söndag 23 december 2012

Visade Tobbe min barndomsby i dag

"Jag tar en sån och en sån... Två såna. En sån till. Hur mycket har jag kvar för då?"

Jag minns så väl när jag och brorsan cyklade till kiosken med varsin skrynklig veckopengstia i fickan för att köpa lördagsgodis. Och för er som inte är lika urgamla som mig kan jag berätta att man köpte godis styckvis på den tiden. Jo, det är sant. 10, 20 eller 50 öre styck. En krona om dom var riktigt stora. Man fick sitt godis i en liten vit påse med färgglada cirklar på, sen cyklade man hem. Eller till skolans lekplats kanske, och gungade lite. Satt där och viftade med sina klena smalben och kände sockret sprida sig i kroppen.

De minnena känns lika avlägsna som tanken på att det ens har funnits en fungerade verksamhet i huset på bilden i modern tid.

2 kommentarer:

  1. Ja! Minns när jag och min storebror hade samlat massor av 10-öringar som vi gick till kisoken och handlade för. Fint!

    SvaraRadera