tisdag 10 december 2013

Shopping- och djurrättsångest deluxe

Lindbergoverall i nyskick för 101 spänn inklusive frakt på Tradera betyder 599 sparade kronor.
Ni vet dom där stackars kinesiska kaninerna som skrek för sitt liv när de fick sin päls ryckt? Och ni vet dom där läderarbetarna från Bangladesh som jobbade halvnakna och hanterade flytande krom? Det blev lite droppen för mig. Jag har de senaste åren haft mer och mer dåligt samvete för min billighetsshopping och nu känner jag att jag inte klarar av att blunda för det längre. 

Åh men gud vad billigt! Ja, men på bekostnad av vem? En gång sa en av mina klokaste vänner att hon läst en bok om det där med ekonomin i världen, och att det bästa vi i väst kunde göra faktiskt var att fortsätta handla. Det förklarades med en fattigdomsstege där de allra mest utsatta inte ens kommit upp på nedersta steget, men så länge dom åtminstone hade ett jobb så kunde deras barn få klättra ett steg, och barnbarnen ytterligare ett. Och det är ju lätt att föreställa sig vad som skulle hända med de här stackars urfattiga människorna om alla bojkottade deras varor. Med det i bakhuvudet har jag glatt hängt ytterligare ett billigt H&M-plagg över armen och gått i i provhytten. 

Men nu är det slut med det. Det kan ju inte vara rätt att människor ska komma hem från en femtontimmars arbetsdag utan att kunna andas ordentligt och ha klåda över hela kroppen för att jag ska kunna köpa en snygg skinnväska för 199 kronor? Det KAN det ju inte? 

Och så alla billiga prylkedjor – Tiger, Søstrene Grene, Netto. Där supersnygg inredning kostar noll och ingenting och hela Instagram går på någon himla masspsykos när det gäller att köpa saker därifrån. Och jag är inget undantag, jag packar glatt kundkorgen full och tänker på de asiatiska barnbarnen som kommer klättra på den där stegen om 40 år.

PLUS (som om inte det vore nog) matångesten på det? Bilderna på vanvårdade grisar som alltid kommer varje jul, fågelindustrin med sina burhöns och ja, hela djurindustrin i stort. Fy fan vilken idiot man är som äter industrikött alltså! Och häromdagen visade nyheterna bilder från en ananasplantage där frukten besprutades med medel som var både cancerogena, hormonstörande och reproduktionshämmande. Så nu står det en helt oekologisk ananas i köket och ger mig dåligt samvete för att den stackars mannen på nyheterna kanske försöker bli pappa och undrar varför hans fru aldrig blir gravid. Egentligen skulle jag vilja vara vegan, men jag har oerhört svårt för all den processade mat som ofta ingår i en vegansk diet. Och så är jag ganska lat också (förlåt djuren).

Jag känner mig så jävla kass. Maktlös och egoistisk och snål. Försöker rättfärdiga mina köp med att vår ekonomi baseras på ett CSN och en mammapeng, att det blir bättre sen när åtminstone en av oss börjar jobba igen. Tänker på de stegklättrande barnbarnen. Men det gnager ändå. Fan vad det gnager.

23 kommentarer:

  1. Jag känner exakt som du. Jag skulle vilja göra allt och det känns jäkligt futtigt att liksom gå och gotta sig lite i att jag ger pengar till ett par olika välgörenhetsorganisationer i månaden, för att sedan köpa billiga jeans och långtbortifrånodlade grönsaker.
    Det är nog dags att försöka göar lite mer. Det är ju bara det att det är så _enkelt_ att fortsätta som en alltid gjort.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Exakt så känner jag också. "Men jag skänker ju ändå pengar till XXX" och så är det bra liksom. Njae.

      Radera
  2. Åh vad detta är svårt! Jag är inne i samma process men fokuserar främst på maten. Vi äter sedan några månader mest vegetariskt hemma, just för att köttindustrin är så jävla, jävla hemsk! vi varvar med en del kött och fisk men betydligt mindre än tidigare vilket ger utrymme för att göra bättre val än tidigare. En måste ju inte vara vegetarian för att äta mycket vegetariskt. Ett steg i taget!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej så klart, vi äter också ganska mycket vegetariskt, man måste ju inte vara vegan rakt igenom, och et tsteg i taget är så klart bättre än inget!

