måndag 16 december 2013

Julchock på Skepparegatan!

Alltså, i går fick jag höra att Jesus inte föddes på julafton utan på våren, och att det var någon kejsare som bestämde att Jesus skulle firas även på hans födelsedag den 25 december och så blev det så. Typ. Var i sådan chock att jag inte hängde med i förklaringen riktigt.

Fattar ingenting nu. Känns förvisso som att all religion över lag är ett enda osäkert hittepå, men är hela grejen med "ett barn är fött på denna dag" osv ren lögn? Och VET alla det här förutom jag?

5 kommentarer:

  1. emmm, jag visste det, har vetet ett tag, men trodde att festligheterna (jul) firas i december pga att tidiga kristna tog över de hedniska festerna/högtiderna som var då :)

    SvaraRadera
  2. det var en nyhet för mig också..! men så är jag inte speciellt intresserad av religion. kanske därför det gått mig (oss?) förbi?

    SvaraRadera
  3. Alltså vi är ju hedningar här - det är bara anledningen till festen som bytts ut iom kristnandet. Braigt med det är: VI KAN BYTA IGEN!

    SvaraRadera
  4. Jag har redan bytt! Här blir det inga änglar, bara granskog och glitter! Whoop! Adventsljusstaken är nog det mest kristna jag äger, och den har jag också fyllt med glitter. Jag bjuppar på den, helt enkelt.

    SvaraRadera
  5. Jag trodde det var som anonym här ovan sa.

    SvaraRadera