tisdag 28 maj 2013

När saker inte blir som man tänkt...

Jaha ja, från att ha gått runt och skrutit om min exemplariska graviditet ligger jag nu inlagd och riskerar att föda en yttepytteliten bäbis om saker och ting inte styr upp sig.

Det började med att jag kände en stickande känsla runt naveln i förrgår och eftersom min moderkaka ligger i framvägg ringde jag förlossningen i går, mest för att bli lugnad med att det var normal, men dom tyckte att vi skulle komma in och kolla det. Baby Kenneth visade sig må bra och ett ultraljud visade inga konstigheter med moderkakan. Läkaren tyckte att vi skulle göra ett vaginalt ultraljud också, något jag tyckte vi kunde strunta i eftersom den där andra känslan var uppe i magen. Men Tobbe tyckte vi kunde göra det när vi ändå var där och det hade han ju rätt i. Det visade sig att livmodertappen bara är 22 mm lång (ska vara typ det dubbla) och medan jag balanserade på ett ben och försökte dra på mig strumpbyxorna förklarade läkaren snabbt att jag skulle bli inlagd direkt, att det kunde bli aktuellt med att sätta in åtgärder för att graviditeten skulle fortsätta, och kanske ge något för att snabbutveckla Baby Kenneths lungor om det är så att han vill komma ut lite tidigt.

Snacka om snopet, vi ville bara ha en klapp på axeln och lugnande ord om att det inte var någon fara - och nu ligger jag här med en liten heads up på att jag kan bli sjukskriven och ordinerad sängläge resten av graviditeten.

Trodde jag skulle få lämna sjukhuset idag, men icke. Har fått pregosteron och får kanske åka hem imorgon om det inte blivit sämre. Det knäppa är att både jag och Kenty mår hur bra som helst, vilket gör att det känns helt menlöst att ligga här istället för hemma. Har lite småsammandragningar, vilket ju är helt normalt så här i vecka 30 (29+2) så vi blev minst sagt ganska chockade att jag riskerar att föda för tidigt...

Läkaren vill att Kenneth håller sig på plats till i alla fall vecka 31, helst 33. Men jag har efter lite googlande förstått att man mycket väl kan gå tiden ut - och till och med över - även om ursprungsläget ser ut så här, och eftersom Kenta mår bra är jag inte jätteorolig, även om det så klart känns läskigt att ens behöva stanna kvar på sjukhuset.

Summan av kardemumman är alltså att jag ligger här på BB och suckar och pustar och dör stora uttråkningsdöden medan Tobbe får styra upp allt med hem och hund och flytt och lägenhetsförsäljning och skit och mög.

Sååååå... Någon som har något kul att del med sig av? Kanske någon solskenshistoria om hur en livmodertapp växt till sig? Eller en videosnutt på ett gulligt djur? Eller tips på något trevligt att läsa? Allt mottages tacksamt!

/Världens mest uttråkade preggo

39 kommentarer:

  1. Bidrar med en hållen tumme=)

    SvaraRadera
  2. Vet inte om jag har så mycket roligt att dela med mig av men lite kramar och hållna tummar kan jag i alla fall bidra med.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hållna tummar är the shit tydligen, tack!

      Radera
  3. Min systers bästis hade det så där, och hon gick vecka 38 ut iaf. Bra förlossning, pigg bebis!

    Youtuba screaming goats, där de featurat in dem i sånger; http://www.youtube.com/watch?v=NlvR3VTTHzw
    http://www.youtube.com/watch?v=BC0z_wCAIsg

    Håller alla tummar jag kan! Det brukar ju gå bra det där, mest fara för uttråkning hos dig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hurra, solskenshistoria! Bra! Och skönt för syster med familj.

      Tack för rolig video, älskar getterna!

