tisdag 26 november 2013

Bära bära barn, bära barn hela dan


Nu är Siggan tre månader och vi har använt selen nästan varje dag sedan han blev stor nog att platsa i spädbarnsinlägget. Han var ju rätt pluttig från början, drygt tre kilo bara, dessutom var det sommar och varmt så han hade bara vanliga kläder och då fyllde han ju inte ut inlägget så bra heller, om man ska ha en nyföding i sele nu när det är kallt är det så klart annorlunda. 

Vi har två selar, ErgoBaby Ekologisk och modellen som heter Performance. Tyvärr gillar både jag och Tobbe Performance bäst så det är bara den vi använder nu. Inte för att det är något fel på eko-selen, men Performance känns mer... smidig tror jag. Axelremmarna är mer som på en ryggsäck (säkert i något material som inte går att få ekologiskt) och den känns lättare och smuttare. Är smuttare ett riktigt ord eller skånskt fallskärmsslang? Aja, ni får höra av er om ni inte fattar. 


Trots att jag bara är 167 små centimeter över havet men Tobbe hela 190 så kan båda använda den. Den har inga ställbara lägen utan man spänner den på samma sätt som en ryggsäck. Hade jag fått designa en egen så hade man kunnat ställa in den och sen på något vis fästa så att den alltid höll sig perfekt efter ens egen kropp, men man kan ju inte få allt här i världen tyvärr. Tobbe då? Han tycker att selen är "ett skitbra alternativ till vagnen", och att "det är supermysigt att ha Sigge nära när man är ute". En kort och koncis recension.


Nu är Sigge stor nog att sitta i selen utan inlägget (sju kilo, 63 cm), men han har nog ärvt sin mors taxben, för han har lite för korta spiror för att kunna hänga ut dom på sidorna. Är vi hemma och jag bara går runt och grejar så viker jag in hans ben så han ligger som när han sover groda på min mage, men är vi ute så sätter jag honom på kudden som går att ta ur inlägget, så som den här tjejen har gjort. Jag har fått några frågor om spädbarnsinlägget och hänvisar er som undrar till ErgoBabys YouTube-kanal, där förklaras det enkelt hur man ska göra för att få till det både med inlägg och hur de olika bärpositionerna funkar.

Kan avslöja att vi inte kollade in dom filmerna utan knölade ner hela Sigge med ben och allt i spädbarnsinlägget. Och när folk frågade och tyckte det verkade krångligt så var vi helt chill och ba "Nej men det går jättebra, vi har inga problem alls att få ner honom i det". Haha! Men obs, det var alltså innan jag blev ambassadör, nu vet jag bättre.


En rolig nyhet som dyker upp i butikerna nu i december är den här hybridsjalen som är en kombo av sele och sjal. Massa smarta funktioner som exempelvis tvåfärgade sömmar och smalare ändar gör att jag hoppas att jag kanske äntligen kan få bli en cool sjalmamma utan att trassla in både mig och Sigge i en trasslig hög av metervis med tyg. Been there done that med andra modeller nämligen.

Vill du veta med om ErgoBabys produkter så hittar du allt du behöver veta här, från info om de olika modellerna till forskning om varför just Ergon är så bra för dig och ditt barn. 

10 kommentarer:

  1. Haha, ska vi "höra av oss"?! Närå, jag fattar. Vi säger smutt här hemma hela tiden och vi vet ingenting om att hoppa fallskärm.

    /Anna

    SvaraRadera
  2. Manducan har allt som den där performancemodellen plus att den går att ställa in. Borde bli manduca-ambassadör. Men den är verkligen att rekommendera. Och nu när det är kyligare är det ju skitmysigt att bära med bärskydd och slippa extrakläder på kiddot! Går det att bära på rygg med ergon?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mage, rygg OCH höften. Sug på den!

      Radera
    2. Kan man med Manducan med! Plus att den är ekologisk och finns i snygga färger (petrol!).

      Manduca-fan #2

      Radera
    3. Men! Finns Manducan i zebra?!?! Ahhha?

      Radera
    4. Man kan inte vara totally Janne Schaffer stylee. Det har han trade markat!

      Radera
    5. Hehe, och själv tycker jag att djurmönster är fult. (!)

      Till Manducans ära vill jag också lägga till att den är billigare än Ergon, och att spädbarnsinsatsen ingår (och är mycket enkel att använda).

      Radera
  3. Okej, jag fattar inte vad "smuttare" betyder. Att "smutta" för mig är ju att typ smaka lite. "smutta på ett vinglas".

    SvaraRadera
    Svar
    1. När något sitter smutt på kroppen så sitter det bra. Alltså tight, fast inte FÖR tight. Typ. Jag har bara hört det i fallskärmssammanhang när man pratar om hur riggen sitter på kroppen.

      Radera