söndagen den 9:e september 2012

En snabb söndagsfråga:

Jag blir lite osäker eftersom det här landet är helt bananas avlångt med femtioelva olika klimatzoner, men: är det höst nu? Jag gillar inte att inte veta.

Saker som talar för att det är sommar: Alla löv är gröna, det är 18 grader varmt ute, i dag hoppade jag fallskärm utan handskar.

Saker som talar för att det är höst: Alla börjar helt plötsligt ääälska senaspgult (Kom igen, varför? Det kan ju vara världens tradigaste färg?), den obscena mängden svamp i folks sociala medier-flöden, jag köpte ett par handskar efter dagens fallskärmshopp.

Själv väljer jag nog ett årstidsbyte, även om jag egentligen är ett sommarfan.
Men eftersom sommaren 2012 mest har bidragit med en känsla av inte vilja göra annat än att ligga och böla i fosterställning – medan de senaste veckorna har varit ganska exakt tvärtom – så väljer jag att se det som att sommaren är slut nu. Tack gode [whoever] för det.

Var bor du? Har du sommar eller höst hos dig?

9 kommentarer:

  1. Jag bor i Göteborg, här är det nog officiellt sett (metrieoieoie-hur-fan-det-nu-stavas-logiskt sett)fortfarande sommar men i mitt tycke är det höst... Men mina tomater har inte blivit röda än så kom igen solen, schyssta bara nåååågra dagar till?
    För övrigt så håller jag med angående det senapsgula kletet på allt och alla så här i höstövergången, lägg av! det är skitfult! Punkt slut.

    SvaraRadera
  2. Östersund. Definitivt höst.
    Gula/röda/orangea löv och skitkallt.

    SvaraRadera
  3. Luleå. Höst. Enstaka plusgrader när jag cyklar hem från jobbet vid midnatt.

    SvaraRadera
  4. Absolut höst i Uppsala! Löv som börjar ramla ned och jag kanske är frusen man har både mössa och vantar när jag cyklar till skolan..

    SvaraRadera
  5. Det har varit höst hela sommarn. Dagliga regnskurar och ingen värme att tala om. Som nu bara att löven har gulnat och rönnbärs klasarna är röda. Rå strax utanför Näsåker mitt i Sverige.

    SvaraRadera
  6. Utanför Göteborg, Höst and I like!
    Övertygande tecken:
    Det ligger röd och gula löv på marken.
    Om det blåser mycket (öh, typ hela tiden)så virvlar löven i luften.
    Det är nästan på gränsen för kallt utan mössa och vantar på morgonpromenad/cykeltur
    Halsduken är på
    Hunden fryser på morgonen

    Btw, det heter löv när det ramlat av och blad när de sotter fast på sin växt. Det lärde jag mig tydligen på småskola, men mamma fick lära mig det igen för några år sedan.

    Ps, jag gillar senapsgult och alla andra höstiga "fula" färger. Men jag passar i dem också för jag är ganska mörk.

    oj så långt det blev..

    SvaraRadera
  7. Jag bor i Bromma i Stockholm. Här är det höst. Jag testade att ha på mig shorts igår, men det blev för kallt om bena.

    SvaraRadera
  8. Höst är det här. Åtminstone mentalt. Jag VILL iaf att det ska vara höst. Med intensivt graviditetsillamående som satt hela sommaren inom parentes (jag låter bitter nu, jag vet...), ser jag fram emot en, förhoppningsvis, illamåendefri höst, med ny energi. Kanske inte ska ha så höga förhoppningar dock, med två månader kvar av graviditeten. Och lövjävlarna är inte ens gula än!!

    //Etta - lite bitter, men ser fram emot hösten

    www.ettannathornavvarlden.blogspot.se

    SvaraRadera