      Radera
  4. Men åh, skönt att det är bra med er och så... men så TRÅKIGT att bli inlagd!! :/ Ska ragga upp nån festlig filmsnutt åt dig ikväll! :)

    Kram och krya på!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja sjukt tråkigt. Inte jättekul att vara hemma och ordinerad vila heller, men bättre än sjukan! Kram

      Radera
  5. Jag kan bidra med en bild på en 16-åring jag känner väldigt väl som föddes i vecka 32 och som artade sig alldeles fantastiskt utmärkt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Historian räcker bra Annors! :) Tack!

      Radera
  6. Nej men! Lite sadär blev det för mig ocksa fast i vecka 35 da fostervattensnivan hipp som happ var alldeles för lag. Gael kom ut i veckan 37 och är den mest välartade bebis du kan tänka dig.

    Det kommer att ga finemangfint!
    Stora kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skönt att höra att det kan ta flera veckor innan det händer mer grejer, ifall det börjar strula. Kram

      Radera
  7. Jag bidrar med tv-tips: TOP CHEF USA och TOP CHEF CANADA! Lättittat och beroendeframkallande, och vips har fyra-fem-sex timmar förflutit.. Hoppas att du gillar det!

    (att se via nätet så klart, förslagsvis härifrån: http://videobull.com/tv-shows/top-chef-canada/)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alltså vad är det med folk och ordination av matlagnings-tv till någon som måste vila? Jag kommer gå upp till ett kvarts ton innan förlossningen :)

      Bra streaminglänk dock, tack!

      Radera
  8. Jag kan ju berätta att jag var ordinerad sängläge från v. 8 nu när jag väntade Algot, och det var en stor apparat att få honom att vara kvar i magen. Men det gick bra - han föddes bara tre dagar före utsatt tid.

    Förutom diverse blödningar och alla möjliga konstigheter, så råkade jag även ut för att livmoderhalsen öppnade sig - uppifrån själva livmodern - när jag var ungefär så långt in i graviditeten som du är nu. Jag gick på ständiga kontroller och alla räknade med att det skulle öppna sig mer, men faktiskt gick det ihop efter all denna vila, vila, vilka. 2011 var en riktigt tuff sommar och jag har aldrig varit så o-aktiv som jag var då. En riktig prövning.

    SvaraRadera
    Svar
    1. OMG! VECKA ÅTTA? Jag slutar genast beklaga mig! Men skönt att det gick bra för dig, jag förstår verkligen att det var jobbigt. Tack för pepp!

      Radera
  9. Kramar till blivande mamman, pappan o baby Kenneth..hoppas han håller sig på plats tills det är dags. Krrram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det hoppas jag också! Och det är så kul att se att i har det så bra i familjen Cookie! <3 Stor kram

      Radera
  10. Men oj! Hoppas att allt stabiliserar sig och blir bra. Håller tummarna!
    Och här är ett klassiskt filmklipp på en gullig hund. Hoppas att det hjälper!
    http://www.youtube.com/watch?v=Z5gqHMCyiSc

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha herregud – hunden! SOM den skäms det lilla stycket! Jag älskar den!

      Tack för hållna tummar!

      Radera
  11. Kenneth vill ju komma ut och träffa sina fantastiska föräldrar! Tålamod kanske bara inte är hans bästa sida just nu? Jag hoppas och tror att det kommer gå finfint.

    SvaraRadera
    Svar
    1. PRECIS vad jag tänkte!

      Radera
    2. Ja det kan man ju förstå, men det blir ingenting med det! Inte än! Och har han ärvt "tålamodet" efter sin mamma så kommer det bli en prövning att ha honom i familjen :)

      Radera
  12. Hoppla! Jag håller först och främst tumme. Berätta säger du? tja. Jag har klippt gräset, planterat basilika och mynta, och försökt döda ogräs kvällen till ära. Inte så mycket action i det. Rekommenderar podcasts!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Podcasts är bra, ska ladda hem några! Lycka till med myntan, ta en mojito för mig när det blir dags!

