lördag 7 december 2013

Angående att samsova med sitt barn

Det kom ju nya rön i veckan, att samsovning ger en ökad risk för plötsligt spädbarnsdöd, och i alla dessa diskussioner är det alltid mängder av kommentarer angående risken för att råka rulla på sitt barn i sömnen.

Ursäkta mig, men att rulla över sitt barn i sömnen så att det kvävs, HUR kan det vara plötslig spädbarnsdöd? Det kan det väl ändå inte vara? Det borde ju snarare vara just vad det är, nämligen rulla över sitt barn i sömnen så att det kvävs-död? 

9 kommentarer:

  1. Nej det är samma sak. Förstår du väl. Gudars!

    ....

    SvaraRadera
  2. Debatten blir lätt så absurd. Och om jag inte hade fått samsova när C var liten hade jag aldrig någonsin fått sova eftersom jag inte hade någon avlastning och vad gör man då om ungen vägrar sova när man lägger ner den? Jag har en känsla över att det var större risk att jag av sömnbrist skulle råka slänga henne i sopnedkastet än att jag om jag fick sova skulle rulla över henne. :) Och ja, jag håller med. Om man rullar över någon så är det ju en klar dödsorsak som lika gärna kan drabba en vuxen eller katten om nån täpper till luftvägarna.

    SvaraRadera
  3. På tal om att sova! Hur bäddar ni Sigges säng? Så det är trångt, mysigt OCH känns safe? Vi håller på att vänja lilltösa vid att sova i sin säng men det går sådär. Hon gillar när det är trångt och att böka in ansiktet i/vid/under täcke eller filtar (är man vid att somna med fejjan tryckt mot morsans tuttar så är man) men det kä'nns så ganska osafe o låta henne sova med filtar, täcke o grejs runt ansiktet.

    SvaraRadera
  4. Haha, det här inlägget skrattade jag gott åt! Men jag tror att grejen var det att om en samsov i samband med plötslig spädbarndöd handlade om att det blir varmt och barn med sämre lungor kan då sluta, inte att de krossas :P

    SvaraRadera
  5. Det är väl inte nya rön? Samsovning kan öka risken för PSD har jag hört hela mitt föräldraliv, dvs 8,5 år, och det har ju med värme och syre och diverse annat (tex om mamman röker) att göra. Jag har dock samsovit med alla mina 4 (vissa i över ett år och vissa bara någon månad beroende på hur de själva ville ha det) och(!) de lever.
    Men ja, rulla över sitt barn är ju inte psd. Det är ju att rulla över sitt barn, vilket inte sker, helt enkelt.

    SvaraRadera
  6. Nej det kan ju inte va samma sak, visst barnet dör men av olika orsaker. Jag lät min lilla förtidigt födda tös sova bredvid mig i sängen och jag förvånades ofta över att andra mammor såg svart när jag berättade det. Jag som firade den dagen dra-på-lakarn kom i butikerna så att jag slapp sova på en hög tyg sover som en orubblig stock och tösen lever fortfarande 4 1/2 månad gammal! Nu ska hon dock få en egen säng men det är för att hon boxas i sömnen! Där emot så är jag noga med i vilken ställning hon sover, när vi låg inlagda och hon var uppkopplad mot maskiner som läste av hjärt- och lungfunktioner så märkte jag att det var stor skillnad på om hon t.e.x låg på mage, sida eller rygg. Så nu sover hon på rygg:)

    SvaraRadera
  7. Ok. samsovningsdebatten gör mig vansinng. Det som gör mig irriterad och förbannad är den stora uppsjö av föräldrar som så fort ämnet kommer på tal direkt trumpetar ut: JAG SOV MINSANN MED MINA BARN OCH ALLA LEVER SÅ DET SÅ. eller alternativet: HALLÅ VEM RULLAR ÖVER SITT BARN? DET ÄR JU TYP BARA FULLA MÄNNISKOR ELLER RÖKARE. ( ok tillspetsat, förenklat, men det är ju den allmänna jargongen.)
    Detta blir outhärdligt att höra när man (som jag har, i min yrkesroll) träffat föräldrar som la sig nyktra, hela rena i sängen med sina friskt födda fullgångna levande barn för att sedan vakna med en kall liten kropp bredvid sig. Med en flik av föräldrarnas täcke i ansiktet. Eller med ansiktet in i en kudde som hamnat fel.

    Därför kommer det från, i alla fall sjukvårdens håll, alltid att förespråkas: Egen säng, tunn filt, ryggläge, fritt runt huvudet. För även om 99 procent av de samsovande barnen klarar utan problem att sova med sina föräldrar så finns det några få procent som inte gör det. TROTS att de är friska. TROTS att föräldrarna är spiknyktra ickerökare. Så istället för att vifta avvärjande med handen och hänvisa till hur man MINSANN sovit i samma säng som sina egna spädbarn och hur BRA det gått, önskar jag att fler kunde försöka inse att de råden som kommer MOT samsovning faktiskt har sin grund ur riktiga tragedier. Och små bebisar som aldrig kommer tillbaka igen.

    SvaraRadera
  8. Det är ju fruktansvärt Emma.

    Jag har förlorat ett barn, mitt förstfödda barn. En vacker flicka som dog sent i graviditeten. När lillebror kom var jag (och är fortfarande) livrädd för döden som är så lömsk och gömmer sig i det mest oväntade situationer.

    Lillebror vägrade att sova ensam i sin säng, så jag var mest vaken medan han sov som ett plåster mot mig. Nu har lillebror blivit storebror och vår nya lillebror är på det sättet lika. Jag kan inte förmå dem att sova i sina egna sängar. De vill bara ligga mot mig, det enda de känner till, värme och mammas hjärtslag.

    Jag menar... klart som korvspad att en tänker på sina barns säkerhet främst. Men livet måste ju också fungera. Vardagen måste gå ihop, även trötta mammor måste få en blund, de allra flesta gör väl så gott de kan tänker jag och så säkert de kan.

    Tyvärr kan man inte försäkra sig mot allt. Lillebror får fortsätta sova mot mig, för det är det enda sättet jag får ihop det på.

    SvaraRadera
  9. Ett av riskmomenten som nämnts ovan är ju just samsovning pga riktigt små barn inte kan fäkta bort kuddar eller täcken samt inte vända sig själva. Dock tror jag inte att det faktiskt benämns som faktisk plötslig spädbarnsdöd om man vet att det var en filt/kudde som var orsaken, utan då benämns det väl som Olycka, kvävning.
    Så i slutändan är samsovning en risk för små barn, men egentligen inte för plötslig spädbarnsdöd. Man får helt enkelt se vad livet väljer för en; ett barn som kräver samsovning eller ett barn som hellre sover självt.
    Vill man samsova med riktigt små barn finns det olika babynests man kan lägga mellan/bredvid sig i sängen eller så kan man göra som vi gjorde; använda barnvagnsinsatsen. Den har fasta väggar och är upphöjd så risken att något ska hamna ovanpå barnet är minimal.

    SvaraRadera