söndag 5 januari 2014

Löften och mål inför 2014



Jag gör som Katta Kvack som gör som Erika och fyller i en lista med löften och mål inför 2014. Jag skulle kunna skriva hur mycket mer som helst, jag är så sjukt PEPPAD inför det här året, men håller det på en ganska normal nivå så här i början. Okej, here we go!

EN sak som jag ska lära mig att tycka om (en ingrediens, dryck, maträtt eller krydda)

Men nä-ä, jag är 34 år, varför ska jag tvinga mig att äta något som jag tycker är äckligt? Försöker fundera ut om jag kaske borde få i mig något som är nyttigt men äckligt men tänker då direkt på typ fisk, tång, alger osv, och allt sånt äter jag ju redan. Hm. Jag tänker därför försöka lära mig att variera min mat mer, nu är det typ samma rätter om och om igen. NEJ NU VET JAG, tofu! Så sjukt gott när man äter det på restaurang, men att göra det hemma? Jag har aldrig lyckats, men 2014 är det dags! Ge mig gärna goda recept på tofu, helst sådana som innehåller en exakt beskrivning av vilken sort jag ska köpa, det är ju en ren tofudjungel där ute!

TVÅ resor jag vill göra

Näsåker & San Diego. 2010, 2011 och 2012 har alla innehållit en Kaliforinatrip till min bästa Helena i San Diego och i år hoppas jag kunna ta upp den traditionen i juni när vi ska vara föräldralediga ihop (ja, alltså jag och Tobbe, Helena ska inte vara föräldraledig).
Och Näsåker för att jag vill träffa min familj mer och mamma tyvärr hade helt rätt när hon för något år sedan anklagade mig för att åka till USA oftare än vad jag åker hem till dom. Ehhrm.

TRE saker som jag vill göra/prova/uppleva/uppnå under 2014

♦ Komma i kalasbra form igen
Innan jag blev gravid var jag i min bästa form ever tror jag. Jag sprang massor och körde mycket tabatastyrka hemma och kände mig verkligen stark, pigg och... jag vet inte, energifylld? Efter graviditeten med en jätteviktuppgång och beordrad vila de sista tre månaderna så är jag inte i närheten av allt det där. Visst, jag tränar ganska mycket nu, men kroppen är ju ganska paj och det märks och det är ju så sju-hu-hukt tråkigt att inte känna igen liksom insidan sin kropp. Jag fattade ju att utsidan skulle ändras, men detta? 

♦ Handla/äta renare
Jag skrev ju ett ångestinlägg om det här för ett tag sedan och mission nummer ett är att handla enbart ekologiskt. Visst, vi har i stort sett köpt det mesta ekologiskt tidigare också (speciellt kött och mejeri), men med en föräldrapeng och ett CSN så är det lätt att man tänker att det är okej att välja det billigare alternativet när man står där och glor på hylletiketterna. Vet ni vad två ekologiska paprikor kostar? 35 spänn! Och då är det lätt att man tar icke-eko-varianten eftersom paprikorna liksom inte har lidit på samma sätt som köttfärsen kanske har. Och så ska jag handla så lite som möjligt på alla billighetskedjor och hellre anordna klädbytardagar och handla (ännu mer) på Tradera och Blocket.

Komma in på Polishögskolan
Jag älskar journalistbranschen men orkar inte med hur det ser ut nu. Alla redaktioner bantas och om man inte fastnar i klorna på ett bemanningsföretag så får man projekt-, program- och visstidsanställningar och erbjuds ofta helt pissiga arvoden för sitt frilansmaterial. Jag har jobbat mer än heltid (med bra lön) sedan jag gick ut skolan 2007, men redan då pratades det om tidningsdöden och tidningarna har ju inte dött mindre sedan dess. Att bli polis är en dröm jag haft sedan jag var liten, och nu känner jag att det är dags att gå vidare och göra något som jag velat göra länge, men varit för tillsvidareanställt bekväm för. 

