilja veta vad saker och ting innehåller. (för att slippa stå där med avocadon och typ "just ja.. si och så många kcal var det ja").

    i övrigt: KÖR SÅ DET RYKER!

    SvaraRadera
  2. Heja! Det är SJÄLVKLART att du ska skriva om det, inte minst för att jag vill läsa om det (möcket ego är vad jag är)!

    SvaraRadera
  3. Hej Du första som skrev kommentar! något på N..
    Du kanske ska låta bli att läsa mirijams blogg i en månad, då eftersom det är din kamp & inte hennes för att du inte ska bli fast i att räkna kalorier igen. Jag menar detta i all välmening men det är Mirjiams blogg & hennes peppande till att träna & då kanske det blir mer peppande & roligare om man bloggar om det ibland.
    Men vad vet jag. Jag bara reagerade på hon skulle ändra på sitt koncept för din skull. Det rimmade inte rätt i mina öron bara. Din kamp är din & hennes pepp är hennes pepp.

    Pepp pepp pepp till dig Mirjiam!

    SvaraRadera
  4. Jag har aldrig bett henne att inte skriva om någonting, jag bara undrar om det kommer liknande inlägg för då tar jag en paus härifrån ett litet tag. Om du läser lite närmare så är det exakt det jag skriver både här och i ett tidigare inlägg. Klart som fan jag stödjer Mirijam och peppar hennes träning på alla sätt och vis. Det är ju mig jag månar om när jag bara hör mig för hur hon tänkt skriva i framtiden. Att ändra något koncept för min skull skulle jag aldrig be om för det är som sagt hennes blogg och hennes kamp som jag både gillar och stödjer.

    SvaraRadera
  5. å sorry mirijam om DU missuppfattat, vilket jag inte tror att du har. men ändå :)

    SvaraRadera
  6. Hög igenkänningsgrad på detta inlägg. Jag körde något liknande förrförra sommaren och det fanns ingen hejd på alla kommentarer om att jag måste vara försiktig och frågor om varför, varför, varför. Jag körde på kaloriräknarmetod också pga man får äta vad man vill bara det stämmer totalt i antal kalorier. En mycket tillåtande metod, tvärtemot vad många verkar tro. Det handlar ju mest om att lära sig att lägga band på sig och att se konsekvenser av allt man stoppar i sig. Jag kände aldrig att jag bantade, utan det var mer ett sätt att få koll på vad jag äter, varför jag äter och testa ett annat sätt att äta. Jag trivdes skitbra med det.

    Ja, nu kör jag någon typ av försvarstal till dig, som om det behövdes. Jaja, ville mest bara säga hear hear.

    SvaraRadera
  7. fattar känslan av att man behöver försvara, men det behöver du ju faktiskt inte!! tycker upplägget låter utmärkt. LYCKA TILL!

    SvaraRadera
  8. Hejja Majsan friskt humör!!

    Du peppar mig!

    SvaraRadera
  9. Heja dig!
    Och heja mig, för nu måste jag fan komma igång, det här går inte. Jag vet ju att jag är så mycket gladare när jag tränar. Och jag känner igen det där med att känna ett behov av att försvara sin träning, för folk måste alltid tro att en bantar bara för att en bryr sig om sin kropp eller tränar för att en faktiskt gillar det.

    SvaraRadera
  10. Jag blev tokinspirerad och hakade på (med min egen 'fajt') och tycker oxå du ska fortsätta skriva om den såklart. Det är ju inte barnmatsdiet á la Kissie du kör eller hur..
    Nu ser vi fram emot att vara lite friskare, gladare och tajtare om 30 dagar okej? okej.

    SvaraRadera
  11. Ääähhhh folk ska alltid gnälla! Du är så pass gammal så du fattar vad som är bra och dåligt för dig. Jag vill läsa mer om fighten!

    SvaraRadera
  12. Ojojoj, man lämnar datorn i fem minuter (okej, några timmar) och det är värsta diskussionen här! Jag är tacksam för peppet, men jag förstår absolut ditt resonemang Natta! Tyvärr kommer det bli en hel del inlägg på det temat under april, allt jag gör speglas ju i bloggen, på gott och ont. Men hoppa över inläggen märkta "Fitnessfighten dag X" om du fortfarande vill hänga här inne. Kan ju dock inte garantera att jag inte spontanbloggar om det :)

    SvaraRadera
  13. Jag funkar som du. Skulle också behöva en riktig uppryckning så där. Få sätta dit rutinen på riktigt. På mig funkar inte ja men nu ska jag nog börja träna... igen... snart... ska bara äta lite godis idag för jag är deppig/trött/glad+sugen. Nä men idag. Jag måste verkligen köra hårt i början för att känna behovet. Jag är för bekväm. Vet att jag mår skitbra när jag tränar och äter rätt/bra men det får mig ändå inte ur soffan. Behöver en spark i röven.

    Tycker du är grym som kör fitnessfighten. Ska bli kul att följa.

    SvaraRadera
  14. Osäker på om jag ska känna mig träffad här eller inte - men eftersom jag gillar att tycka till och kommer fortsätta så kanske jag ska klargöra att jag skiljer på sak och person, dvs. jag kan tycka att kaloriräknande är en dålig metod och att lättmjölk i kaffet är en icke-fråga, men jag försöker att inte lägga någon värdering i att du väljer att följa denna metod. Det är somsagt ett upplägg för att kickstarta en bättre livsstil, och det är ett awesome initiativ av dig som jag applåderar till 100 %.

    Avslutande pepp: Om 27 dagar kommer du känna dig starkare, bättre, piggare, grymmare och generellt sett mer awesome (förutom att du vunnit alltihop, men det är en bonus!) både fysiskt och psykiskt, 'cause that's what träning do to you. Du har gjort det förut och kan göra det igen, so GO for it!

    SvaraRadera
  15. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  16. Det är ditt val och självklart ska du stöttas i det!
    Att folk inte kan peppa ist för att gnälla...
    Du kommer fixa detta fint och du kommer må mkt bättre. Det är väl pepp nog.
    Har själv gjort en helomvändning vad gäller kaloriintag, men fortsätter träna flera dagar som vanligt.
    Känner mig så mkt piggare å hoppsan, garderoben kommer snart behövas bytas ut. Angenämt problem=)
    Jag hejar på dig (å mig själv oxå)!
    /CC

    SvaraRadera
  17. Jag vill läsa ALLT om FF, allra helst då jag ist för att hoppa på tåget nu äter tomma kalorier som om livet hängde på det..(är i gropgrävartagen alltså) PEPP PEPP! Kör så det ryker!

    SvaraRadera
  18. Blev inspirerad av dej och lyckades peppa Sambon till att köra en hemsnickrad variant av FF tillsammans och vi får också försvara oss inför omgivningen, en får höra allt ifrån att det är faaaarligt till att folk tittar på en som att man inte är riktigt klok. SUCK!
    Så jag vet hur det känns :)

    SvaraRadera