tisdag 3 december 2013

Samvetsfråga!

När går ni och lägger er på kvällarna? Och när kliver ni upp? Och vad sitter ni och gör som försenar ert sänggående?

Jag kan börja:

1. Helst ska jag ha släckt och lagt bort telefonen till 22:30 men mellan 23 och 00 är nog mer närmare sanningen.
2. När Sigge tycker att han har sovit klart, så mellan halv sju och åtta.
3. Kollar på tv (fast gav mig själv Paradise hotel-förbud och kommer i säng tidigare efter det (det går 22-23), kollar Facebook och Instagram, bloggar och håller koll på mina bevakningar på Blocket och Tradera. Rätt ovärt...

Sådär, er tur!

21 kommentarer:

  1. Jag försöker komma i säng och släcka innan 23 men det lyckas aldrig. Jag tränar, ser serier eller kollar telefonen. När sen klockan ringer sex är det inte så lajbans längre.

    SvaraRadera
  2. Försöker komma i säng runt 23. Oftast slinker dock mobilen med ner i sängen och då somnar jag ju inte utan surfar istället :-/ Går upp allt mellan 07-09 beroende på när Sixten tycker det är läge för annat än amning i sängen :-)

    SvaraRadera
  3. Ha! Jag vill ligga i sangen 21.00, sova 22.00 senast. Panik 22.01. Vaknar 5.00 gar upp 5.20 och far stressa. Ogillar. Sover jag inte sa ligger jag och maniskt uppdaterar SKIT som insta, bloggar och FB. om och om och om igen.

    SvaraRadera
  4. Å gud vilken öm tå du kom åt nu... Som det ser ut just nu: jag kanske somnar 01-02 någongång, vill verkligen inte ha det så men barnets pappa och barnet lägger sig vid halv elva kanske. Han matar henne sista gången i sängen och så somnar de. Och då är det ju så GÖTT att få den där lilla egentiden med internet och kvällsmacka och kanske gå runt och stöka lite, och så vips är är klockan jättemycket... har man en 4 månaders liten klängapa på sig hela dagarna så är just den här stunden så himla mycket värd. Jag går upp när när nämnda klängapa vaknar, ca 9 typ.
    /jenny

    SvaraRadera
  5. 1. borde sova vid 22
    2. klockan står på 5.35 men jag vaknar från 02 och framåt.
    3. mitt problem är det omvända. Somnar när jag nattar barnen ca 20, vaknar på natten och kan inte somna om. Då fördriver jag tiden (som nu) med bloggar, tv, städning, nattamacka mm.

    SvaraRadera
  6. Ligger oftast i sängen vid 21, går alltsom oftast upp 6:00 och före, under tiden och efter blir det Facebook (fast allt mindre!), instagram, kolla igenom bloggar, spela quizkampen, tv-tittande och sömnen infinner sig allt mellan 21:01 och 23:45 :)

    SvaraRadera
  7. 1) Jag borde ligga i sängen med avstängd mobil halv tio, men jag brukar lägga mig tio och sedan, typ, inte sova förrän jättelång tid senare. Blir vansinnig på mig själv.

    2) Isak vaknar mellan fem och sex, så även Alex och jag - men vi har lärt Isak att titta på film i mobilen, så vi går inte upp förrän sex på vardagar och kanske halv sju, sju på helger om vi har tur.

    3) När Isak lagt sig mellan sju och åtta är det meningen att jag ska hinna träna, fixa, städa och dona fram till halv tio för att komma i säng i rimlig tid. Det brukar ofta börja bra, men sedan sluta med "jag ska bara kolla en grej på internet" och så fastnar jag där med, i huvudsak, bloggande. Eller så glömmer jag bort tiden för att jag råkar titta på Supernatural. Men jag har tänkt att jag ska bättra mig. Någon gång.