      Radera
  13. Min kompis Hanna fick sin bebis i v 29 efter att hennes vatten började läcka ut för tidigt och hon låg inlagd i typ två veckor och knep med låren. Barnet är nu nästan ett år och mår fint! Du kan kolla på henne och bebisen på insta: hannagimstedt.

    Håller tummar mm för er!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Woohoo, bra med pepp-historier, tack!

      Radera
  14. Kan berätta om en såndär fantastisk pinsam sak som hände idag. Jag är gravid i vecka 8, så det är fortfarande någorlunda hemligt. Iallafall så imorse så gick jag upp, duschade, tog på mig kläder och gick till bussen. Väl på bussen så somnar jag (är trött verkligen hela tiden nu) och sover förbi hållplatsen, igenom stan, till andra änden av stan och tillbaka genom stan igen. Precis när vi vänder hemma hos mig igen (bor vid ändhållplatsen) så vaknar jag, tar upp mobilklockan och hamnar i någon form av chocktillstånd.

    "Har vi stått still i en timme och tio minuter eller somnade jag?" säger jag högt och tanten bredvid mig tittar smått roat på mig och säger: "Ja, jag gick på i stan och du har sovit sedan dess iallafall." Sedan tar hon upp sin hand och gnuggar av den mot min jack-ärm. "Och ditt dräggel kan du få tillbaka också".

    Fantastiska mornar man har som gravid.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, åh herregud, det låter lite som något jag kunde ha gjort under de första 16 veckorna, vi får hoppas att din sömnsjuka avtar lite tidigare än så. Gå oh köp dig en snygg haklapp nu! :)

      Radera
  15. Men.. men.. men...! :(
    Krya på dig/er så jättemycket! Hoppas det går så bra som möjligt. Kjamis!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det går säkert bra, tack! Kram

      Radera
  16. Masterchef Australia. Det är typ 70 avsnitt per säsong och inte alls så där dåligt och arg som svenska versionen är. Seriöst, jag är beroende av denna serie. Betar mig just nu igenom förra årets säsong (säsong 3 tror jag) - 70 tv-timmar fixade. Varsågod!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Se svaret till Petra ovan, INGEN MAT! :) Men tar gärna emot andra tips!

      Radera
  17. Åååh vad mögigt för dig att hänga där. Hoppas verkligen att allt går bra!

    Mina faboritdjurklipp just nu:
    http://www.youtube.com/watch?v=c0P0kuRpj1o ("pratande" hund vill ha katt!)
    http://www.youtube.com/watch?v=nGeKSiCQkPw (Gammal klassiker)
    http://www.youtube.com/watch?v=EVwlMVYqMu4 (Hundar som "dinerar")
    http://www.youtube.com/watch?v=B8ISzf2pryI (Denver the guiltu dog, också gammal klassiker!)
    http://www.youtube.com/watch?v=t03tIsBPj6Y (rolig rysk katt som är jävligt påkommen)

    Hoppas de hjälper lite! Säg till om du vill ha fler! Pöss!

    SvaraRadera
    Svar
    1. ALLTSÅ HUNDEN SOM VILL HA EN KATTUNGE! Jag dör, helvete vad jag skrattade, jag älskar den! Tack!

      Radera
  18. Oj.Skönt att ni mår bra men trist om det blir sängläge. Jag fick ligga 2 månader med mitt andra barn. En godispåse om dagen, Gilmore girls boxen och typ tusen böcker gick åt. Och hon föddes bara dagen före beräknad förlossning ändå . . . Men det viktigaste är såklart att barnet och mamman mår bra. Hoppas allt ordnar sig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vila är bra grejer alltså. Ingick godiset i doktorns ordination eller la du till det själv? Känner att jag kanske inte vågar chansa på att utelämna den detaljen när det nu gick så bra för er :) Tack för tips och pepp!

      Radera
  19. http://www.youtube.com/watch?v=reOhKtjrojw

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men gud, ÄLSKAR TAXAR! Fan vad söt den första var!

      Radera