måndag 16 december 2013

Fem suddiga kalasbilder



Åh, SÅ MÄTT typ fortfarande! Tips inför julfikat: Pepparkakscheesecake med apelsin (fast jag dubblade mängden smör och tog en hel låda, alltså 425 gram, pepparkakor) och saffranskladdkaka med vit choklad (tips: jag hackade chokladen istället för att smälta den) med vispgrädde. Sjukt goda båda två, tror det blev lika i omröstningen, den ena är ju lite syrlig och den andra väldigt söt.



"Vill du ha hjälp med något?" frågade alla – men herregud så effektiv jag har blivit sedan Sigge kom! Bara någon håller bäbisen så att jag har två armar fria så är jag superwoman och fixar allt själv.



Det här mörkret alltså, inte bara att det är så otroligt deppigt att det är mörkt 20 timmar om dygnet, det går ju inte att ta bra bilder med mobilen heller. Gaaah. Men här sitter i alla fall Sigge och Nina och pyntar en apelsin. 



Martin tog curlingen till en helt ny nivå när han förhålade apelsinen innan Bill satte i nejlikorna. Ja jävlar, dagens ungdom har det för bra alltså. När jag var liten fick jag minsann sticka in nejlikorna helt själv till fingertopparna blödde. 



Kvällen avslutades med att vi vinkade till Antons brorsa turné-Tobbe som var med på Musikhjälpen med sin pianospelningsinsamling, så himla grym! Det var en sorgens dag att vakna idag och tvingas stänga av tv:n när Godmorgon Sverige tagit slut, istället för att zappa över till glasburen.

Aja, nu kanske man får något gjort här hemma på dagarna istället, kanske ska börja med att stänga av datorn nu när Siggan tar sin förmiddagsnap? Jag gör så, hej hej!

4 kommentarer:

  1. Vad mysigt det ser ut! Ska genast få till ett bak på dessa underverk!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. GÖR DET! Du kommer inte ångra dig!

      Radera
  2. Åh, pepparkakscheesecaken ska jag göra i mellandagarna. Var det bara själva botten som du ändrade på, eller gjorde du för fler än 6 personer? Vilken storlek hade du på formen? Jag behöver göra för fler, får väl bli 9 eftersom det blir så knasiga mått annars. Funderar på om det går att göra i en 24cm form eller om den blir tråkigt låg då.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hm. Nu ska vi se. Min form är 24 cm, och kanske att smeten blev... tre-fyra cm hög? Den är ju rätt mäktig, speciellt eftersom jag hade mer botten som även gick upp på sidorna. Vågade inte fuska med det ifall smeten behövde den stadgan... Vi var nästan 20 stycken som delade på båda kakorna, och då blev det lite kvar av cheesecaken fast det fanns ju annat snask också så man blev ju mätt... Men jag tror att om du lägger på en halva (alltså så det blir för nio) så blir det nog lagom om du har lika mycket botten som jag hade. Lycka till!

      Radera