måndag 30 december 2013

Om #mansfritt2014

Har ni hängt med i debatten om att en 35-årig kille ska utesluta män ur sitt populärkultursintag under 2014? Kakan Hermansson skrev en grej om det som delades flitigt i mitt Facebookflöde i går, men jag håller inte direkt med henne.

Så här skriver Gustav, killen bakom #mansfritt2014

Jag heter Gustav och är 35 år. Jag har ett problem. Mitt liv kretsar kring män. Nästan bara män. Jag läser nästan bara böcker och tidningar skrivna av män. Jag lyssnar oftast på musik gjord och framförd av män. Jag ser i stort sett alltid på filmer regisserade och spelade av män. Mina kreativa influenser kommer med andra ord nästan uteslutande från män. Mitt flöde i sociala medier domineras av män som sprider tankar av män eller rekommenderar artiklar skrivna av män. Det är ingenting jag valt medvetet, det ”har bara blivit så”. Jag tror det påverkar hur jag ser på världen. Hur jag ser på design, mode, litteratur, humor, människor och vårt samhälle i stort.
Som ett experiment under 2014 kommer jag att förändra det. Jag vill ha ett år där jag nästan uteslutande får influenser från kvinnor. För att se vad det gör med min världsbild.


Och så här skriver Kakan Hermansson på Nöjesguiden

Tro mig, jag vill hylla och dela denna hemsida för alltid, men jag har inte tid att sitta och heja på nån kille som gör EXAKT det vi feminister gjort i flera decenier, in the name of "jämställdhet". Jämt ska det gullas med killar för deras bidrag i kampen. Kvinnor bara antas vilja förändra sina egna ruttna vilkor helt gratis och otacksamt, men när en man kommer in och gör EXAKT samma sak (och dessutom självförtroende stort nog skaffar sig en hemsida hehe skrattar till) brer liksom människor ut röda matan och applåderar högt och länge. Så året var alltså 2014 när du kom på denna iden, det var först då du reagaerade på att ditt liv innehöll för många män och då du förstod att ditt liv inte var en demokratisk skilldring. Nej för det är tyvärr så det är.

Själv tänker jag så här: Det kan väl inte vara ett problem att en kille plötsligt inser att hans överdos av manliga intryck kanske inte är så himla sund? Jag gillar inte den mästrande tonen i "så året var alltså 2014 när du kom på denna iden, det var först då du reagaerade på att ditt liv innehöll för många män?". Nähä, så om man inte har tänkt på hur patriarkatet sett ut tidigare så kan man lika gärna skita i det i fortsättningen också? Det är väl inget problem att inse hur ens omvärld ser ut, oavsett om man är 17, 35 eller 57 år gammal?
Och jag kanske hänger i lite för klena feministkretsar, för ingen av mina vänner har mig veterligen uteslutit ALLT vad manlig input heter in the name of jämställdhet. Gjort mängder av medvetna val möjligen, men inte plockat bort allt vad manlig populärkultur innebär.

Och att han "har självförtroende stort nog att göra en egen hemsida", herregud - folk bloggar ju om allt från viktnedgång till ivf-försök och sin kamp mot cancer, varför skulle det här vara skillnad, det krävs ju ingen ansenlig mängd mod för att starta en wordpressblogg direkt. En blogg tar ingen plats, den ligger bara och skvalpar runt i cyberrymden utan att synas, det är först när andra delar den som den ges utrymme.

Och det är väl det enda jag ser som ett problem med detta – att media plötsligt överöser den här Gustav med uppmärksamhet och bjuder in honom till tv-soffor etc, – tid i rampljuset som en kvinna med samma idé knappast hade fått. Men då ligger väl problemet hos medierna, inte stackars Gustav som faktiskt försöker göra något intressant men får en jävla massa skit för det eftersom han är man.


16 kommentarer:

  1. TACK!!!!
    Äntligen ett vettigt ord om detta.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Kakan! (The only real Kaka!)

