söndag 15 april 2012

Kedjebrev, fast på det bra sättet

Wiii! Linn och Fruoz vill att jag ska svara på deras frågor och vad kunde passa bättre denna söndagsmorgon än att få babbla oavbrutet om mig själv ett tag? Inget! Först ut, frågorna från Linn:

Vad gjorde du året efter gymnasiet?
Jag åkte till Norge och jobbade på Haukeliseter fjellstue i ett år. Det var... bra. Fick en fet lön för att vara 19 år, fick jobba med service, fick hänga med sköna människor. Fick även lappsjuka och mådde väl inte helt hundra jämt, men det var ändå schysst. Vi hade folkdräkt som arbetskläder och jag vägde nog 25 kilo mer än nu. Synd att den sportiga sidan av mig inte hade utvecklats då, för det var sjukt fina turleder och skidspår där på fjället.

Vad gör du för nåt när ingen annan ser och som du skulle för döden förneka om nån påstod att du gjorde det?
Vilken del av "för döden" var det du inte förstod?

Har du nån person du ser upp till samt varför? (Ja, det är bara en fråga.)
Jag ser upp till mängder av människor, men min kompis Helena är lite i en klass för sig. Hon styr upp sitt långdistansförhållande och de dubbla vardagarna i Sverige och San Diego med energi och pepp samtidigt som hon pluggar som satan och bara... är så jävla bra.

Låtsas att du är din bästa kompis och beskriv dig själv. (Okej, mer av ett kommando, men I likez to bestämma.)
Mirijam är den mest fantastiska människan i hela världen! Nej okej, det var kanske överdrivet. Men kanske att jag är en sån där människa som man kan prata med om allt och gör ett bra jobb som hobbypsykolog när livet är tungt. Och att jag är okomplicerad och lätt att ha och göra med och att jag aldrig bråkar. Och att jag tyvärr har en lite knepig humor som gör att man får skämmas för mig när man träffar nytt folk som inte fattar ironi utan bara tror att jag är en dryg jävel.

Vilken skulle vara din death row-dinner?
Grillad lax och vitlöksbröd och typ en hink aioli. Och kall öl.

Vad är ditt bästa minne?

Ett av mina bästa minnen är från 2001 när jag nyss tagit körkort och köpt en skrotig Ford Granada. Det var nyårsafton, 30 grader kallt och helt krispigt ute. Solen sken och jag hade gjort ett äkta blandband som jag spelade på högsta volym när jag dundrade ner 60 mil genom landet. Målet var Sälen, jag skulle möta upp lite kompisar och sen skulle vi köra vidare söderut för att jobba säsong i St Anton. Men de där kompisarna strulade till allting och det slutade med att jag sålde Granadan och följde med Petter och Fredrik till Whistler i ett halvår istället. Hörde rykten sen om att den där Granadan dog mitt på Ölandsbron men det kan vara en myt.

När känner du dig som duktigast?
När jag är disciplinerad och gör det jag ska utan att fladdra iväg.

Har du nånsin tänkt snuskiga tankar om nån du hamnat bredvid på tåg/buss/flyg?
Alltså... nej. Kanske när jag var tonåring och man bara tänkte på snusk jämt, men inte i vuxen ålder tror jag.

Du ska vara på en öde ö utan underhållning i en månad, hur många dagar hinner gå innan du börjar spela rollspel med dig själv?
Tre.

Om du fick bestämma en sak som alla världens människor var tvungna att lyda, vad skulle det vara?
Att vara snälla.

Om du fick välja; ett eget bibliotek eller en egen privat Beyonce-ö?
En ö för guds skull! Får väl bygga ett bibliotek där.

.........

Och så Fruoz frågor:

Om du fick skaffa vilket husdjur som helst, vilket djur skulle du ha då?
En nakenkatt! En riktigt riktigt skrynklig Sphynx! Kommer dock aldrig hända eftersom Tobbe tycker att dom ser äckliga ut.  

Vilka tre politiska frågor ligger dig närmst om hjärtat?
Åh gud, politik är inte min starka sida. Men vård, skola och integration tror jag.

