måndag 11 februari 2013

Baby Kenneth och tajmingen

Bara vecka 15 och folk har redan börjat ta sig friheter med att kommentera min kommande höggravida kropp. "Åh, ska du föda i augusti? Oj oj oj, det kommer bli VARMT!" Och ja, om det för en gångs skull blir någon himla sommar så kommer det förmodligen bli helt jävla outhärdligt de sista veckorna, men:

Nummer ett. Det hade nog varit så satans mycket outhärdligare att föda i till exempel januari. En miljon grader kallt, snö is och mörker känns inte som de perfekta förutsättningarna för att ta en powerwalk med barnvagnen direkt.

Nummer två. Jag kommer vara brun och snygg. Jag känner mig redan som en vitblågrå oformlig massa, det hade ju inte varit särskilt stärkande för självförtroendet att ha den här hudtonen, det här elektriska tunna håret (hallå, var fan är mitt GLOW?), plus att ha fötter som ser ut som vattenfyllda gummihandskar så jag måste använda min sambos skor (källa: internet) och dessutom väga 20 kilo till.

Nummer tre. Och när jag nu kommer vara sådär stor och valrossig som alla hävdar, är det då inte bättre att bara kunna stoppa in sin vätske-/bäbisfyllda kropp i sommarkläder? Låta de små svullna prinskorvarna få luftas i ett par flipflops, dra en tunn tunika över bikinin, ligga och flämta i skuggan endast iförd trekvartsleggings och linne? Skulle det VERKLIGEN vara att föredra att köpa ny vinterjacka för att få plats för magen, hålla på och akta tuttarna så inte mjölken fryser och halka runt i slasket?

Nummer fyra. Det är ju bara några veckor, jag härdar hellre ut under de svettiga veckorna och njuter av att ha sommarmammaledigt än att släpa runt på min sargade kropp i januarislasket. Så det så.

Nummer fem. SKIT DU I DET! Och sluta framför allt med att berätta för mig om allt som kommer bli jobbigt med a) min kropp pre bäbis b) bäbis c) min kropp post bäbis

19 kommentarer:

  1. Alltså jag hajar inte den otroligt oförskämda grejen att stå och säga allt JOBBIGT som kommer komma med det! Vad är syftet med det? Att du ska ångra dig? Att, vadå? Det finns ju INGENTING peppande eller konstruktivt i det! Tänker folk inte?!

    ps: *drömmer mig bort till flipfloptider..*

    SvaraRadera
  2. Jag kan säga så här-jag har inga barn själv men jag har vänner som har fött barn i januari och på våren. De beskrev ungefär samma sak. Så jag tror att det går på ett ut. I övrigt håller jag med Jennie här-vad är poängen med att tala om hur jobbigt allting är? Du verkar ta det på ett smart sätt tycker jag.

    SvaraRadera
  3. Vissa kommer tvångsmässigt med en massa konstiga kommentarer så fort de ser en mage. Själv störde jag mig på alla gissningar om pojke/flicka utifrån magens form...

    SvaraRadera
  4. Jag har hotat Oskar med sen abort och han är 20. Det är kul med barn och det är jobbigt. Det är precis som med livet upp och ner. Man kommer alltid att stöta på människor som bara ser det jobbiga och gärna vräker ur sej grejer utan att tänka efter först. Jag fick dej i december. Det var jobbigt att knyta skor för du var i vägen. Det kommer att vara kanon att få Kenneth i augusti. Puss!

    SvaraRadera
  5. Jag var beräknad till augusti (men födde i sep) och tyckte det var kanon att vara preggo på sommaren. Ja, det var svettigt ibland - men svett har ju ingen dött av. Heja dig!

    SvaraRadera
  6. Alltså det kommer komma kommentarer om allt. Så det spelar liksom ingen roll om något. Har sällan kunnat bry mig mindre om allt sånt. Som att föda barn i maj (som jag ska) ska tydligen vara perfekt. Hallå! Jag är superglad att kunna få barn, så maj, augusti eller januari, vem bryr sig.

    Hoppas du mår bra!!

    SvaraRadera
  7. Folk pratar så mycket skit! Och nu ska jag också göra det, hehe. Fick barn i november och det var en kass månad, kallt precis i början av rs-säsongen, alla är julstressade och folk överallt. Tycker augusti låter toppen, inte för graviditeten men ungen ska ju ut tillslut och då känns det ju gött att ha en årstid med varken för varmt väder eller krav på massor av kläder?
    Min mamma hävdar att mars är ultimata månaden, hon har testat juni, maj och april och till sist mars. Så kan en ju också göra...

