tisdag 19 februari 2013

Men sluta böla om ponnylasagnen!

Heij. Jak heter lasanj. 
Litet meddelande till alla som förfasas så enormt över hästköttsskandalen: Om ni hade betalt vad det kostar för att äta schysst kött så hade producenterna inte känt att de hade behövt pressa priserna och blanda ner hästar, åsnor och fan och hans moster i sin köttkvarn.

Vägrar ni betala för ekokyckling och ekoägg så kommer de små pippifåglarna fortsätta trängas ihop i pyttesmå burar och lida sig igenom sina korta liv. Vägrar ni betala för ekomjölk så kommer korna må därefter. Ju mer pengar bönderna får för det de odlar/föder upp, desto lättare blir det för dem att odla/föda upp på ett snällt sätt.

Inte rymdforskning direkt.


12 kommentarer:

  1. Hej Mirjam.

    Precis! Och mitt nya motto (sedan ca ett år): är så mycket krav/eko som möjligt på kött, ägg och mejeriprodukter.
    (okey - jag är svag. Frågar inte på lunchrestaurangen, eller jag frågar - men jag gör liksom inget åt det).

    Hur som helst.
    Har bara köpt eko mjölk, ägg, kött och korv sista året.
    *ger mig själv en klapp på axeln*

    Fast definiera bara. Ibland köper jag färdigmat. Men jag förfasar mig inte nu. Känner mera som "som man bäddar får man ligga".

    Man kan ju hoppas att det kommer något gott ut av detta.
    Färdigmat med eko/krav t ex.
    (ja, ja, jag erkänner, lat och sånt och ensamstående mamma och pendlar och har bannemej inte tiiiid att stå och koka matlådor).

    Bra inlägg!

    SvaraRadera
  2. I en vecka nu har det varit ca 20 st som kommer dagligen och tycker att de är så underfundiga när de undrar "är det häst i det här då? höhöhöhöh".Oavsett om det handlar om köttfärs, bullar eller schampoo.

    Så. Jävla. Rolig. Du. Är. Ehehehehe. Not.

    Nästa kund som kläcker ett hästskämt på jobbet skulle jag kunna slå något hårt i skallen. Alternativt hälla bunken med nymald köttfärs över huvudet på dem.

    SvaraRadera
  3. Ja och varför är det ingen som ifrågasätter transporterna och om packningar och skickande hit och dit. Vår mat har rest mer än man själv har. Tur att vi har kalv från andra sidan älven.

    SvaraRadera
  4. Men preciiiis! Du är klok du! Tänk om fler kunde resonera så!
    Har dock aldrig varit gladare och stoltare över att vara vego som under senaste veckan ;)

    SvaraRadera
  5. det kan ju finnas fler anledningar till att man köper den där lasagnen än att man är dum i huvudet och/eller lat. ska man hellre skämmas än att klaga på att viktiga livsmedelsregler inte följs? det är inte konsumenterna som tvingar företagen att bryta mot etiken. det är aldrig konsumenternas fel om det händer, faktiskt. konsumenterna står inte och hotar producenterna, de väljer helt själva att följa reglerna eller skita i det. vi måste väl få ställa lite krav på producenterna? finns det ens ett dyrare alternativ till fryslasaganen i första bästa ica?

    jag fattar vad du menar, och visst blir man trött på hur billigt allt ska vara! men jag blir också trött på att matfrågan förenklas hela tiden. det är inte bara en individfråga, och skam tror jag hjälper få att välja annorlunda ens om de har möjlighet till det.

    SvaraRadera
  6. Emmisen: Jo, det finns dyrare och "finare" färdigmat som man kan köpa om man behöver något snabbt. Vanlig lasagne blir billigare per portion att göra själv, även med okej råvaror.

    Du skriver att "det är inte konsumenterna som tvingar företagen att bryta mot etiken" och det har du rätt i, men så länge folk väljer det billigare alternativet kommer priserna sjunka eftersom alla företag tävlar om kunderna, och till slut tar moralen slut någonstans.

    Det blir lite "you get what you pay for", man kan inte köpa en klänning för 99 spänn på H&M och sen utgå från att personen som sytt den får en skälig lön, lika lite som man kan köpa fem färdigmat för 89:- och tro att det ska vara top of the line-mat i lådorna.

    SvaraRadera
  7. My point exactly! Köttätare är ett jävla tanklöst släkte. Om man köper köttfärs för 20 spänn kilot, vad tror man att man får då? Ja knappast svenska kor som springer på gröna ängar. Vad nöjda över att det ens är fyrbenta djur i er köttfärs. Skulle inte förvåna mig om man slänger ner både det ena & det andra, för att dryga ut den hutlöst billiga färsen.

    Kontenta: sluta lipa köttisar, å ta lite konsumentansvar! Vill du att det ska vara billigt, då är köttet också jävligt billig, rumänsk gudvetvad-andrahandssortering.

    Smaklig måltid!

    SvaraRadera
  8. Och det är därför jag inte äter kött....

    SvaraRadera
  9. Håller helt med! Och ju fler som säger detta, på så många sätt och ställen som möjligt, desto bättre. Jag fattar verkligen inte heller hur man kan förfasas så mycket och sen inte heller alls vilja sin egen skuld i det. Konsumenterna styr, men bara om vi orkar engagera oss!! (och engagemang, det kan vara nåt så "simpelt" som att köpa ekologiskt eller iaf lite dyrare)

    SvaraRadera
  10. Mirijam, tack för att du tar min kommentar på ett bra sätt, jag är ju inte ute efter att bråka även om jag tycker jag verkar lite hård i min första kommentar. Jag håller ju egentligen med dig till fullo, men har nog lite svårt för när vår vetskap om att "man får det man betalar för" blir till skamning. Jag önskar så att fler hade tid/ork/lust till att laga själva, med bra råvaror. Och iofs, en del människor behöver kanske lite skamning för sina val i affären...

    SvaraRadera