    SvaraRadera
  8. Försöker se till att Dexter somnar runt sex-sju (ibland typ halv åtta) sen har jag hela kvällen på mig (alltså slippa allt barnrelaterat). Lägger mig i soffan och typ powernappar (med ögonen öppna) sen börjar jag sy/pyssla (detta görs i vardagsrummet så att jag samtidigt kan umgås med maken ;) ). Vid typ elva tiden börjar jag plocka undan och går upp för att sova. Eftersom Dexter sen vaknar vid typ sex halv sju på morgonen är jag vid det laget på kvällen sjukt trött och somnar oftast pang bom. Mao jag borde gå och lägga mig tidigare. Men jag skulle bli totalt skvatt galen om jag inte fick göra "mitt" efter en dag på jobb och sen dagishämntning.

    SvaraRadera
  9. 1. Beror på när tvillingarna äter sista kvällsmålet, vilket de brukar göra nångång mellan 22-24. Så har jag tur kan jag gå och lägga mig nångång mellan 23-01.
    2. Beror på när tvillingarna vaknar.. Har vi tur sover de till 5-snåret i alla fall, som imorse. Då hade jag fått sova mellan 23-04.45. Bra i min bok numera..
    3. Nuförtiden är det endast tvillingarna som håller mig uppe. Får jag bestämma går jag helst och lägger mig vid 22. Eftersom de bara är 3 månader så hoppas jag på att min nattsömn kommer utökas lite framöver..

    SvaraRadera
  10. Går och lägger mig vid nio pga son som väcker oss vid fem (som senast). Håller mig uppe gör bloggar och mindre ofta en bok.

    SvaraRadera
  11. 1. Går ofta och lägger mig 22 och somnar kanske vid 23 om jag inte redan somnat vid 21 framför TVn.
    2. Vid 7 då barnet vaknar.
    3.Städar eller pysslar eller bara inte trött

    SvaraRadera
  12. 1. Lägger mig oftast runt 21.
    2. Kliver antingen upp 7-7:30 (när sambon tar ongen på morgonen) Är det mina dagar (turas om) så får man palla sig upp från allt mellan 4-6 beroende på vad barnet tycker det är dags att gå upp.
    3. Jag ligger och läser Är boken bra kan det skjuta upp sömnen i två timmar. Har försökt att inte läsa med det går bara inte. Mitt sätt att varva ner och har man läst varje kväll i över 15 år är det svårt att sluta.

    SvaraRadera
  13. 1: Jag skall ha stängt av tv'n, släkt ner lägenheten, rastat Elsa och lagt mig i sängen vid 22:30. Sedan är det sista surftid innan telefonen läggs på laddning mellan 22:40 och 23:40..
    2. På vardagar nån stans mellan 6:15 och 7:00.. På helgen blir det oftast mellan 6:45 - 8:00 då Elsa väcker mig och vill ha mat och rastas och sen somna om. Själv har jag vaknat så av frisk luft att det lir tv och kaffe.
    3. Kollar på tv, men kan spela in om det är ett spännande program som börjar vid 22:00, så då zappar jag fram till 22:30.. Annars instagram, FB, papa pear saga, blocket.. ja Mobil surf..
    Mycket klockslag blir det :)

    SvaraRadera
  14. En gammal dröm jag när är att lägga mig 22. Den drömmen har aldrig besannats inte ens när jag jobbade skift (är ssk) och blev tvungen att kliva upp 05. Istället blir det typ 23 eller 23.30 sen måste jag läsa urspännande "nyckeln" i ca en timme så somnar nog inte förrän 00.30. (Horror) sen nattammas det ca 02 04 och 06. Efter detta kliver stora sonen upp och börjar terra oss var 15:e minut till ca kl 07.30 då en av oss masar sig upp. Bebisen sover till ca 09.
    Alltid tv som sinkar läggningen. Paradise hotel och den berusande känslan av frihet som infinner sig efter att båda barnen äntligen sover (vid ca 21.30 på kvällen)

