torsdag 11 juli 2013

Bildbevis på typisk toppenkväll

Mötte upp Moa och hennes danska entourage utanför stadion vid 19-tiden igår, och sedan stod jag upp i fyra timmar (!) tills både Sabaton och Iron Maiden spelat klart och 20 000 Maiden-fans började dra sig hemåt genom Malmö. Roligt roligt men det är ju helt sjukt hur klen man blivit nu för tiden, i dag vaknade jag med en känsla av att ha sprungit milen och varit ute och supit, har träningsvärk i låren och vätskebrist. Herregud.

Och - på tal om att ha supit - vi måste prata om en väldigt märklig befolkningsgrupp, nämligen vuxna män som dricker alkoläsk. Vad tycker vi om det egentligen? Vi kan väl göra som vanligt, att ni diskuterar i smågrupper och återkommer senare i eftermiddag med input? Okej, tack hej.

14 kommentarer:

  1. Dom är sjukt märkliga. Tyvärr är jag ihop med nån som senast igår på systämet ba "alkoläsk är så sjuhuhukt gott". Jag ba "jag gör slut hejrå".

    SvaraRadera
  2. Jag blir lite nyfiken på hur du tänker nu angående alkoläsken. Jag tolkar det som att det inte är okej för vuxna män (ovuxna män får ändå inte) att dricka det. Är det den låga maltnivån, den höga sockermängden eller något annat som gör det? Det är för dumt, det kan inte ha varit så du menade, att män inte bör dricka alkoläsk pga att de är män. En dricker väl det som är gött bara. Helt vanligt. Hur menade du?

    - Eelena

    SvaraRadera
    Svar
    1. Okej, vuxna MÄNniskor då, men nu var det bara män jag såg under min lilla spaning i går. Och frågan kom bara av den enkla anledningen att jag ser alkoläsk som något man dricker när man är typ femton. Av den enkla anledningen att det är

      a) läsk
      b) som innehåller alkohol
      c) vilket är förjävla äckligt

      Och jaja, det är bara min åsikt och yadayada, men det är också min blogg och här får jag ifrågasätta folk som inte tycker som jag. Speciellt när det gäller något så äckligt som alkoläsk.

      Radera
    2. Anledningen till att jag reagerade var för att det lät som att du tyckte att det var väldigt fel med just män som dricker alkoläsk. Det framkom inte att du tyckte att det var märkligt men personer i allmänhet som dricker alkoläsk pga att det inte är en god dryck. Tolkade det som att du har något emot män som dricker "flickdricka" vilket verkligen inte känns som något som du brukar säga eller tycka. Det är uppenbarligen svårt att kommunicera skämt i text och eftersom kommunikationens betydelse ligger hos mottagaren och inte sändaren är det lätt med den typen av missförstånd.

      - Eelena

      Radera
    3. Jo, men det ÄR ju flickdricka – eller pojkdricka för den delen. Eller, det KÄNNS som det, eftersom min enda kontakt med det var när jag var tonåring.

      Så det här handlade mer om att man som vuxen (får gå på systemet/kan välja själv/har hunnit smaka på både det ena och det andra genom åren) ÄNDÅ väljer alkoläsk. Uuuhhh.

      Radera
    4. Jag förstår vad du menar nu när du förklarat det flera gånger men jag tror inte att du förstår mig. Läget är att orginaltexten tolkas som att problemet är att det är män som dricker fel dricka pga av att de är just män, (eftersom går helt emot alla andra inlägg som du skriver verkade det konstigt uttryckt och det är uppenbarligen fler än jag som inte kopplade att det var ett skämt) inte att de dricker fel dricka pga den smakar illa. Det är anledningen till att det ens blivit en diskussion. Texten tolkas inte som du menar pga den är slarvigt formulerad från början. Nu i efterhand med mer information tolkas den på ett helt annat sätt. Sen var gränserna går på vad man får skämta om är en annan sak. Personligen anser jag att man får skämta om precis allting så länge som ingen blir ledsen.

      - Eelena

      Radera
  3. Ok om vuxna män dricker alkoläsk (finns det fortfarande??), men det är fan inte ok att vuxna hårdrockare dricker det.. På riktigt.

