söndag 22 april 2012

Fitnessfighten – we have a problem

Jag är inte frisk! Inte sjuk som i dödens lammunge heller i och för sig, men tillräckligt för att jag ska få lite panik.

Jag
Är
Aldrig
Sjuk

Alltså verkligen aldrig. I januari 2010 hade jag halsfluss, sedan dess: frisk som en fisk. Nu känner jag mig konstig i halsen och.. jagvetinte. Tillräckligt icke-frisk för att inte träna. Och tillräckligt icke-frisk för att bli nervös att jag ska bli jättesjuk och inte kunna köra fullt ut de sista dagarna på fighten.

Ni som är sjuka lite titt som tätt: vad gäller egentligen? Attackvila tills kroppen är helt pepp igen eller köra lite lugnt om man tycker att man orkar. För orka skulle jag ju göra, tänker bara att kroppen kanske borde ha energin till annat, eller? ÅH, SVÅRT!

12 kommentarer:

  1. VILA! Koka upp vatten och lägg i riven ingefära. Låt det stå och dra tills temperaturen är drickbar. Lägg i några citronskivor och pressa ut saften, drick! Detta dricker jag två gånger per dag när jag är sjuk. Sen ska du ju självklart dricka massvis med vatten, håll dig varm och ta det lugnt ;)

    SvaraRadera
  2. Problemet med att träna med en infektion i kroppen är att infektionen lättare sprider sig. I bästa fall blir man lite sjukare under en lite längre tid, i värsta fall får man en infektion i hjärtat, och det vill man inte! Om man har ont i halsen är det attackvila som gäller.

    SvaraRadera
  3. Det beror på lite hur sjuk du känner dig. Jag mår oftast bättre om jag är lite lättare förkyld och tränar. Det brukar liksom ge sjukdomen en skjuts bort! Men har jag ont i halsen avstår jag alltid.

    Jag tror anledningen till att du blivit sjuk nu tyvärr består av träningen. När man börjar träna mycket efter en längre paus så är kroppen ganska trött hela tiden och immunförsvaret försvagas. Speciellt direkt efter ett pass. Äter man inte något inom den halvtimmen samt ser till att man är varm (och inte står i snålblåst) då är det stor risk att man blir sjuk.

    Men dock blir immunförsvaret starkare när du väl tränat i några månader. Detta är iaf vad jag fått lära mig (så kan inte svära på att det är sant). Men det verkar stämma enligt egna erfarenheter!

    Hoppas du mår bättre snart! *pepp pepp*

    SvaraRadera
  4. Vila, bunkra upp med varma filtar, drick mycket varmt, ät frukt och vila. Det är dumt att börja för tidigt. Då kan det bli riktigt illa. Själv hade jag en träningsperiod hela mars, blev sedan förkyld men körde på ändå. Än är jag inte helt frisk.

    SvaraRadera
  5. Alltså jag kör på vila diiiirekt, så att kroppen kan läka ordentligt. Men nu har jag suttit fast i en icke-friskhet som var varierat från förkyld till halsont till nästan frisk till förkyld i typ FYRA VECKOR så idag tänkte jag utmana mig och om inte annat provocera fram en ordentlig jävla ligga-hemma-och-va-sjuk-vecka. Dedär mellanvarianterna har jag inte mycket för!

    Men ta en vilodag eller två, promenera nån mil istället för att köra på högintensiv träning och känn sen efter. Håller tummarna!!

    SvaraRadera
  6. Din kropp är nog sur på dig för att du inte ger den tillräckligt med energi, då brukar den straffa en med sjukhet.

    Jag tycker helt klart det beror på hur sjuk du känner dig. Är du jättesjuk och har feber så är det bara vila. Är du lite halvt sådär, liksom tydligt ont i halsen och lite trött i kroppen men annars ok så vila men ta lugna långpromenader för att kompensera lite för utebliven träning. Alternativt, råvila en dag och sedan kör du långpromenaderna någon/några dagar och sedan på det igen.
    Är du bara lite rostig på morgnarna men bara lite trött i kroppen så kan du köra promenader och lite lugnare styrketräning. Vid styrketräning blir man ju inte så flåsig och blodet pumpar inte runt lika galet mycket.
    Är du bara pyttelite rostig på morgonen men som sedan försvinner och typ som vanligt i kroppen tycker jag du kan köra på som vanligt, kanske lite lugnare tempo bara.
    Jag är nämligen sådan som är lite smårostig hela vinterhalvåret typ: lite ont i halsen på morgonen, lite trött i kroppen och mer trött vissa kvällar. Skulle jag skippa träning pga detta skulle det aldrig bli någon träning för mig. För min kropp funkar det ofta bäst när jag håller igång och inte ger efter för varje ynk. Jag tänker att jag är frisk och då blir jag oftast det. För mig bryter det typ aldrig ut rejält, så jag har uppenbarligen ett bra immunförsvar, men jag blir nog smittad av skit hela tiden iom. mitt jobb. Känner jag mig mycket trött och vissen så vilar jag en kväll/dag och tar bara hundpromenader. Sedan kör jag igen.
    Jag har tom. haft ett ex som fick hjärtmuskelinflammation när vi var ihop så jag har sett det på nära håll, men han fick det av att han blev matförgiftad och kaskadspydde, han tränade inte eller något och han kände sig inte förkyld direkt.
    Men givetvis aldrig träna med feber eller mycket halsont, nejnej.

    SvaraRadera
  7. Attackvila! Basta, basta! Inga milslånga promenader.

    SvaraRadera
  8. Detta borde ju du kunna fråga din sjuksyrra to be - kille om... ;)

    Attackvila! Ta det lugnt tills du känner dig fräsch igen och trappa upp träningen försiktigt.
    Har du feber så låt gärna bli febernedsättande om du kan så riskerar du inte att känna dig friskare än du är och infektionen går över snabbare eftersom du då förmodligen "hinner" vila ordentligt. Feber är INTE farligt utan kroppens sätt att ta kål på virus och bacillusker av olika slag.
    Krya på dig och glöm inte att dricka mycket! Gärna varmt och lenande om du har ont i halsen...

    ( OCH: Man blir INTE förkyld att av att bli kall eller stå i snålblåst! Det är en FET myt, men blir förkyld av virus, PUNKT.)

    SvaraRadera
  9. ÅH! Alltså: ni är så himla himla bra!

    Ska nu genomföra vart och ett av era husmorsknep samt vilavilavila iaf i dag också!

    TACK!

    SvaraRadera
  10. Åååå vad träligt! när jag körde FF i november råkade jag ut för samma skit sista veckan. Det är ju det siiiiista man vill. Proppa i dej Esperitox, vitaminer, citronte med ingefära....
    Kryyyya på deeeej för tusan!!

    SvaraRadera
  11. Synd för dig att det inte är kräksjukan. Nu lär du äta som en uteliggare som just fått en limpa av en förbipasserande. +2kg.

    SvaraRadera