torsdag 6 februari 2014

Och DÄR kom mensen!

Jahaja, det är DÄRFÖR jag har varit helt arg och bölat för minsta lilla de senaste tre dagarna? Alltså, det här med att alstra barn, vad är det för skit egentligen? Inte nog med att man ska lida sig igenom 42 veckors graviditet, sen ska man riskera hela sin underlivshälsa genom att få ut barnet, och nu – nästan ett halvår efter allt detta – ska jag behöva lida över att mina hormoner börjat gå fullständigt bananas runt ägglossning och mens? Känns cirka noll procent rättvist.

Moder natur – ibland är du så jävla dum i huvudet.

12 kommentarer:

  1. Jag var lycklig tills Isak blev åtta månader, sedan drabbades jag av plötslig misär och trodde att jag blivit deprimerad innan jag insåg att det var kroppen som ba "NU TAR VI IGEN ALL MENS DU SLAPP NÄR DU LED AV GRAVIDITET OCH FÖRLOSSNING".

    Jag önskar dig choklad, smärtlindring och en ödmjuk slav. Minst.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Nu har jag ju godis- och läskuppehåll under 2014 men några piller och en trevlig sambo har jag ju här hemma!

      Radera
  2. Grattis! Dags att fira? ;)
    Nej fy alltså, när jag fick mina tvillingar så hade jag allvarlig havandeskapsförgiftning samt förlorade en massa blod, ammade och hade mig. Inte ens 3 månader gick innan jag fick tillbaka mensen. Alltså, hade jag blivit gravid då så hade jag strukit med, lätt.
    Ja, moder natur är lätt dum i huvudet ibland!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jaha, men det här är inte första gången, mensen kom redan efter sex veckor (TACK SÅ MYCKET!) men det blir liksom värre för varje cykel känns det som?

      Radera
  3. Känner igen symptomen :P
    Å folk som säger att det blir bättre med ålder, nää,
    jag har kanske blivit bättre på att hantera skiten bara.
    Önskar innerligt att mina döttrar slipper få så tidig mens som jag men det är nog rätt kört. Ha det gött ändå.............

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är ett jäkla skit det här med hormoner! Och jag blir bara SÄMRE på att hantera det, tyvärr.

      Radera
  4. Åh, känner med dej! Nu har jag inte fött några barn men är ändå lite sur på moder natur. Innan 30 var det lugn, lite stillsam pms bara, nån dags depp och molvärk och sen ok. Efter 30 däremot: Varenda liten hormonell förändring känns i min kropp! Ägglossningar har jag aldrig ens lagt märke till förut men nu gör de ett jäkla vösen av sej med ryggont, trötthet och depp. Ett tag tänkte jag att det kanske var den däringa moder naturs sätt att säja: "NU SKAFFAR DU EN UNGE FÖR SJUTTON!" men det känns ju inte så troligt om det fortsätter trilskat när en fått barn? Fast detär klart, hon kanske tycker att en ska skaffa 10 ungar minst, innan hon är nöjd?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tio ungar? Nej du tack, det räcker med... max två. Kanske att pms-skiten ger med sig efter unge nummer två? Hoppas!

      Radera
  5. Ja, alltså jag har inga barn. Men jag kan meddela att moder natur är rätt orättvis ändå. Först ställer hon in mensen (yay, eller?!) pga. inflammation i tand och tentastress vilket ger en panikartad reaktion för någon som inte vill bli gravid nu. Sen kör hon in den två veckor senare. Samma dag som man ska rotfylla tidigare nämnda tand, medverka i ett obligatoriskt rättegångsspel samt få sitt tentabetyg (vilket gick åt helvete, såklart). Hur tänkte hon då liksom?!

    SvaraRadera
    Svar
    1. MEN HERREGUD STACKARS DIG! Hoppas du fick smärtlindring, choklad och en ödmjuk slav, enligt Soffans rekommendation här ovanför.

      Radera
    2. ELLER HUR?! Hur tänkte hon där liksom? Ja, alltså min fina kille (sambo låter efter 5 år fortfarande konstigt) tröstade mig när jag grät, lovade IKEA-tur imorgon för att kolla in deras nya kollektion med asfina grejer och gjorde asgod yoghurt med bärpuré i någon slags lager på lager-variant som gjorde att det smakade asgott. Ersätter choklad rätt bra om man ska försöka hålla sig borta från det där sockret.

      Radera
    3. Mitt humör i samband med mens har förändrats mycket efter mina graviditeter. Så mycket att det gick ut över familjen och jag ska uppsöka vård för pmds eller pmdd. Det ska tydligen finnas hjälp att få!

      Radera