onsdag 2 januari 2013

Stör ej – utrensning pågår!

Jag startar – som så många andra – det nya året med förändring. Jag tänker utrensning. Ut med det gamla, in med det nya osv. Och jag startade med Facebook.

HERR-E-GUD så många människor man har addat/godkänt vänförfrågningar ifrån under åren, närmare 700 stycken faktiskt. Men efter ett tag så inser man ju att rätt många har man exakt noll kontakt med – varken på Facebook eller i sin vardag,  eller så har de tvivelaktiga åsikter om allt från invandring till hundträning och genus, eller så visar det sig att de rätt och slätt bara är ganska dumma i huvudet överlag.

Antal vänner nu: 480. I skrivande stund har alltså typ 200 pers raderats från vännerlistan. Det var ganska svårt till en början men efterhand började jag fatta hur jag skulle tänka och då blev det plötsligt inte lika mycket grubblande. Tankegången löd typ så här:

Punkt ett: Gillar jag den här människan?
Om svaret är ett självklart "JA!", så får personen vara kvar. Och det behöver inte grundas på att man varit bff:s i hundra år, det kan bara vara en bra magkänsla angående en kompis från gymnasiet som man hade roligt ihop med. Förvånansvärt ofta var dock svaret "Jag vet inte". Ni vet, folk man jobbade med för hundra år sedan på något fjällhotell i Norge, den där tjejen som var en av två värdinnor på en kräftskiva för fyra år sedan, killen som ens kompis var ihop med ganska länge men som varit ihop med någon helt annan de senaste tre åren. Då kommer man till punkt två.

Punkt två: Vad får jag ut av den här människan?
Ja, man FÅR vara egoistisk. Jag kanske inte har jättestort utbyte av Karolina som jag jobbade med i Kanada 2001, men hon bor i Prag och är sjukt trevlig, lätt att hon ska kontaktas om jag behöver bra insidertips inför en eventuell Pragresa. Och så alla dom som man kände en gång i forntiden men har noll koll på nu. Är hen kanske en jätteduktig fotograf som tar fina bilder som du ofta blir glad av? Lämna kvar. Är hen en duktig skribent som du jobbat ihop med tidigare eller kan vara bra att ha för andra framtida jobbrelaterade saker? Lämna kvar. Är hen någon som upprörts å det grövsta över att den svarta dockan togs bort i Kalle Anka? Ta bort.

Punkt tre: Bara gör det!
"Hen kanske blir ledsen?" Men herregud, om ni varken hörts på Facebook eller irl på flera år så är det nog ingen överhängande risk för att personen i fråga loggar in och ba "Buuhhhuu, Mirijam har tagit bort mig som ko-ho-hompis på fejjan!"

Sen, när man fått in flytet så går det av sig självt. Poff poff poff ba, borta! Om det är skönt? Skoja inte, som att ligga i ett reningsbad typ. 2013 kommer bli ett mycket rent år.

15 kommentarer:

  1. Plockade bort 120 pers för några veckor sedan. Gick fort. Saknar ingen.

    SvaraRadera
  2. Haha, jag ska nog också se över det där.. =)

    SvaraRadera
  3. FB har jag klarat mig ganska bra på pga av att jag har regeln att jag ska ha träffat personen ifråga IRL och jag ska vilja umgås med personen. Det kan jag säga om alla vänner på min lista. Däremot rensar jag i bloggar :)

    SvaraRadera
  4. Men det är ju så jobbigt? Alltså själva borttagningen. Som jag förstår det måste man in på varje profil-ta bort-backa tillbaka-leta i listan-upprepa. Tar ju hundra år. Eller finns det nån fiffig bocka-i-lista jag har missat?

    SvaraRadera
  5. Gjorde också det för ett tag sen, finns verkligen ingen som helst anledning att ha kvar han-jag-träffade-på-en-konstig-fest-för-tre-år-sedan eller hon-som-var-kompis-med-min-före-detta-klasskompis.

    SvaraRadera
  6. Jag rensade för ett tag sen också, kapade 40 pers av mina då 240 typ. Jag tänkte såhär "är jag bekväm med att skriva till den här personen, på dennes status eller bilder?" Är svaret nej, så tog jag bort dom. Kan jag inte skriva till dom på fejjan så kan jag ju verkligen inte göra något annat heller, så varför ha kvar dom. Skönt, tycker jag. Dock så har jag ju också rensat folk i flödet, haha. "Unsubscribe", fab.

    SvaraRadera
  7. Jag kör en jätteenkel regel när jag är tveksam: "Hade jag stannat och pratat med den här personen om jag mötte henom på stan?" Är svaret nej, eller om personen är uppenbart dum i sina åsikter, så är det bara att klippa bandet. Snipp snipp bara!

    SvaraRadera
  8. Älskar att unsbscribe:a också. Så jävla gött.

    SvaraRadera
  9. Det är så skönt att rensa lite i listan ibland! Lustigt dock när vissa man tagit bort envisas med att försöka adda en igen, gång på gång! Eller när folk som kommenterar på ens FB sedan inte hejar när man möter dem på stan.

    SvaraRadera
  10. Åh ja, man blir så himla ren efteråt. Tog bort ungefär hälften på min lista för några månader sedan. Samma sak med min reader.

    SvaraRadera
  11. Jag har inte facebook.
    Ni andra verkar leva ett jobbigt liv...

    SvaraRadera
  12. Det där sistnämnda hände mej! En person (gammal högstadiebekant) blev OERHÖRT stött och mailade mej x antal gånger dagen efter att jag tagit bort hen, och då i ordalag som "jag kan inte tro att du av alla tagit bort mej?!!. DAGEN EFTER! Och vi hade väl hörts en gång sen 2007 innan dess. Kan väl säja att jag blev mer styrkt i mitt beslut därefter.

    SvaraRadera
  13. Kollade jag efter om vi fortfarande var vänner på FB? KANSKE.

    SvaraRadera
  14. Tror aldrig mitt vännerantal stigit över 200. Håller det lågt på FB, twitter och instagram för att ha lite koll vem som är vem. Finns inget värre än när man inte vet vom som pratar med en och vad man har gemensamt...och kanske råkar dynga till dem med fel replik om att "Jo, det finns ju vissa idioter som röstar på SD och kallar sig punkälskande ickerasister" Ja, inte för att det hänt mig då, alls...

    SvaraRadera