    SvaraRadera
  8. Jag fick i juli och det var ju dandypeach. Nu råkade ju förra sommaren vara ett enda stort skämt, men ett tag där i april var det varmt som fan men då var det precis som du säger: man satte på sig någon lufig maxiklänning och stirrade ner alla som sa "oj vad du ser gravid ut" eller klassikern "Jag har en kompis som ser ut som du, hon vågar inte gå ut, det är så härligt att se att du vågar visa dig och dessutom FRAMHÄVA DIG". Skit du i det är den allra bästa iställningen. Det var grymt att inte behöva pälsa på det första man gjorde när man skulle ut. Liten body, ut och gå. Amningen gick så bra så för jag hade ju nästan inga kläder på mig och sen när man började bli lite varm i kläderna då först blev det vinter men då hade man ju rutinerna down och klarade stan utan att behöva amma i en snödriva. Det är inte att underskatta, det här med att kunna amma ute.
    Ps. Vissa dagar av sommaren var så varma att vi inte kunde gå ut, för Knut var så liten att han inte tålde nåt. Därför är ju augusti perfa, för då är det bara en skvätt kvar av sommaren, den bästa skvätten. Ds.

    SvaraRadera
  9. You go girl, nu är du allmänt villebråd! Jag hoppas att du förstår att mina kommentarer varit skämt i allra högsta grad? Det är gött att ligga och götta sig på stranden och kunna svalka sig i havet när man är härligt stor. Folk ska tycka så mycket alltid, gör man inte exakt som de har gjort så är det automatiskt så mycket sämre. Puss!

    SvaraRadera
  10. Augusti är bästa föda-barn-månaden. Been there done that! GOGOGO!

    SvaraRadera
  11. Alltså att man som kvinna aldrig riktigt får äga rätten till sin egen kropp! Att det alltid ska kommenteras och påpekas och kommenteras och "talas om" saker för oss...! Eller klappas på(!)Gravid eller inte gravid. Det är fan inte OK! Vänta bara, snart kommer de läsliga slinkiga händerna som "bara vill känna lite på magen"... huuuu!!!! *rys*

    SvaraRadera
  12. Jag fick barn i januari förra året. Det var så förbenat kallt att vi inte fick gå ut med ongen den första tiden. Dessutom var jag livrädd för att halka som höggravid, vinterjackan spände över bröna och jag fick mjölkstockning av kylan. Det finns väl fördelar och nackdelar med alla årstider men jag tror att det är fint att vara höggravid om sommaren. Du kan ju ligga i skuggan och svalka dig med isté! Annika

    SvaraRadera
  13. Haha, du kommer inte alls att bli fet och oformlig och allt det där om du inte frossar loss som bara den förstås. ;)
    Jag kan bara hålla med dig, hellre höggravid på sommaren då man kan dra på sig ett flygigt maxitält än på vintern med allt vad det innebär i klädväg.
    Njut nu av varje sekund, tiden går så in i h-e fort! Vips sitter du med en liten knodd i knät och undrar var magen tog vägen..

    SvaraRadera
  14. Asså W O R D!
    Tyvärr Älsar folk att kommentera ALLT runt ens graviditet. Jag kan bara tala utifrån egen erfarenhet men att föda på sommaren är toppen! Har en i juni och en i slutet av juli - toppen! Inga RS-virus/kräkis/influensa tider. Man kan bada och njuta med magen i vädret som en äkta säl. Bebisen behöver inte massor av kläder, brösten mår toppen.
    Du är cool och verkar veta hur man hanterar situationen!

    Heja!

    SvaraRadera
  15. Jag födde lille punkaren i september å li'l sis i juli. Svettigt värre, men takfläkten över sängen gick för fullt under graviditeten å det funkade super.
    Hellre svettig än frysa (å sen få mjölkstockning pga kylan).
    Men i grund å botten bryr jag mig inte så mycket, mer än att jag är tacksam över att ha fått två härliga ongar!
    /CC

    SvaraRadera
  16. Men att folk ens orkar diskutera detta/tävla i vem som tajmat bäst!?

    Alltså om det varit så att du kunde spika datum själv och sen be folk om råd, då! Men så är det ju inte. Såatte.

    Folk borde nöja sig med att säga "grattis" och "vad kul!" och sånt.

    SvaraRadera
  17. alltså finns det skattelättnader eller dylikt att inhämta för fölk som lägger sig i andras graviditeter?!? något pris man kan vinna om man slänger ur sig flest korkade kommentarer? man undrar ju. – ÖRKA!!! vill man bara slänga tillbaka i ansiktet på dem. för att klargöra:

    1) det är generellt asagött att vara gravid på sommaren 2) det är generellt asagött att få barn på sommaren 3) det är generellt asagött att vara höggravid och du kommer inte att vara såååå trött på det 4) du är generellt asasnygg som smågravid/gravid/höggravid 5) det är generellt asagött att ha en bebis och du kommer att ha ditt liv precis som innan med skillnaden att du måste gölla med bebis parallellt och behöver inte "PASSA PÅ NU!!!"

    ungefär så.

    SvaraRadera
  18. Värpte min lilla tjockis i juli förra året och måste säga att bada sista månaden var ORGASMISKT skönt trots att det inte var så jättevarmt i vattnet, det är ju något att se fram emot?
    1. Man känner sig mindre gigantisk i vattnet och kan röra sig mer obehindrat.
    2. Det är svalkande underbart!!

    och blir man varm så kan man alltid bada fötterna i kallvatten, det är fina grejer. Sen när bebisen kommer slipper man noja över att den ska frysa och kan låta den götta sig i bara blöja hud mot hud. Oxitocin-happifuntime! Lycka till

    SvaraRadera