tisdag 26 mars 2013

Folk som är dumma i huvudet, en lista

"Snyggt kast! Men du plockar väl upp den där burken nu?" sa jag till en kille utanför Ica i dag. Och sedan stod jag och tittade uppfordrande medan han gick bort och tog upp den (den låg mellan två cyklar så han fastnade nästan med sin täckjacka) och gick bort och slängde den i en papperskorg. Där funderade jag på att ropa "DU KAN PANTA DEN DÄR INNE ISTÄLLET!" men kände att det hade varit att utmana ödet, man vet ju inte vad de små rackarna har för något i innerfickorna nu för tiden.

Men alltså, vilka jävla shit kids det finns va? Och inte bara kids, vuxna också för den delen. Här är en kort och koncis lista på folk som högaktningsfullt kan dra åt helvete.

Alla som slänger skräp på marken 
Typ MUMS, GOD GLASS! *slänger pappret rätt där dom står* En gång kom en pappa och hans tre barn ut från 7eleven och alla barnen gjorde så och pappan brydde sig inte. Då är man ju knäpp, visst? Det står ju till och med papperskorgar utanför sådana ställen. Jag blev så ställd att jag inte ens sa till.

Alla som slänger ut skräp genom bilrutan
I höstas kördes jag i lugn och ro bakom en bil på E22:an när hela vägen plötsligt täcktes av ett inferno av papper och skräp från McDonald's. Jag körde upp bredvid bilen och HÖTTE MED NÄVEN ÅT HONOM. Jo visst. Där lärde han sig nog en läxa.

Alla som bygger varuberg 
Alltså, jag har själv jobbat på Ica och jag kan inte för mitt liv förstå hur man INTE kan lägga upp varorna på en fin rad med streckkoden åt rätt håll. Det är väl inget annat än ren och skär hyfs/folkvett/medmänsklighet? Herregud. Alla som bygger varuberg slår sina fruar/män/barn/husdjur och fuskar med deklarationen, det är jag helt övertygad om.

Alla som spottar på marken
Kom igen. Exakt HUR ofta får man en sådan plötslig och extrem salivtillförsel att man bara MÅSTE spotta. Hundrafemtio gånger. På samma ställe. Så att det ser ut som att en förskoleklass har simultankräkts under bänken som man nyss reste sig ifrån. Svar: aldrig. Och ända ser man det så otroligt ofta. Himla märkligt och jävulskt äckligt.

9 kommentarer:

  1. Haha! Typ som folk som knallar ut till garaget, bökar in sig i bilen, bökar ut bilen ur garaget, kör mindre än 1 kilometer, parkerar bilen, bökar ut sig ur bilen, går in i butiken och handlar or whatever och sedan gör allt igen fast i omvänd ordning. Använd era fukking ben till att GÅ istället. Mer tids-, energi-, miljö- och hälsoeffektivt och mer bilvänligt. Lovar!

    SvaraRadera
  2. Hahaha! Jag har faktiskt fått en förklaring till spottandet av min bror som i tonåren spottade tvångsmässigt omkring sig. Tydligen börjar man spotta just där kring tonåren för att det är coolt och det gäller att spotta längre än kompisarna och att det passar så bra ihop med att stå och tjuvröka bakom matsalen. Och det eviga spottandet påverkar faktiskt (i alla fall enligt hans utsago) salivtillförseln efter ett tag så att man tillslut MÅSTE spotta jämt. Vet inte riktigt hur mycket jag tror på det där sista - sätter nog mer tillit till min egen teori om tvångsmässigt beteende.

    SvaraRadera
  3. Jag håller med dig om alla punkter!

    SvaraRadera
  4. Det där med varuberg förstår jag inte man får ju ändå vänta medans hen slår in varorna jag då har man gott om tid att vända saker rätt. Fick beröm av kassörskan en gång för att jag ställde allt rätt, tänker att hon kanske ville förstärka att det var ett bra beteende till de runtomkring förutom att visa mig uppskattning.

    SvaraRadera
  5. Ja, det var mycket bra rutet!
    Folk på landet har en konstig benägenhet att kasta ut ölburkar ur bilen. Jag märkte det när jag bodde på Österlen och märker det här på Gotland. Plockar upp och tar med hem.
    En morgon i somras när jag var ute med hundarna såg jag en full soppåse komma farande ur en bil. Fast den kom nog flygande från taket, föraren hade möjligtvis missat att lägga den i soptunnan innan hen for i väg. Lika äckligt i alla fall.

    SvaraRadera
  6. Haha, vet exakt vad du menar med varuberg, sen min tid i kassan ar jag sjukt noga med att vanda allting ratt fast har i England har dom ibland inte ens rullband utan kassoren maste lyfta (och packa) varenda sak!

    SvaraRadera
  7. Håller med om allt utom varuberget. Oftast är ju kassörkans snabbare på att reda ut varuberget är vad jag är på att ställa upp allting snyggt och prydligt. Men om man känner att hinner göra det snabbt nog så är det förstås bättre. :)

    SvaraRadera
  8. Ååååh varuberget. Finns det ngt som kan göra den i en kassan mer irriterad än att bygga varuberg? Rent skärt hat!
    Kan inflika som systembolagetanställd som tidigare jobbade i butik: största hatet är folk som köper tex tre olika sorters öl, låt säga 6 st av varje, & sen ställer upp dem helt blandade på bandet. ÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅH STÄLL SORTERNA TILLSAMMANS! Annars måste varje öl blippas in för sig. MYCKET irriterande & hatframkallande.

    I övrigt: nerskräpare utan pantvett ska dö.

    SvaraRadera