torsdag 9 januari 2014

Önskeinlägg, om mc-körning

Jag har ett önskeblogginlägg: Det etiska/rimliga i att köra mc. (Dvs. jag tänker utifrån min ringa kunskap att det är miljöovänligt och inte borde vara en hobby. Upplys mig!) Kram! /motvalls

Ja herregud. Var ska jag börja? Det etiskt förkastliga i att ha en icke miljövänlig hobby har jag brottats med sedan jag tog mitt fallskärmscert för tio år sedan. Vissa människor drar ner på sitt resande och väljer tåg, buss och samåkning i bil, medan andra hoppar ut ur ett flygplan för skojs skull flera hundra gånger om året. Jag vet inte vad jag ska svara på det faktiskt. För att det är kul? Det är ju ett helt värdelöst svar, men också det enda som jag kommer på som är helt ärligt. Och samma med hojkörandet, det är också jättekul! Å andra sidan kostar en hel tank bensin för motorcykeln typ en hundring vilket man kommer sjukt långt på, så det räcker väl kanske med att dra in på något annat utsläppsaktigt i sitt liv för att komma på plus minus noll.

Jag skulle gärna vilja vara perfekt. Inte äta kött (men det är gott!), inte shoppa på billiga kedjor (men det är snyggt! och billigt), inte använda tamponger (menskopp låter läskigt!), inte resa över hela jorden (men det är tråkigt i Sverige på vintern!), inte använda fästingmedel på Alfie (men det funkar så bra!), inte... ja, du fattar. 

Men även om jag inte är perfekt så är jag faktiskt ganska duktig. 
Vi köper i stort sett allt eko (i alla fall alltid kött och mejeri) och ska bli ännu bättre på det, vi sopsorterar minsta lilla grej och vi kör inte så mycket bil. Jag försöker tänka miljövänligt och snällt-mot-resten-av-världen-vänligt när jag handlar/äter ute (väljer typ Barista före andra kaffekedjor osv) men på vissa plan har jag faktiskt – av rent egoistiska skäl – inga planer på att förbättra mig, och hojkörningen är ett sådant exempel. Men jag klimatkompenserar i alla fall de få fallskärmshopp jag gör varje år. 

Hej hej. 

4 kommentarer:

  1. Med tanke på hur ny din hoj var så kan jag ju direkt säga att den är betydligt mer miljövänlig än en gammal hoj! Det blir högre miljökrav även på dessa och dom allra flesta har idag avgasrör som släpper ut en liten mängd miljöfarligt. Så fortsätt du med ditt miljövänliga hojkörande :)

    SvaraRadera
  2. Hear hear, jag lider själv av ständig miljöångest. men bara man hela tiden försöker hitta någorlunda bra alternativ, tycker jag man gör ett ganska bra jobb. Sluta med kött, det är fan prio nummer ett.

    Angående Alfie, måste jag tipsa om det märkliga bärnstenshalsbandet! Min kompis Malins kampis Stella hade ett sådant hela förra sommaren & fick typ EN fästing, på hela sommaren. Halsbandet fungerar allra bäst på korthåriga hundar, & Alfie har typ exakt samma pälstyp som Stella. Try it! Det ser stylish ut också ;D http://www.elvingsson.com/fastinghalsband

    SvaraRadera
  3. Kolla! Rea just nu tom: http://www.haromi.se/barnstenshalsbandmotfasting-p-1578.html

    SvaraRadera
  4. Sorry för "sen kommentar". Du skrev ju inlägget rekordsnabbt. Kul och intressant att läsa. Hade ingen aning om att motorcyklar drar så pass lite, har tänkt att de var större miljöbovar än bilar, typ. Och jag köper absolut ditt resonemang. Tack!

    SvaraRadera