Hur ska vi egentligen få fred på jorden?
Förr så tänkte jag att vi ju kunde börja med att prova att sätta kvinnor på alla ledande positioner , men sen kröp Sarah Palin ut ur sin grotta med sälklubban i högsta hugg och då fick jag tänka om. Jag tror nog mer på utbildning och någon form av bortrensning av religiös fundamentalism inom alla religioner. Allt för många krig och konflikter sker med någon form av gudstro i botten och att göra saker "i Herrens namn" känns väldig omodernt.

Vilket var/är ditt favoritämne i skolan? Varför?

Hemkunskap för att man fick laga mat och svenska för att jag gillade att läsa och skriva. Och roliga timmen för att jag är en pajas. 

Var ligger den finaste platsen på jorden?
Kan ej välja, det blir dött lopp mellan Perhentian Islands i Malaysia, Highway 1 i USA och utsikten över Nämforsen i Näsåker där mina föräldrar bor.

Vem är din bästa vän?
Jag har många som är bra till olika. Men om vi snackar bästa som i "känt längst och kommer alltid hålla kontakten och trots att det ibland tar månader mellan gångerna man hörs så är det likadant" så ligger Helena, Cilla, Jessica, Jonna och Petter bra till.

Vilket är det drömjobb? Alt. vilket är det roligaste jobbet du har haft?
Det jag har nu. Ska bara se till att sälja in lite skrivjobb också så är jag i hamn.


Vad är det mest smärtsamma du någonsin gjort?
Alltså... Fysiskt eller psykiskt? Det är ju ingen picknick att inse att relationer inte funkar och måste avslutas, men att hugga en yxa i knät är ju inte så trevligt det heller. Allt är relativt.

Vad är du riktigt rädd för?
Att något ska hända Tobbe eller min familj/mina vänner. Tanken är så svindlande att jag inte ens kan tänka den.

Måste vi verkligen ha en statsminister och regering?
Ptja, vad är alternativet, att Strippekongen ska styra landet? Jag vet inte vad alternativet skulle vara, en president? Sen kan det ju diskuteras huruvida vi borde ha den HÄR statsministern och DEN HÄR regeringen.

Om du fick fråga vem som helst vad som helst, vem och vad hade du frågat?
Jag hade frågat Kat von D varför hon fallit för tramsidealet och förvandlats från snygg till... någon helt annan.

Reglerna:
- Each tagged person must answer the 11 questions given to them by their "tagger” and post it on their blog.
- Then, choose 11 new people to tag and link them in your post.
- Create 11 new questions for the people you tag to answer.
- Go to their page and tell them they’ve been tagged!
- Do not tag back to the person who has already tagged you.

Här är mina frågor:
1) Vilket är ditt bästa loppisfynd?
2) Vad är kärlek?
3) Kan man leva ett lyckligt liv utan att bli förälder?
4) Om du bara fick välja en maträtt att äta resten av livet, vilken skulle det vara?
5) Vilket är världens bästa djur?
6) Vad är meningen med livet?
7) Hur ofta har du dåligt samvete?
8) Favoritölen, vilken är det?
9) Vilket är världens bästa resmål?
10) Berätta om ditt finaste barndomsminne
11) Hur gör djur?

Ni som blir taggade:
Caisa (hemlig blögg utan länk)
Karins konstgrepp
Katta Kvack
Karin Widén
Jennie
Linnéa
Jannike
Alotta Riot
Sindrobe
Nataber
Maua

5 kommentarer:

  1. åh va roligt! ni kan jag inte låtsas om att min blogg inte finns längre ;)

    SvaraRadera
  2. Wiiw, tack för svaren :) & kat von d, omg. har inte sett, men så sorgligt!

    SvaraRadera
  3. :)
    Men gulle dig! Tack!

    Rapport från Hawaii, solen är varm, vattnet är blött, Maitaisen är kalla. Komsi kom!

    SvaraRadera
  4. Iiih! Tack för det, älskar såna här listor! (skrattade ihjäl mig åt ditt Sarah Palin-svar btw)

    SvaraRadera