tisdag 5 februari 2013

Barbamamma till er tjänst!

Alltså magen! MAGEN! Jag vet inte vad som hänt senaste veckan, men jag kan säga så här - gravidstrumpbyxor är the shit så att säga. Åh, denna un-der-bara uppfinning som låter en andas och röra sig fritt som vilken normal människa som helst.

MEN - jag förvånar mig själv lite med att inte känna mig helt kompis med den här växande kaggen.
"Det är ju bara vecka 14", tänker jag förvånat och försöker kura ihop mig, sitter och drar i mina allt tajtare tröjor och känner mig obekväm. För det som faktiskt syns är ju bara fett, livmodern är förvisso större, men det är ju inte den som syns, den bara trycker UT fettet från kroppen.

Sån jävla suck och stön på denna, trodde jag skulle slippa en del kroppsnojor nu men icke.
Växer magen? Växer den för lite? Är den för stor? Varför växer ALLA ANDRA KROPPSDELAR än magen? Ja, ni hör ju, man kan ju bli galen för mindre.

Problemet är ju inte att jag är med barn, problemet är egentligen att jag gått omkring i en dvala under två månader, där en biltur till Ica känns som att bestiga freakin' Mount Everest. Så jag hade nog gått upp lika mycket även utan att vara preggo. Ska hitta lite bra gravidträning på nätet och börja köra hemma nu när jag är piggare, för missförstå mig inte - jag kan absolut ta att jag går upp i vikt (hallå liksom, jag är gravid!), men att tappa flås och bli klen? No way José.

8 kommentarer:

  1. Vid vecka 19 kom jag ut ur dimman. Fram tills vecka 23 kände jag mig bara spolformad och fet. Tyckte magen var stor, trots det hade jag mycket lättare att hantera den tio veckor senare när den faktiskt var stor. Men då var jag ju även uppenbart gravid och inte bara, ja, spolformad.

    Runt månad fem kan bebisen dessutom tilverka egna blodkroppar och sluta snylta på dina och då blir en piggare automagiskt. Så då orkade jag tänka tanken att träna igen och faktiskt göra det. Dagen innan förlossning cyklade jag en och en halv mil utan problem. (Cykeln var min bästa vän för övrigt, gjorde ont att gå och sitta still pga foglossning, men att cykla var som att smörja alla leder)

    Så himla fint att få läsa om graviditeten! All lycka!

    SvaraRadera
  2. Tipsar dig om gravidyoga, kanke lite tidigt än men det är underbar träning under graviditeten och jag använde mig väldigt mycket av avslappningsövningarna och andningen under förlossningen. Jag är verkligen ingen yogamänniska annars men jag gick ifrån yogalektionerna på små moln för att de gjorde mig så avslappnad och välmående. Det var också de enda gångerna jag var helt smärtfri från foglossning och ryggvärk.

    Ptecis som föregående talare så ser jag framemot att få följa din graviditet, kanske för att det ligger mig själv så nära till hands!

    SvaraRadera
  3. Hej
    Tänkte bara tipsa om Miss Agdas blogg: http://blogg.alltforforaldrar.se/missagda/

    Hon har skrivt massa om grivdträning under sina två graviditeter. Kanske vet du om den redan? Men annars kan det ju vara värt att kolla om något passar dig.
    Lycka till med allt <3

    SvaraRadera
  4. Orken kommer tillbaka. Om inte annat så tar järnviljan över och du blir supermamma som ska handla, förbereda och boa in dig som värsta katthonan.

    Jag ville cykla till min förlossning. Det fick jag inte trots att jag dagen innan cyklat 1 mil.
    Undrar lite hur stor jag egentligen hade blivit om jag inte motionerat så mycket? Stor.

    SvaraRadera
  5. Grattis! (eftersom jag inte sagt det tidigare). Är i vecka 18. Och fet, FET! Bröna är stooora, magen är degig och rumpan... vad ska jag säga. Tydligen är det helt normalt. Jag som hoppats på att vara så där slank och snygg-preggo. Ha! sa kroppen och lagrade in all vätska den får tag på. Kan dricka en liter under en arbetsdag och kissa gul-gul skvätt typ två gånger under dagen. Hmrf! Förstår inte var det tag vägen? Enl mb ska man dricka mycket för att inte lägga på sig mer vatten?! Grattis än en gång! Gomorron från klagomuren :) / Annakarin

    SvaraRadera
  6. Kolla in Olga rönnbergs blogg. Där finna det jättebra övningar osv under och efter graviditeten. :-)

    SvaraRadera
  7. Du är två veckor före mig, och jag tycker att jag har svällt upp och har en kropp som en säl just nu...har ingenting att ha på mig alls. Köpte en mammaklänning på hm på rean, men när jag provade den sen fattade jag ju att mammaplagg är ju delvis till för att framhäva magen och inte dölja den som jag ville... märks verkligen att jag är en rookie på det här med graviditet alltså...
    /jenny

    SvaraRadera
  8. Hehe flås... Jag har flåsat mig igenom hela graviditeten men från start så ökar ju blodmängden och blodet ska ju pumpas runt så ja det har bara varit att flåsa på :) Min mage blev väldigt känslig tidigt så jag investerade i mammabrax trots att kaggen inte var så stor och det var det värt. Tror jag kommer glida runt i dem sen också pga askönt.

    SvaraRadera