fredag 29 november 2013

*gör förvånad-smiley-min*

Alltså, nu sitter dom på Godmorgon Sverige och säger bland annat att "hiphopen är här för att stanna". Vafalls? Har den varit på väg bort? När? Ibland känns panelerna på SVT lite som ett besök på Jurassic park.

Jag vet inte vilket intryck jag ger här i blöggen, men större delen av 00-talet ägnade jag åt att lyssna på hiphop. Företrädesvis svensk. Här är några låtar som gått varma på både kasettband, cd och md (!) i det geyerhoferska hemmet.



Vad lyssnade ni på under 00-talet? Förutom svensk hiphop/baktakt har Eminem och Lars Winnerbäck spelats flitigt här hemma. Jag är en sån där jobbig människa som kan lyssna på samma låt hundra gånger i sträck om jag fastnat för nåt, dessutom är jag en helt galen periodare, ibland går samma artist på repeat i fyra dygn, sen lyssnar jag bara på radio i några veckor följt av en månad i tystnad med tv:n som enda bakgrundsljud när jag är hemma. Tobbe blir galen under de perioderna och gapar om att "det är begravningsstämning här hemma" och sätter på någon skränig musik på högsta volym så jag blir arg och måste gå ut med hunden för att få lugn och ro i hjärnan.

Jag lyssnar dessutom ALDRIG på musik i lurar, inte ens när jag springer eftersom jag "inte skulle höra ifall en styckmördare smög upp bakom mig". Ety det händer så himla ofta. Nu är jag inne i en ganska tyst period, varvat med att lyssna på den här gamla godingen (tänk vad tv-reklamen kan göra med ens musiklyssnande?) på repeat:

 

 Hur ser din relation till musik ut?

9 kommentarer:

  1. min musikrelation ser ut... PRECIS SOM DIN!
    Jag hade en amerikans flanellskjortsperiod minns jag, med mycket Counting Crows, Nirvana, Hole och Staind.
    Åh! Går genast och youtubar den här:http://www.youtube.com/watch?v=r8cEzdjLn60

    SvaraRadera
  2. ...och Creed! *gömmer mig bakom skämskudden..

    SvaraRadera
  3. Ha ha jag är exakt lika! Jag lyssnar på samma skiva eller playlist i MÅNADER. Gissa vad Kalle tycker om det.... På 00-talet ja.... Winnerbäck har jag lyssnat jättemycket på sen 90-talet och gör fortfarande.. Annars var det mycket rock 'n roll på 00-talet som gällde.

    SvaraRadera
  4. Jag är också precis som du. Musikperiodare. Jag tror att 00-talet inleddes med mycket singersongwriter-musik á la Jewel. OCH - här kan vi verkligen snacka skämskudde! - Limp Bizkit! Gud vad jag lyssnade på den där jäkla Chocolate Starfish-skivan. Även Linkin Park, men inte lika skämmigt. Sen tror jag resten av 00-talet dominerades av genomlyssning och sönderslitning av all musik som Springsteen någonsin har spottat ur sig.

    SvaraRadera
  5. På nollnolltalet upptäckte jag Grandmaster flash om vi ska snacka hip hop. Jag jobbar lite så bakvänt och har aldrig riktigt förstått mig på samtida musik. Nu så här på 10-talet kan jag också med Timbuktu och dyl. Men något jag kan skryta med är att jag var väldigt tidigt ute med att lyssna på Mapei och det var faktiskt på nollnolltalet där ngn gång. Jo då, ibland är jag också före min tid.

    SvaraRadera
  6. Metal, så jag har nog inte så mycket att tillägga här. Förutom att jag ÄLSKADE och fortfarande ÄLSKAR två låtar som är typ hiphop och jag minns exakt inget namn just nu. *google* Teddybears STLHM/Ken - Hiphopper och Bomfunk MC's - Freestyler.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eller så kanske jag menade Rusiak. Eh. Ja.

      Radera
  7. Men jag är ju precis likadan! Kul! Jag är en riktig periodare, lyssnare i princip på en artist i taget, eller en och samma spellista miljoner gånger. Så har det alltid varit! Senast var det nog Mumford and sons...

    SvaraRadera
  8. Guuud vad mycket Winnerbäck jag lyssnade på på 90-talet (och början av 2000-talet)!

    SvaraRadera