söndag 1 april 2012

Jaha, då kör vi då!

Första dagen på Fitnessfighten och det här med att räkna kalorier är verkligen inte min grej märker jag. Man ba: "Hej, 90-talet ringde och ville ha sin diet tillbaka". Jag har svårt för när folk hävdar att det bara handlar om kalorier in vs kalorier ut, vi kan ju ta en vanlig ff-frukost som exempel:

Axa, F-müsli frukt,
Näringsvärde per 100 gram, 360 kcal
Protein 8 gram
Kolhydrat 66 gram, varav sockerarter 19 gram
Fett 5 gram

Ica, Ekologiska havregryn
Näringsvärde per 100 gram, 340 kcal
Protein 13 gram
Kolhydrat 56 gram, varav sockerarter 7 gram
Fett 1 gram

Det fattar man ju själv att en tallrik havregrynsgröt med färska jordgubbar är bättre än sockerchocken som müslin kommer ge en, med allt vad den innebär av blodsockercirkus och insulinpåslag, så jag har svårt att tycka att det är okej att det ska räknas som samma.
Å andra sidan kan jag ju bara skita i vad andra gör och anpassa det efter vad som är bäst för mig. Men ändå. Det STÖR mig.

Andra saker som stör mig: "fem nötter om dagen är en bra tumregel" och "använd lättmjölk i kaffet". INGA NÖTTER? LÄTTMJÖLK I KAFFET? Herregud. Vad har jag gett mig in på?

10 kommentarer:

  1. Vill man gå ner i vikt är det antal kalorier in och ut som har betydelse. Det betyder inte nödvändigtvis att man mår lika bra oavsett var kalorierna kommer ifrån. Vikt är inte det pålitligaste sättet att mäta hälsa!

    Du kan minska i vikt genom att leva på choklad om du bara äter tillräckligt lite. Du kommer att må skit, men du kommer att minska i vikt! Vill du bli "fit" däremot är det träning och mindre socker som gäller. Beror på vad man är ute efter, baby!

    SvaraRadera
  2. well vill man vara fit på hawaii så får man kämpa! eller vafan? inte vet jag. jag tycker du är schnygg som du är!

    SvaraRadera
  3. Kom igen nu baby! Jag störde mig på att man skulle äta sjukt mycket mjölkprodukter. Det tycker inte jag är jättesunt, men jaja, en månad kan man ju prova!

    SvaraRadera
  4. Ursäkta en lekman, men olika människor omsätter väl samma mängd kalorier på olika sätt, just beroende på att det inte finns två människor med exakt samma ämnesomsättning. Det enda jag litar på i dendär kalori-ekvationen är att om det ska hända något måste man göra av med mer energi än man tillför så att kroppen går på "chipsreserven". Men somsagt, lekman.

    Btw blir jag också galen på detdär med lättmjölk i kaffet. Trust me, den förhöjda aktivitetsnivå som koffeinet orsakar förbrukar mjölk-kalorierna innan du hinner säga "fetthalt".

    SvaraRadera
  5. Lättmjölk i kaffet funkar men inga nötter?mnjae...

    SvaraRadera
  6. Kalorier in, kalorier ut gäller ju i den mån att äter du fler kalorier än du gör av med går du upp i vikt, och vice versa, oavsett om alla kalorierna kommer från sega råttor eller från grönsaker och nyttig fisk typ. Sen hur du kommer känna dig under tiden är ju en annan femma.
    Låt säga att du ska äta 1500 kcal för att gå ner i vikt om du rör dig måttligt mycket så kan du enbart äta sega råttor och må illa, ha blodsocker-bergochdalbana, och känna dig yr, få vitaminbrist osv. Äter du istället 1500 i ekologisk lax och bra grönsaker kommer du garanterat må bättre, få i dig mer vitaminer osv.
    Lax och sega råttor kanske innehåller typ lika många kcal/100 g, men det betyder inte att de får dig att känna likadant, förstås.

    Personligen är jag övertygad om att fett (både i mjölk och nötter mm) är nyttigt och oumbärligt. Därför tycker jag den där dieten verkar förlegad och dålig. Men visst kan det vara lättare att gå ner i vikt med mindre fett, med tanke på att fett är väldigt kcal-tätt, men jag vetefan om jag tycker det är värt det.
    Ge du dieten en ärlig chans om du vill. Om den failar eller om du mår skit efteråt kan du höra av dig så kan jag säga hur jag skulle tycka att du skulle äta för att gå ner/hålla vikten och MÅ BRA.

    Ett bra redskap för att räkna kalorier och hålla koll på vitaminer mm är dumbbell.se . Det använder jag. Inte för att jag vill gå ner i vikt nu, men jag gör någon stickprovsdag då och då för att kolla hur jag ligger näringsmässigt osv. Det och en digital hushållsvåg gör det hela enkelt. Jag heter fed up där om du vill lägga till mig som vän!

    (Puh vilken roman jag har skrivit nu!)

    SvaraRadera
  7. Kalorier in, kalorier ut gäller ju i den mån att äter du fler kalorier än du gör av med går du upp i vikt, och vice versa, oavsett om alla kalorierna kommer från sega råttor eller från grönsaker och nyttig fisk typ. Sen hur du kommer känna dig under tiden är ju en annan femma.
    Låt säga att du ska äta 1500 kcal för att gå ner i vikt om du rör dig måttligt mycket så kan du enbart äta sega råttor och må illa, ha blodsocker-bergochdalbana, och känna dig yr, få vitaminbrist osv. Äter du istället 1500 i ekologisk lax och bra grönsaker kommer du garanterat må bättre, få i dig mer vitaminer osv.
    Lax och sega råttor kanske innehåller typ lika många kcal/100 g, men det betyder inte att de får dig att känna likadant, förstås.

    Personligen är jag övertygad om att fett (både i mjölk och nötter mm) är nyttigt och oumbärligt. Därför tycker jag den där dieten verkar förlegad och dålig. Men visst kan det vara lättare att gå ner i vikt med mindre fett, med tanke på att fett är väldigt kcal-tätt, men jag vetefan om jag tycker det är värt det.
    Ge du dieten en ärlig chans om du vill. Om den failar eller om du mår skit efteråt kan du höra av dig så kan jag säga hur jag skulle tycka att du skulle äta för att gå ner/hålla vikten och MÅ BRA.

    Ett bra redskap för att räkna kalorier och hålla koll på vitaminer mm är dumbbell.se . Det använder jag. Inte för att jag vill gå ner i vikt nu, men jag gör någon stickprovsdag då och då för att kolla hur jag ligger näringsmässigt osv. Det och en digital hushållsvåg gör det hela enkelt. Jag heter fed up där om du vill lägga till mig som vän!

    (Puh vilken roman jag har skrivit nu!)

    SvaraRadera
  8. Oj, Anna KW hade ju skrivit nästan exakt samma som min första halva av inlägget, såg jag nu. Så går det när man läser andras kommentarer EFTER att man skrivit sin egen.

    SvaraRadera
  9. Försök inte lura någon, typ..

    SvaraRadera
  10. EXAKT de grejerna stör jag mig också på. Alla lightprodukter och lättfil och lättmjölk och blaj. Men jag kör på! Man lär sig mycket också.

    SvaraRadera