    För övrigt är det knappt att vuxna män kan kommentera här eftersom de inte ser vad som finns på bilderna.. :(

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vet, sorry, men det blir sådan spambonanza när jag tar bort det och det pallar jag inte...

      Radera
  4. sjukt avis nu ju, två stor favoriter :)
    men med tanke på min j**la foglossning hade jag aldrig klarat stå så länge :P
    alkoläsk so what, så länge jag får min sprit ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det fanns sittplats! Jag tänkte nog bara i min enfald när vi bokade biljetterna för ett halvår sen att jag skulle vara lite mer hardcore så här en månad före förlossning, hehe.

      Radera
  5. Hm, hur gör vi med vuxna kvinnor som dricker alkoläsk? Vuxna män som inte dricker kaffe utan saft till fikat? Vuxna kvinnor som dricker mjölk till maten? Vuxna som dricker coca-cola men inte kaffe? Vuxna whatever som dricker nåt som just jag tycker är apäckligt? Vuxna som äter lördagsgodis? Eller VE OCH FASA; kvinnor som dricker och GILLAR öl? Talar om för dem att så kan de inte göra för då är de omanliga/okvinnliga/ovuxna och deras kön kommer skrumpa till ett litet hen-russin?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Först kåppy pejstar jag svaret till Eelena:

      Okej, vuxna MÄNniskor då, men nu var det bara män jag såg under min lilla spaning i går. Och frågan kom bara av den enkla anledningen att jag ser alkoläsk som något man dricker när man är typ femton. Av den enkla anledningen att det är

      a) läsk
      b) som innehåller alkohol
      c) vilket är förjävla äckligt

      Och jaja, det är bara min åsikt och yadayada, men det är också min blogg och här får jag ifrågasätta folk som inte tycker som jag. Speciellt när det gäller något så äckligt som alkoläsk.


      Sen fortsätter jag svara på dina frågor:

      1) Vuxna män som inte dricker kaffe utan saft till fikat?
      WHAT? Finns det såna? Kaffe som är så gott?

      2) Vuxna kvinnor som dricker mjölk till maten?
      JAG dricker mjölk till maten, det får man väl? Det står till och med i min gravid-app att jag SKA göra nu, så att bäbisen får i sig kalcium. Det är nog däremot få kostråd som uppmanar vuxna människor att dricka läsk med alkohol i.

      3) Vuxna som dricker coca-cola men inte kaffe?
      Alltså, man måste ju gilla kaffe? Men visst, koffein som koffein.

      4) Vuxna whatever som dricker nåt som just jag tycker är apäckligt?
      Tja, man kanske undrar hur i helvete dom kan tycka att det är gott och använder sig av sin åsiktsfrihet och ifrågasätter det på sin personliga blogg? På ett lite ironiskt vis så där, utan att tro att alkoläskens beskyddare ska läsa inlägget och gå i taket.

      5) Vuxna som äter lördagsgodis?
      Dom är också jättekonstiga, fördelen med att vara vuxen är ju att man får äta godis sju dagar i veckan om man vill?

      7) Eller VE OCH FASA; kvinnor som dricker och GILLAR öl? Talar om för dem att så kan de inte göra för då är de omanliga/okvinnliga/ovuxna och deras kön kommer skrumpa till ett litet hen-russin?
      Oj. Det hoppas jag inte, det låter jättejobbigt att ha ett hen-russin till kön. Och om du har läst min blogg längre än fem minuter så vet du förmodligen att jag älskar öl över allt annat i hela universum, så det var ju överlagen himla konstig fråga.



      Radera
    2. Jag har läst din blogg i över tre år och älskar den/dig (så ja, jag vet att du älskar öl, kan ju eventuellt ha varit lite därför jag tog med den punkten kanske). Och det är inte alkoläsken jag går in och försvarar. Du får ifrågasätta, jag gillar det. Men vi får kommentera. Och då får du räkna med att vi inte gillar skämt/ironisering med sexistisk underton. Kanske var slarvigt formulerat, men skriv det då istället för att göra en komisk poäng till.

      Jag hajar inte heller hur folk kan dricka alkoläsk. Men det är ovidkommande huruvida de är män eller inte och att det är rimligare att kvinnor gör det och yadayada.

      Radera