      Radera
  3. Jag delar din ångest! Jag brukar lova mig själv varje nyår att jag ska vara en medveten konsument i den mån det går, och det brukar faktiskt gå ganska bra. Man kan ju inte vara jätteduktig jämt, men man får göra det man kan och har råd med. Köpa ekologiskt, köpa fairtrade i den mån det går, tänka två gånger om man verkligen behöver ett linne till från hm, eller om man kanske kan nöja sig med dom 21232 stycken man har i garderoben. Slänga så lite mat som möjligt och så vidare.

    Och minskad köttkonsumtion är faktiskt en jättebra grej att göra, och det behöver inte vara svårt eller tråkigt eller innebära processad mat! Min bästa veggo-ät rent och snällt-blogg är mynewroots.org, den funkar bra som inspiration, även om jag kanske inte alltid följer recepten brukar jag få bra idéer därifrån!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fast jag tycker inte att man kan säga att "man inte har råd", för i vårt fall hade det räckt med att vi planerat lite bättre så hade maten gått på ett ut med de extra kronorna för de ekologiska varorna. Tack för bloggtips, ska kolla in!

      Radera
  4. Jag tipsar om bloggen vegologi.blogspot.com. Det är vegansk mat från grunden. Min erfarenhet är att den processade maten mest dyker upp för att hålla blandkostarna trygga =)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja absolut, speciellt quorn och låtsasköttfärs och sånt, men jag räknar även typ sojamjölk och margarin till processade varor. Men det är klart, det räcker ju långt att köpa svenskt ekomejeri, och det gör vi ju redan...

      Radera
    2. Jag fattar ingenting. Vad är processad mat och vad är dumt med det? Quorn tycker jag är värsta geniprodukten - massa protein utan att tära på jordens resurser. Och margarin på raps - vad är dumt med det? Eller mjölk på soja - koka bönor och få mjölk = genialiskt! Eller?

      Radera
    3. Men om man ska tänka att man vill äta så "rent" som möjligt utan att få i sig särskilt mycket skräp så är ju varken margarin eller soja särskilt bra? Smör är ju liksom gjort av mjölk och sen var det bra med det, ungefär. Margarin ska härdas och grejas med och jag vill ogärna äta mat som till exempel innehåller nickelrester. Läs mer här: http://www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Matcirkeln-och-tallriksmoddellen/Margarin-smor-och-matolja/Hardning-omestring-och-fraktionering/

      Soja är ofta genmanipulerad och är dessutom hormonstörande i stora mängder, http://www.zarahssida.se/blog.php?bid=1537&print=1

      Jag tänker så här: Hade man haft en egen bondgård så hade man liksom ätit kött och mejeriprodukter direkt från sin egen ko, man hade ätit grönsaker direkt från sin egen jord och därigenom fått i sig noll kemikalier och E-ämnen. Äter man butiksköpt vegankost så har de flesta produkter kommit från andra sidan jorden, förädlats, besprutats och liksom... grejats så himla mycket med. Hänger du med?

      Radera
    4. Jo jag hänger med, fan det finns för och nackdelar med allt det är så jävla jobbigt!!!! Jag ska genast rapportera över till min personliga bioteknolog för vetenskaplig granskning!

      Men liksom, vad går komjölken igenom då? Mjölklobbyn i det här jävla landet alltså... Vi är väl det enda landet i världen som tror att mjölk typ är livets vatten? Människan som varelse är ju inte ens särskilt bra på att hantera den formen av näring. Gällande sojaprodukter så finns det mycket påhittad skitfakta som vår kära mjölklobby ligger bakom och det är ju klart att det vore skittdumt för de om vi slutade med Komjölk. Och kor över lag - sämsta djuret ur energisynpunkt. Vi kan väl bara ha nån kossa som vi kan klappa lite på som kan få ha sin kalv i fred liksom. Alltså - man tar ju kalvarna från kon för att sno kalvens mjölk: BUHUUU *böl* Kalven får inte ens träffa sin kossamumamma BUUUHUUUUHUUU :( :(