    SvaraRadera
  15. Jag går och lägger mig när jag känner för det :) Mellan 23 och 01 någon gång. Om jag jobbar tidigt försöker jag lägga mig före 23 men oftast blir det inte färrän vid 00 i alla fall... Jag brukar gå upp mellan 9 och 10 om jag inte jobbar tidigt för då kliver jag upp 5:30. Det är oftast inget särskilt som hindrar mig från att komma i säng faktiskt, möjligtvis att jag inte är trött... (som innan jag ska jobba dagtur :P) Bör nämna att jag typ aaaaldrig jobbar tidigt två dagar i rad! (Åh ljuva sjuksköterskeliv!)

    SvaraRadera
  16. Jag är ju en riktig tröttmössa och tycker att jag lägger mig för sent när jag lägger mig kl. 22 (vilket är ungefär varje kväll). Men å andra sidan kliver jag upp mellan 5:00-5:20. De kvällar jag inte kan förmå mig att bara GÅ OCH LÄGGA MIG sitter jag garanterat och surfar. Förmodligen kollar jag YouTube eller läser bloggar. Kanske både och till och med.

    SvaraRadera
  17. Jobbar rullande skift så jag har inga rutiner, mer än att jag behöver få sova runt 6½-7 timmar för att vara en normal människa. Är jag helt ledig brukar jag ramla i säng runt midnatt, vara vaken en bra stund innan jag somnar och sen kliva upp runt 9. Känns lagomt, tycker jag.

    SvaraRadera
  18. Tidigare hade jag alltid 01 som en tid att sikta på och tyckte att det funkade bra. Jag ställer oftast klockan på 7.30 och går upp nån kvart senare, eller runt 8.
    Är jag ensam hemma får jag alltid för mig att göra tusen saker och då kan klockan lätt bli tre utan att jag märker det (obs helg i så fall. är det vardag försöker jag hålla ett som nån sorts gräns)

    Dock har jag sedan jag träffade A börjat lägga mig mycket tidigare, eftersom han är ett fan av 8 timmars sömn, något jag tidigare sett som lite slöseri med dyrbar tid. Och det är faktiskt SÅ sjukt skönt. Vi lägger oss nog runt 23, kollar ofta serier och somnar till dem eller till ett värvetavsnitt.

    SvaraRadera
  19. 1. 23.15-23.45
    2. 06.15 vardagar, så sent som möjligt på helgen
    3. Först ser J och jag på ett avsnitt för mycket av aktuell serie, sen plockar jag i köket, lägger fram grejer till dagen därpå och kollar Instagram och bloggosfären i sängen... tills det är alldeles för sent! ;)

    SvaraRadera
  20. 1. siktar alltid på 22. Blir alltid runt 23.
    2. 5.30 på vardagar och på helgen när Dante vaknar eller senast kl 8 eftersom jag ställer klockan på det. Dels för att jag får ångest om jag sover längre än 8 (herregudnuharjagsovitborthalvadagen-ångesten) dels för att jag inbillar mig att jag ska träna en timma sådär på morgonkvisten.. Fast det händer inte så himla ofta..
    3.Allmänt plock som tvätt, städ, förberedelser för morgondagen, kanske en tapet ska upp eller en vägg målas.. ja det kan vara lite av varje.

    SvaraRadera
  21. 1. Vill lägga mig före kl.22 för att jag sover bättre då, skulle "bara kolla" datorn lite snabbt före läggdags idag... Men 5 dagar av 7 ligger jag nog i säng i tid.
    2. Kliver nästan alltid upp kl. 6.15 tillsammans med min stora unge så han hinner med sin taxi som går kl.7. Om jag inte börjar kl.6 förstås, då måste jag upp 5.45. Och på helgen brukar jag få sovmorgon till 8-9 tiden.
    3. Jag surfar, läser bloggar. Det är typ det enda som försenar mig. Önskar att jag läste lite mer böcker istället så jag får väl ta och skärpa mig :)

    SvaraRadera