söndag 10 februari 2013

När februarimörkret tar över, minns detta:

Affirmationen just nu: rosa hår, uteservering och out of this world-syrener.  
Det kommer bli ljust igen 
Solen är uppe mellan 07:39 och 17:04 (Lund), 07:32 och 16:31 (Stockholm) och 07:46–15:44 (Luleå). För en månad sedan snackade vi 08:28-16:02 (Lund), 08:33–15:18 (Stockholm) och 09:24–13:53 (Luleå). Om ytterligare en månad kommer vi få se ljuset från 06:32–18:03 (Lund), 06:14–17:21 (Stockholm) och 06:03–17:18 (Luleå). 
För att inte snacka om midsommar då vi i Skåne får se solen från halv fem på morgonen till tio på kvällen, Stockholmarna får se solen från halv FYRA till klockan tio och i de lyckosamma Lulebornas lilla ruta på solkartan står det rätt och slätt "solen går aldrig ner". Sug på den. Nu är det mörkt och jävligt, men det kommer en tid när solen ALDRIG går ner. Håll ut. 

Det kommer bli varmt igen
Jag lovar. Det suger nu men det är bara en tidsfråga tills vi först kastar den största halsduken och den varmaste mössan, sen kommer långfillingarna ryka, vårjackan rotas fram, kängorna plockas undan. Vips så står vi där med ballerinas och jeansjacka och vänder våra näsor mot solen när vi väntar på pendeltåget till jobbet. 

 Malmö

Stockholm

Luleå

Man kommer kunna gå ut igen
Jag VET att man kan gå ut redan nu, men det är mer på... utflyktsnivå. Det är liksom inte väder för heldagar ute. Ni vet de där dagarna när man först ska gå och göra något på stan, och så råkar man se på fejjan att några kompisar sitter och hänger i en park så man köper med sig en take away-lunch och hakar på och sen vill någon gå ner till havet och bada så man sticker hem och packar en tygkasse med strandgrejer, köper en liter jordgubbar utanför Folkets park och cyklar ner till Scaniabadet, sen kommer någon på att det ska spelas skivor på Debbans uteservering så man tar sina nya fräknar och sitt saltrufsiga hår och cyklar dit, tar en öl och lyssnar på musik innan man köper en falafel med halloumi och går hem och hånglar med sin kille. Ni vet dom dagarna? Att ta på sig täckkläder och gå ut i slasket och... jag vet inte, grilla korv? Det är liksom inte samma lika ÄVEN om det råkar vara en utomhusaktivitet det också. 
Jag menar lite mer så här: 






4 kommentarer:

  1. Men JAAA ge mig lite av det där! Är sjukt jävla trött på vintern nu, och då älskar jag den. Den enda fördelen nu är att det är ljuvligt att springa i snön. Men det kan jag inte göra ändå, för jag är ett sånt där ensamstående päron och har ingen tiiid. Min tid går ju liksom åt till att klä på ungar, och gå med dem i vagnen, i snön, till två olika förskolor.. vilket inte alls är lika peppat som att springa en skön runda i snön. Båda genererar svett förvisso. Men att sitta hemma svettig i träningskläder, eller hänga på skolan en hel dag genomsvettig i vanliga kläder är det lite skillnad på. Så ja, sommar tack. Och en cykelkärra =) Det borde man få på köpet när sommaren kommer. Som en bonus för att man stått ut med vintern. Och inte har kunnat cykla på flera månader. Eller hur?

    Det är okej att gnälla lite bland dina kommentarer va? Bra tack ;)

    SvaraRadera
  2. Alla dessa fina bilder på dig. En blir ju lite TJÄR, det blir en ju.

    SvaraRadera
  3. Härligt att ha någon som påminner en om ljuset. Tack!

    SvaraRadera
  4. Guuuud, vad jag längtar! Och det jag längtar mest efter är nog att slippa alla jävla kläder. Att ta på ungen och mig själv alla ytterkläder är ju ett halvdagsprojekt just nu. Och bara för att kunna gå ut och frysa.

    SvaraRadera