måndag 23 april 2012

Skrivkursen - en snabbrecension

Anteckningar jag skrev & godis jag inte åt.

Jo, jag var ju på skrivarkurs hos Onekligen-Lisa Bjärbo och Bokhora-Johanna Lindbäck i helgen. Och det var svinroligt. Det handlade inte så mycket om HUR man skriver – det var väl lite av grundkriteriet att man kunde det före kursen – utan hur man gör när man ska skriva just en bok. Allt från hur man bygger upp historien så att den inte börjar sacka någonstans, till hur man bygger trovärdiga karaktärer och skriver dialoger.

Och på dag två handlade det om allt det där praktiska när boken är klar. Hur man kontaktar förlag, vad olika refuseringsbrev EGENTLIGEN betyder (tydligen en riktig djungel, eller hur Janet?!) och hur stor chans man har att bli utgiven. "En på ziljarden" är förresten svaret på den sistnämnda frågan, men det kan det ju vara värt om man blir miljonär på kuppen. Men nej, det blir man inte heller, man blir snarare fattigast av alla man känner om man nu har några vänner kvar efter alla sina "jag kan inte ikväll, jag måste vara hemma och skriva på min bok". 

Men ändå, ÄNDÅ, fick Lisa och Johanna det att låta asfett. Så nu har jag börjat. På riktigt. Jag skriver en bok. JAG SKRIVER EN FUKKING RIKTIG ÄKTA BOK.

10 kommentarer:

  1. Såklart du antecknar med rosa och turkos. Föredömligt! För övrigt verkar det ha varit en fantastisk helg. Ser fram emot att läsa mer om det där jag förmodar att du skriver lite på...

    /Anna

    SvaraRadera
  2. Låter fantastiskt! Både helgen och kommande boken.

    SvaraRadera
  3. Jepp. Endast marginellt lättare än att spå i kaffesump.

    Nu är du i gång! Bra. Skriv så att fingrarna blöder, och när de gör det så skriver du helt enkelt ännu mer. Jag ser verkligen fram emot att få läsa den färdiga boken.

    -janet

    PS: mitt namn nämnt i din blogg. Jag är sekunder från att uppnå total och förmodligen livslång rockstjärnestatus bland mina tonåringar och deras kompisar. Det är jag inte missnöjd med.

    SvaraRadera
  4. Jag vill läsa Majsans bok!

    SvaraRadera
  5. Fan vad ballt, kör ba kör!! Om man tänker på alla sjukt tråkiga, dåliga och förutsägbara böcker det finns så vore det SKANDAL om inte du fick ge ut din bok.

    SvaraRadera
  6. åååååååh vad spännande och kul!! Lycka till! :D

    SvaraRadera
  7. Tjoho! Gud, vad roligt! Jag köper boken cirka samma dag den ges ut.

    SvaraRadera
  8. Vi är flera som står i kö och väntar på att den ska bli klar.
    Ingen press.

    SvaraRadera