      GMO, enummer och kemikaler är ju grejer som inte alls behöver vara farliga utan kan vara väldigt bra och fiffiga grejer. E-nummer är ju inte = dumheter, e-nummer är bara en förteckning. Kemikalier - vad är inte en kemisk sammansättning liksom? Alltså ett exempel inhämtat från efter 10: person berättar om att hen hellre äter sälg istället för värktabletter eftersom att sälg är "mer naturligt". Alltså. Jag smäller av på sånt, samma kemiska ämnen finns i sälg men det är ju helt okontrollerat: för naturen jobbar ju så till skillnad från kulturen (i vissa fall). GMO - hej vi gör saker bättre! Jag upplever det som att väldigt många är väldigt rädda för sånt här men de vet inte ens egentligen vad de är rädda för utan äter hellre gammal hederlig svensk potatis (kanske det sämsta som växer i vår jord just nu som typ inte tål ngt alls och besprutas ngt evinnerligt) med sitt nötkött till. Att soja kan innehålla hormonstörande ämnen, och vad innehåller då köttet? Alltså fisk - hur kan man äta fisk om man är rädd för sånt? Nej det finns ingen innehållsförteckning på fisk men de innehåller ju fortfarande saker, det är ju först när något blandas med något annat som man måste ha en innehållsförteckning - och då har man e-nummer för det är enklare och kortare och så ser det farligt ut för man förstår inte vad det är.

      Ujuj, nu har jag tappat kontrollen över mitt svar :D Men på det stora hela försöker jag tänka så här för att inte gå under i alla medvetna val man ska göra hela tiden: För mycket och för lite skämmer allt. Blanda friskt så spär man ut det dåliga med det bra. Och väljer man ekologiskt och fairtrade så försöker man ju i a f supporta det som är bra. Och det går rätt bra att köpa mycket sånt utan att gå under, i a f under de förutsättningar som jag lever i: familj på tre och en rätt normal lön. tidigare hade vi CSN + föräldrapeng, det gick då också. Men konsumtionsmönstret förändrades drastiskt efter att ett barn kom in i familjen: och jag tror faktiskt att mycket har blivit till det bättre för vår del.

      Radera
    5. Att genmanipulera är inte att göra saker bättre. Googla Monsanto. Det är ett riktigt jävla skräckexempel.

      Samma gäller E-nummer. Allt är såklart inte direkt skadligt, men varför tillsätts det? Varför tillsätta smakförstärkare, t ex? Det är också skillnad på naturliga kemiska sammansättningar och syntetiska sådana, t ex citronsyra. Citronsyra på kemisk väg, tillverkas genom användning av svartmögel. Så nä, E-nummer är inte särskilt festligt alla gånger.

      Dock håller jag med om sojan. Den genmanipulerade sojan från typ Brasilien är ju den som odlas för djurfoder. Soja som människor äter och dricker kommer oftast från länder i Europa. Det finns många myter kring att soja skulle påverka hormonerna, men det finns också många studier som slår hål på just de myterna.

      Radera
    6. Det är ju inte e-numrerna som är ofestliga - det går inte att generellt sett vara emot e-nummer eftersom att e-nummer är lite allt möjligt, allt från rödbeta till svartmögel kan man säga. Jag gillar betor men nä jag gillar inte svartmögel. Man måste ju veta vad som är bakom numret och det är knepigt. Man kan inte dra alla enummer över en kam ;) Och bara för att man äter "rent" eller utan innehållsförteckning så betyder det ju inte att man inte får i sig ogiftigheter: rödbetor är giftiga, alla mörkt gröna grönsaker, mandlar, kanel, saffran osv osv - men det är ju om man konsumerar i stora mängder som det blir farligt. Jag vill bara säga - det går inte att undvika: kemin är överallt. Det samma gäller GMO. Det är ju något konstant pågående - skulle vi tex inte lägga oss i växters fortplantning om vi tar det som exempel - så skulle de fortfarande förändras. Det händer liksom hela tiden. Nu kan vi förstå hur dessa förändringar kan uppstå och vi kan kontrollera det och effektivisera det. Att moroten ser ut som den gör idag, det är ju tack vare en sjuuuuuuhuhuuukt lång process av GMO:ande som pågått säkert så länge människan levt och människan har vetat om att det går att äta morötter. Det är ju bara att jämföra med en morot som växer i skogen. Och kan vi förbättra denna process och förstå den så kan det gynna t ex människor som lever i svält/undernäring - tänker på projekt som golden rice t ex (även om det nu inte blev något men liksom den typen av projekt). Det går inte att vara emot det generellt eftersom att det skulle finnas oavsett mänsklig inblandning i labbmiljö eller ej - man kan dock vara emot hur det används av enskilda företag men det är en annan sak. Med hjälp av GMO kan man t ex förädla växter så att de blir tåligare mot skadedjur och man inte behöver använda bekämpningsmedel för att ta ett.

