onsdag 5 februari 2014

Paniken över denna skitvärld...


... dämpas i dag genom att bli månadsgivare till WSPA. Många bäckar små.

Jag vet inte vad jag ska göra mer, får panik varje dag över allt skit som nyheterna visar upp. Som Ryssland, vad är det för jävla u-land och hur i helvete kunde dom få OS? Korruption, utnyttjande av gästarbetare och idiothomolagarna. Och så Syrien, såg ni barnen som dom grävde fram ur rasmassorna från ett sönderbombat hus i Aleppo i går? Jag tränade framför tv:n, stod i plankan och störtbölade.

Världen alltså. Krig och svält och ett sådant fruktansvärt utnyttjande. Av människor, av naturens resurser, av allt. På bekostnad av de små och svaga – för att de rika ska bli rikare och de med makt få mer makt. Ibland har jag jättelätt att skjuta undan det och inte tänka utanför min lilla trygga svenska familjebubbla, men vissa dagar är jag helt hudlös och skör och kan inte värja mig för något. I dag är en sån dag.

1 kommentar:

  1. Enligt risksamhället gör globaliseringen av våra livsvärldar att en kosmopolitisk hållning utvecklas: att människor i sin vardag förhåller sig till globala processer och en gemensam global framtid. Den här kosmopolitiseringen av våra livsvärldar tvingar sig på i vår vardag genom att globala risker och problem tvingar sig på i vår vardag (som Rysslands skit och Syriens skit). Det fina med den här kosmopolitiseringen tycker jag är att det är en globalisering av av människans känsloliv och medvetande och att den inkluderar ett erkännande av människor av en annan etnicitet och nationalitet. Det låter kanske självklart men det är det ju inte (vilket vi vet av alla dessa främlingsfientliga människor som inte ser samma värde i alla). Mycket långrandig förstakommentar men det var det jag tänkte på när jag läste ditt inlägg :)

    SvaraRadera