torsdag 7 februari 2013

Herregud, nu börjar köphysterin!

Britax baby safe plus SHR II
Slängde oss med huvudet före in i vagn- och babyskyddsdjungeln i går (vill vara ute i god tid osv) och herregud vad mycket det finns att välja mellan! Mjuk- eller hårdlift, olikfärgade chassin, luftdäck eller punkteringsfria däck, babyskydd med eller utan mojäng A och mojäng B och så vidare i all oändlighet.

Det enda vi kom fram till var att:
a) vagn köper vi begagnad 
b) babyskydd köper vi nytt
c) babyskyddet ska ha zebramönster.
Det är väl en bra start?

18 kommentarer:

  1. CHALLENGE ACCEPTED känner jag inför begagnatmarknaden då det är dags för kids i det här huset! Tänker att beggat är så så mycket bättre för ekonomin, miljön, yadayada. Ja, då kan en ju lägga lite mer pengar på personliga detaljer istället för asdyra basgrejer som ändå funkar utmärkt att ta över efter någon annan. Och zebramönster, helloooo, bra val!

    SvaraRadera
  2. Oj oj, känner att jag blir en hysteriskt jobbig morsa som bara vill komma med tusen tips men jag ska försöka att inte göra det... Jag rekommenderar inte lufthjul, vi hade punka, pyspunka eller dåligt med luft jämt! Och i början behöver man inte så mycket grejer, tex spjälsäng, bäbisen vill förmodligen sova med er och om den inte vill det kan den sova i vagnen. Och de flesta grejer är rätt onödiga, faktiskt... Nu ska jag inte skriva mer ;)

    SvaraRadera
  3. Först tänkte jag: ÄR JENNIE OCKSÅ GRAVID, TJJOOOOHOOO!!!", men du menar kanske NÄR det är dags i det här huset.

    En vagn kostar liksom 7000-8000, hittar man en för 3500 på Blocket så har man liksom typ FYRATUSEN att göra skojiga saker med bäbisen för. Eller lägga på sparkontot till körkortet osv. Win-win-won osv. Möcke bra.

    (Babyskydd däremot, safety first osv känner vi nog där...)

    SvaraRadera
  4. Jo Cattis, SKRIV! Vi behöver all input vi kan få!

    mvh/rookie-päronen

    SvaraRadera
  5. Mycket bra start! Det där babyskyddet vill jag också ha om jag får barn nån dag... mer zebra åt folket!

    SvaraRadera
  6. Kan ni inte hyra ett babyskydd? Tror att NTF brukar hyra ut och dessutom hjälpa till att montera i bilen!

    SvaraRadera
  7. Åh herre här ligger jag i vecka 37 med tre lingondrickor i skafferiet som jag tänkte dricka under förlossningen och sen ett skötbord på toa... That's IT. Kanske borde ta tag i det här nu? Tips jag fått på babyskydd är att handtaget ska gå ut så mycket som möjligt för att de ska vara lätta att bära.

    SvaraRadera
  8. Vi hyrde babyskydd från NTF, i Göteborg kostar det 400 pix för nio månader, utan bottenplatta. Det kan mna dock hyra till. Skyddet vi fivk var splojrans nytt, och efteråt kontrollerades skyddet med lupp typ, när vi lämnade tillbaka det.

    Dock förstår jag absolut om ni vill köpa så klart. Och med zebramönster! Hallå!?

    SvaraRadera
  9. Tänkte bara tipsa om kittys blogg (om du inte läser den redan) Hon har nyss blivit mamma och skriver om det, och ni verkar lite lika - baserat på zebramönstret ;)

    http://blogg.mama.nu/kittyjutbring/

    Vi köpte vår vagn för 1000:- Värsta klippet! Och Minnah sov i vår säng typ 3 veckor (tills ingen av oss stod ut längre) och sen dess har hon sovit i vagnen (hiss rekomenderas isf) och sen typ 4-5 månader i sin säng. HJUL på sängen är guld! Vi fick det på sängen när vi sov på hotel, och jag köpte hjul och skruvade på vår säng PRONTO när vi kom hem kan jag säga :)

    Kan rekomendera att hyra bilstolar, vi hyr från if. Man byter bara till ny när det är dags och får behålla den sista, och det är inte alls dyrt! Man slipper klumpsumman :)

    Nu har jag också tipsat klart för denna gång ;)

    Eller jo, minihanddukarna från IKEA är ett måste! Blev själv tipsad om dom och är så glad för det! :)

    Over and out!

    SvaraRadera
  10. Glöm inte bärsjal! I trikåtyg! Fantastiskt för alla och tillgodoser barnets närhetsbehov naturligt

    SvaraRadera
  11. Härlig blogg du har! Och grattis på graviditeten! Med hänsyn till vagn tänkte vi att den gärna får hålla till ett barn till, så vi köpte nytt. Istället för att evt behöva köpa begagnat två gånger. Men här i danmark använer ungarna vagnen tills de är 2-3 år (sover middag i den). Och hyra autostol kan vara bra eftersom de växer ur de minsta sorterna ganska fort. Men ni känner ju hur NI vill göra :)

    Tack igen för en härlig blogg!

    /Cim

    SvaraRadera
  12. Vårt mest onödiga: spjälsängen, Frank sover med oss och har väl sammanlagt sovit tre nätter i spjälisen. Vårt mest värda: DEN ERGONOMISKA BÄRSELEN! Alltså, jag hade DÖTT utan den. Den räddade mitt liv. Utan överdrift. Kram å hej!

    SvaraRadera
  13. PS Nått vi ska köpa nu som vi inte haft till dom två första men tror kan vara skitbra: babynest! man kan också sy ett. (eller be nån annan göra det typ syglad mor- eller farförälder/moster/farbror/kompis/kusin) DS

    SvaraRadera
  14. Ja, GUD! Som Caisa och Lina skriver, jag hade kolat vippen utan bärsjal och ergoBabyn, de bäst spenderade pengarna. Avvakta med spjälis, vill bebisen sova själv funkar ju vagnen toppen. Vi lånade spjälis och E har sovit i den ca 1 1/2 timme totalt på ett och ett halvt år. Hon har meddelat rätt bestämt hur hon vill ha det.

    Vill du ha en trikåsjal så hojta, du kan få låna vår.

    SvaraRadera
  15. Mormor har i dagens läge 750 på sparkontot till barnbarnet. Det borde ha stigit till 2000 tills vem det nu är tittar ut. Och jag håller med de andra om att hyra barnstolar är en bra idé. Vi hade en från Folksam med läslampa inmonterad. Jag skrattade mycket åt den. Kram

    SvaraRadera
  16. Gud. Något man måste ta tag i ... men lite senare. Typ mars. Mars blir bra.

    SvaraRadera
  17. Vi köpte en asbra begagnad vagn på blocket för 3000 spänn, faktiskt begagnat babyskydd också, men vi har ingen bil så visste att vi inte skulle använda så mycket och en hel del kläder på second hand också.

    Och det är en mycket bra start. Det kommer bli så jävla mycket grejer, du anar det inte! Så allt som kan köpas begagnat är bra!

    SvaraRadera
  18. HAHAAAA jo jag menade när :P Hade det varit nu hade jag skrivit "för", plus att jag hade SKRIKIT i alla medier samtidigt och stått och glädjeskuttat så jag fått.. nej fy det kan en inte skämta om. Men det kommer när det kommer :D MEN TACK FÖR PEPPEN! ;)

    SvaraRadera