      Radera
    7. Har pratat med en barndietist angående sojaprodukter då min son är vegetarian (och har alltid varit) och äter en hel del sojaprodukter. Barndietisten (som jobbar med detta på ett av Sveriges största sjukhus) menar också att soja är hormonstörande, MEN - då måste man äta orimligt stora mängder, mängder som vi aldrig kommer att nå upp till. Soja är således inget att oroa sig för i den aspekten.

      Radera
  5. Jeg er helt enig i at man skal tenke over hvor produktene kommer fra, og prøve å handle etisk. Men det er ikke nødvendigvis sånn at dyrt produkt = etisk produkt. Mange av de dyrere klærne lages av de samme arbeiderne som lager H&M-klær i Bangladesh. Dessverre er det sånn at det globale kapitalistiske systemet gjør det vanskelig, eller nesten umulig å vite hvor produktene våre faktisk kommer fra, og hvor mye ødeleggelse de gjør på veien hit. De store internasjonale kleskjedene er dessuten så rike at det ikke nytter å boikotte dem.

    Jeg tror egentlig at det ikke vil skje noen forandring før vi får internasjonale lover som hindrer utnytting av arbeidere, dyremishandling og farlige arbeidsplasser. Det er først og fremst der vi bør bruke vårt politiske engasjement.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej det är klart att det inte alltid betyder att dyrt är bra, men vi kan ju nästan alltid utgå ifrån att jättebilligt = alltid ganska dåligt? Jag får bli miljöpolitiker och slåss på barikaderna helt enkelt!

      Radera
  6. Välkommen ;) Jag tycker också att man ska tänka på sig själv (såklart man ska tänka på ALLA, men det är lätt att hamna i "stackars människor som jobbar i dessa fabriker" osv). För det är ju inte bara de människor som jobbar med att tex färga kläder som drabbas av gifterna kläderna färgas med. De gifter som finns där i fabriken följer även med hem till dig när du köpt plagget. För att det ska vara helt "rent" från gifter måste plagget tvättas ca 6-7 ggr. Det är inte heller en trevlig tanke.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är ju också en jättebra aspekt på det hela så klart!

      Radera
  7. Bra skrivet. Tyvärr så är det nog samma skit med dyra kläder i de flesta fall. Jag såg också dokumentären om läderindustrin i söndags och det är skrämmande men inte förvånande. Tror det är skitsamma om man bojkottar allt, det är människosynen som måste ändras och inte inköpspriserna för väst som måste höjas. Hur det skall gå till vet jag inte, men så länge människor inte har något värde i många delar av världen så kommer det alltid finnas de som utnyttjas. Jag tror inte tiden finns att få länder som kina att förstå att klimatproblemen är viktiga innan det är för sent. I kina säljs det 30000 nya bilar om dagen och det är inte av de som redan hade en bil sedan tidigare utan det är de som aldrig haft bil som är köparna. Där snackar vi om ett problem som gör att EUs krav på bilar är helt meningslöst :/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tyvärr har du nog helt rätt, men jag tycker inte att några krav är meningslösa, många bäckar små osv. Och så länge västvärlden kan föregå med gott exempel kan vi kanske visa att det är en klar minskning av X om vi sänker antalet X med X och då kanske Kina kan haka på sen? Typ. /optimist

      Radera
  8. man kan ju inte göra allt, men det finns vissa saker som påverkar extra mycket och ska man välja bort något så ska man välja bort dem för det ger störst effekt. Kaffe, Bananer, Vindruvor (och även vin) är sådana produkter som kräver oerhört mycket bekämpningsmedel och som drabbar både miljön och arbetaren, Naturvårdsverket har en lista här: http://www.naturskyddsforeningen.se/nyheter/5-viktiga-varor-att-byta-till-eko
    För övrigt kan man ju alltid försöka tänka på att sådana saker man köper sällan, mjöl och annat (kostar bara ett par kronor mer för ekologiskt), räcker en tid så då blir det inte så dyrt i längden...

    SvaraRadera
  9. Du behöver inte äta processat som vegan?

    SvaraRadera
  10. Jag är i föränderligt stadium, suger in kunskap och vill veta. Önskar dock att pappan i huset skulle vara med på tåget, men vet det kanske kommer.
    hade en diskussion hur vidare valet av pepparkakor kan gynna eller missgynna barnens hälsa, medtanke på palmolja och annat mög som ska vara allt annat än i pepparkakor. men håller med om gnagandet, det finns ju så mycket mög och orättvisor och börjar man krafsa på ytan så märker man ganska snart att det är bottenlöst.

    Men kunskap ger än makten att kunna avgöra och bli mästare över ens eget liv.

    SvaraRadera