fredagen den 27:e april 2012

Gårdagens roligaste: mc-lektion #1

Japp, i går gick jag med darrande knän till körskolan för att få min första mc-lektion. Min körlärare Christian ba: "Du sitter bakpå först så kör vi ut till Jägersro och startar lite lugnt där, och om det går bra så får du köra oss hem".

Köra hem? Genom Malmö? I eftermiddagstrafik? Den där Christian var inte rädd om livet alls tydligen.

Och så kom vi ut till Jägersro och jag skulle träna på att krypköra. Christian ba: "Jag börjar med att hålla i tills du hittat balansen". Alltså, FÖRNEDRINGEN! Här skulle man liksom bli värsta balla mc-tjejen och vad får man? En kille som går bakom och håller i pakethållaren när man pruttar fram i fyra kilometer i timmen.

Så, del 1: krypköra. Bara starta och sedan låååångsamt släppa kopplingen utan att gasa. Det var... ganska svårt faktiskt. Min egen hoj är ju så himla lättkörd – låg tyngdpunkt, jag kan sätta ner båda fötterna platt i marken när jag sitter på den, lätt att sätta upp fötterna på fotpinnarna/hitta pedalerna utan att titta etc.
Men den här! MY GOD! Mina skämt till taxben nådde knappt ner till marken och den var helt jävulusiskt tung. Och fotpinnarna satt liksom... jättemycket högre upp och längre bak.

Men men, efter en (pytteliten) stund slapp jag Christian och fick till och med gasa (!) och köra iväg på ettan. Och sen fick jag köra så fort att Christian inte orkade springa bredvid längre utan fick åka med på hojen och jag fick till och med prova att lägga i tvåan. Och det gick jättebra. Eller ja, ganska bra i alla fall. Alltså, jag välte inte, jag stegrade inte upp på bakhjulet och körde rätt in i ett plank, jag fick inte motorstopp. Klart godkänt enligt mig.

Osäkert vad Christian tyckte, men om jag säger så här: Jag fick  i n t e  köra tillbaks.

13 kommentarer:

  1. Ha ha ha! här tänkte jag citera den del av inlägget som fick mig att skratta mest, men måste citera hela inlägget och det känns onödigt. Skrattar så jag nästan kissar på mig dock.

    SvaraRadera
  2. HAHAHA!!! Åh herre gud. Inser också när jag läser att jag blivit rädd av att bli gammal. Tänkte bara "åh herre gud bara hon inte slår sig" + "aldrigihelalivet att jag skulle våga testa". MVH Ultrames

    SvaraRadera
  3. Jag har övningskört på mc en hel sommar och tom. klarat teorin innan jag tröttnade. Det var just det där jälva krypkörandet på banor som knäckte mig. Köra på landsväg och i stad gick bra, men körskolebanorna-fy fan.

    SvaraRadera
  4. Jag har övningskört på mc en hel sommar och tom. klarat teorin innan jag tröttnade. Det var just det där jälva krypkörandet på banor som knäckte mig. Köra på landsväg och i stad gick bra, men körskolebanorna-fy fan.

    SvaraRadera
  5. Go you! De blir lättare å lättare tro mig :) Har kört nu i 6år å klarade ja de så klarar du de!!
    Själv tappade ja hojen vid nån krypkörning på lågfartsbanan å ja låste bakhjulet på första 90-bromsningen.
    Men som sagt, ja klarade ju uppkörningen :)

    SvaraRadera
  6. Wiiiiieee! Shit vad läskigt det låter, men kul med! Fatta när du drar på dig hjälmen och bara "jag drar nu, herrå!" och så bränner du iväg helt på egen hand hur enkelt som helst!

    SvaraRadera
  7. Phu, vilken resa. Jag säger som alltid. "Det finne en anledning att de är så dyra att försäkra". Och så drar jag till med: "var rädd om dig!". Så. Nu ska du få vara cool och glad igen!

    SvaraRadera
  8. Man ska börja nånstans! Kommer ihåg att det var en jäkla resa att lära mig krypköra med moppen back in da daaays, så jag ser fram med skräckblandad förtjusning till min första MC lektion som jag hoppas kommer snart. men jag tar nog och tjuvtränar med sambon först. Det jag har mest fasa inför är körskolans hojar, jag har ju så korta ben och når inte ned om jag sitter på sambons. Fast det problemet är världsligt, jag får färre hojar att välja på bara.
    Pepp pepp för dig och mig!

    SvaraRadera
  9. Det här klarar du fint! Men jag tycker att det låter lite konstigt att ha instruktören sittande bakpå hojen, det ändrar ju helt tyngdpunkt och körstrategi och det ska man väl inte behöva oroa sig över som nybörjare!?

    SvaraRadera
  10. Äsch, alla coola MC-tjejer har gjort sin beskärda del av krypkörning =P Dessutom tar det ett tag att hitta balansen, speciellt om man som jag inte ens har kört moppe innan man hoppar på

    SvaraRadera
  11. haha ja behövde bara en dubbel körlektion :) sedan vart de uppkörning :P go sis

    SvaraRadera
  12. Ojojoj,krypkörning...vänta tills konerna kommer in i bilden också ;).

    Kan meddela att man får en jävulsk stark stortå efter ett tag,jag med mmina 1,56 cm räckte enbart ner med ena stortån och
    fick vicka röven åt ena sidan när jag skulle stanna hojen för att nå ner.
    Tänk då hur kul det är vid rödljus när man stannat mitt i sin vägbana och det är djupa spår där bilarna kört, DÅ var det jobbigt...
    och då hade körskolan faktiskt sänkt hojen till max också,haha.

    Snart sitter du där med hojkortet och känslan när man klarat det är sååååå skön!

    Lycka till och kör med förstånd :)

    SvaraRadera
  13. Åh så himla modig jämt! Ska odla mig lite mod snarast möjligt. Typ i sommar kanske.

    SvaraRadera