lördag 12 januari 2013

Månggifte, jaha?

Men herregud, så länge ingen mår dåligt kan man väl få vara gift med hur många man vill? Jag har också suttit och gapat framför någon Fråga Olle-dokumentär på temat "Fler i förhållandet", men hur mycket bryr jag mig om huruvida någon bor med/ligger med/älskar fler än en? Cirka noll.

Och om de sedan har en ring på fingret och några juridiska dokument i en pärm i bokhyllan, so what? Det finns tusen andra saker i världen som är värre än att tre personer är kära i varandra samtidigt.

4 kommentarer:

  1. Jag tänker som du. Uppenbarligen finns det människor som vill leva så, och är det vuxna människor och alla är med på det, så är det väl bättre att de får juridiskt skydd och kan göra det öppet.

    SvaraRadera
  2. För att alla tre kanske inte är kära i varandra samtidigt. För att det kanske handlar om makt och förtryck snarare än kärlek. Därför kan det vara osmart att lagstifta om att månggifte ska vara ok.

    SvaraRadera
  3. Helt rätt, det enda "problemet" med månggifte är väl tyvärr att jag tror att det är något som gynnar män och som försätter kvinnor i oönskade situationer och kanske rentav i förtryck.

    SvaraRadera
  4. Visst, jag kan köpa de orsaker om makt och förtryck som någon skrev om här tidigare. Men då kan jag tycka att det borde vara samma kriterier när två helt vanliga människor gifter sig också. Vad är det som säger att det inte handlar om makt och förtryck där? Ta dem som gifts bort som exempel. Varför är det mer okej?
    All kärlek är bra kärlek, så länge ingen i relationen tar skada, tycker jag. Låt alla som vill gifta sig få göra det, det ska inte vara någon annans sak att bestämma. De som är kära i fler och lever tillsammans ska väl för tusan kunna få ha samma juridiska skydd som alla andra.

    SvaraRadera