lördag 6 juli 2013

Att gå och vänta på ett splash...

Bland det första vi fick höra på föräldrakursen var att förlossningen väldigt sällan startar som på film – alltså med att vattnet går när man är och shoppar och att man snabbt som satan måste få tag på en taxi för annars föder man i omklädningsrummet. Typ.
Nej, oftast startar den för förstföderskor med att man får värkar i många långa timmar innan man ens är i närheten av att öppna sig och behöver åka till sjukhuset.

GÖTT! tänkte jag. Få saker skulle ju vara så pinsamma som att stå ensam inne på Ica och plötsligt känna hur det börjar rinna varmt vatten nerför benen. Vad skulle man göra då liksom? Det går ju inte att knipa direkt, det bara rinner!?

Men eftersom läget är som det är (kort cervix, funneling, bäbis fixerad, sammandragningar som inte märks så mycket) så säger läkaren att Baby Kenneths ankomst förmodligen kommer att starta med vattenavgång. Hehe.

Hehe.

6 kommentarer:

  1. Så började det för mig. Inte en enda förvärk eller antydan att något var på g. Sedan gick vattnet i samband med ett toabesök innan läggdags och förvirrad ropade jag till min man "Jag tror vattnet gick, men det kan ha varit kiss också!" Det var inte kiss :) Jag var glad att det hända hemma iaf.

    SvaraRadera
  2. Samma här. Det var fyra dagar före bf. Kände ingenting. Så poff, klockan två på natten gick vattnet när jag vände på mig i sängen. Så räkna med att allt kan hända =). Annika

    SvaraRadera
  3. Har läst många såna berättelser om att vattnet går på kvällen/natten när man är hemma. Om du inte skaffat plastad frotté till sängen, så kan det vara en idé att göra't. Om ni inte vill ha en genomgår madrass, förstås.

    SvaraRadera
  4. Mitt vatten gick när jag vaknade på morgonen. Jag ställde mig upp och ba Shit! vad pinsamt, jag kissar på mig. Sen ringde jag min svägerska (barnmorska) och fick lite klarhet i det hela. Så ringde jag maken som var och jobba och han ba Shit! bebisen kommer vilken sekund som helst (som på film), varpå han kastade sig i bilen och for hem med väldans fart. Två och en halv dag senare kom Dexter.

    SvaraRadera
  5. Jag var på hundpromenad i skogen när jag helt plötsligt kissade på mig för första gången i mitt liv. Sen efter lite eftertanke så insåg jag att det var vattnet som gick. Man blir lätt lite osäker för gravidkroppen gör så mycket konstigt att det vore rimligt att man råkande kissa på sig lite också :)

    SvaraRadera
  6. Min bästa kompis splashade just på ICA.

    SvaraRadera