Lite fler saker som jag gärna ser till att 2014 innehåller:

♦ DIY-grejer. Jag har en bildmapp på datorn med billiga fina grejer som man kan göra själv, men aldrig att jag tar mig tid till att sätta mig och pyssla på riktigt.
♦ Tänka kvalitet före kvantitet när det gäller internetandet och tv-tittandet. Herregud så mycket tid det blir vid datorn/i tv-soffan utan att det ger mig någonting. Kanske ska införa skärmtid på samma sätt som mina kompisar gör med sina tonårsbarn? 
♦ Mer familjetid utomhus. Vill gärna göra mer saker ihop med Tobbe och Sigge utanför lägenheten. 
♦ Massa mc-körning. Blev ju bara några få turer under graviditeten och jag tänker lägga många mil bakom mig innan 2014 är slut. Och så vill jag prova att köra Enduro. 

15 kommentarer:

  1. Köp Supertofu nästa gång du är på Möllan. Själva tofun är viktigast, finns många som inte är så goda... Marinera med valfri marinad, vi brukar använda Santa Maria All around grillolja. Vill du göra tofun extra god så frys in den, tina och vrid ut så mycket vatten som du kan. Tofun får en göttigare textur!
    Lycka till!

    SvaraRadera
  2. Ååå, spännande med Polishögskolan! Ser verkligen fram emot att höra hur det går. Drömde också om att bli polis (or journalist) när jag var yngre.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och det är för sent nu på grund av...? Bli det då, säger jag!

      Radera
  3. Kung Markattas tofu är bra-och sambal oelek och tofu är supergott tillsammans.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Markatta sätts upp på "bra"-listan, tack!

      Radera
  4. Jag gillade inte heller tofu, trots många försök...tills jag hittade det här: http://smaljeansen.blogspot.se/2012/04/recept-bananjordnotspudding-protein.html
    Jag vill inte gå med på att det är så nyttigt som det verkar av bloggposten, det är snask, men man dör ju knappast av att äta snask ibland, så vafan liksom. Och det var väldigt lätt att lära sig tycka om!

    SvaraRadera
  5. mitt bästa tofutips är att först och främst hitta en hyfsat fast tofu (t.ex kung markatta eller supertofu, alpros går också bra men är lite tofu för mkt pengar), tärna den i mellanstora bitar och stek den sen med lite olja en stund, häll sedan på en rejäl skvätt japansk soja (typ kikkoman), jag brukar köra på ganska mkt men det kan bli väldigt salt också, och pressa över typ två vitlöksklyftor, stek tills tofun har sugit åt sig all soja, peppra lite (salt behövs typ inte pga sojan). Ibland brukar jag strö över lite chiliflingor och en liten skvätt havregrädde eller liknande så blir det lite krämigare om man skulle vilja det. För lite variation kan man riva en bit färsk ingefära efter att man hällt över sojan, ELLER om man inte tycker om ingefära, massa kött&grillkrydda (som är förvånadsvärt vegansk trots namnet).
    Denna variant av tofu är även god att äta kall i typ sallader osv,

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag älskar ingefära så det låter perfekt! Tänker att man kanske kan blanda kikkoman med sån där lite ljusare söt soja också?

      Radera
    2. ja absolut, tror vi kanske menar samma slags soja? jag menar iaf sån typ av soja som man t.ex doppar sushi i, om du förstår vilken jag menar, haha. fördelen med detta är att tofun tar åt sig så otroligt mkt mer smak än när man marinerar som vanligt.

      Radera
  6. Ooo! Enduro. Du kommer att ÄLSKA det. Prova en gång o du e fast. :) Jag vill också köra enduro 2014, massor. Hmmm...

    SvaraRadera
  7. Jag brukar marinera tofun med vitlök och grön mexikansk mole (vet ej om det går att få tag på i Sverige, men gör det det så tips!). Annars är det här blogginlägget lite av en tofu-bibel:
    http://onekligen.blogspot.com/2013/08/lat-oss-tala-om-tofu.html

    SvaraRadera
  8. Jäklar vilken lista!!! Känner att min egen lista är lite mesig nu faktiskt, men jag får väl skärpa upp mig lite då... Det är ju ändå 359 dagar kvar av året. Du kommer bli en skitbra polis!

    SvaraRadera
  9. Mitt bästa tofurecept: http://sofiasguidetillhushallet.blogspot.se/2010/05/phad-thai-gai.html

    Sen har jag ett önskeblogginlägg: Det etiska/rimliga i att köra mc. (Dvs. jag tänker utifrån min ringa kunskap att det är miljöovänligt och inte borde vara en hobby. Upplys mig!)

    Kram!

    SvaraRadera