      Radera
  2. Gustavs tjej är författaren Lusa Bjärbo som ju också bloggar som Onekligen. Hon har också skrivit om det problematiska och lite ironiska att han får så mycket uppmärksamhet. Fast på ett lite mindre aggro sätt :-) http://onekligen.blogspot.se/2013/12/detta-har-hant-mansfritt2014

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jaså? Det var som fan, det har jag missat, jag som läser Onekligen typ varje dag!

      Radera
  3. Han hade ju kunnat ta ett steg tillbaka & ba tack för uppmärksamheten MEN jag är inte först med detta, det finns andra feminister som belyst detta problem innan mig - ta kontakt med dem! Tex. Annars så, gött för honom, hoppas 2014 blir lite roligare, hehe.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fast... nej. Media funkar inte så, det är ju inte en nyhet att skriva om något gammalt, det här är ju perfekt nyhetsstoff nu – nyårslöfte, genusdebatt, EN MAN och oerhört klickbart på webben, så jag fattar ju att de gnuggar händerna på redaktionerna även om jag tycker att det är tradigt att det är så det ser ut.

      Radera
  4. Jag tycker att den där Kakan låter otroligt nedlåtande. Rätt osympatisk måste jag säga. Låt killen få göra nått som han verkar tycka vettigt utan o klanka ner på han. Urk för folk som dissar och dömer ut andra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja jag gillar inte heller tonen av " var det först nu du insåg detta lilla gubben?". Det är väl ändå en bra grej att välja att ändra sitt sätt att se på omvärlden.

      Radera
  5. Mirijam for president!!! Du är så klok och reflekterande (ibland i alla fall ;))

    SvaraRadera
  6. Tycker exakt som du, Mirijam!

    SvaraRadera
  7. Heja Gustav, tycker att detta låter jätte bra och jag håller helt med dig. Fick mig dock en tanke ställare och måste nog se över mitt eget intag av böcker, filmer och andra trevligheter! Gott nytt år:) Jag hoppas att du får ett riktigt härligt 2014. Det är så kul att följa dig när jag har en dotter som för visso är 5 mån men för tidigt född så barnen utvecklas samtidigt.

    SvaraRadera
  8. Det är otroligt vad gamla tankegångar sitter extremt fast. Fast man tror att allt blir bättre. Bara A märkningen av film. Jag hade inte ens tänkt på att det är så många filmer som inte klarar testet.Men det är bara att kämpa vidare ;)

    SvaraRadera
  9. Rätt så ordinär Kakan-ton i det hon skriver. Har riktigt börjat avsky denna människa för att hon alltid är såhär nedlåtande och mästrande när det kommer till minsta lilla grej som kan vinklas in absurdum till en genusfråga. Så fruktansvärt tröttsamt att lyssna på när hon gästar Morgonpasset i P3 tex.
    JA det är en viktig fråga att belysa och jag gillar feministiska vinklar annars, men när det ska hållas på såhär så blir jag bara så jävla less och stänger öronen.

    SvaraRadera
  10. Bra skrivet, Mirijam! Håller med Onekligen i hennes inlägg att medias dregglande är rätt problematiskt, men samtidigt känns Gustav som en snubbe som har koll på sånt och nog kommer att försöka hantera det på ett vettigt sätt.

    SvaraRadera
  11. Det är väl jättebra för honom att han kommit på att hans liv kretsar kring män, inser problematiken i detta och vill förändra det. Men, det är väl definitivt ingenting nytt med att en vit medelklassman får uppmärksamhet och utrymme i media? Han får uppmärksamhet för något som så många andra (kvinnor) tidigare har påpekat, bara det att dessa kvinnor inte fick medieutrymme och ryggdunk. Det är unket. Det är gammalt. Det är inget nytt.

    SvaraRadera
  12. Så eller så.
    Jag hoppas bara att hans initiativ ger de "kvinnliga influenserna" mer mediautrymme än det ger Gustav. Tyvärr tror jag att det är ett önsketänkande.
    /L

    SvaraRadera