onsdag 9 april 2014

Den enes död, den andres... fynd!

Dammigaste – och finaste – fynden!
I dag på onsdagsklubben så berättade ena mamman att hon skulle kolla på grejer i ett dödsbo som någon hon kände hjälpte till att sälja lösöret på. Jag var inte sen att bjuda med mig själv och efter att vi lämnat av bäbisarna hemma så körde vi iväg och knatade upp på en oerhört fullproppad och dammig vind. 

OH MY GOD. Snurrstol + spegel + golvlampa + brödburk + (äkta) stringhylla (endast ett hyllplan) + serveringsvagn = femhundra spänn. 

Ni vet pirret? Att inte veta vad som står bakom nästa hörn och känslan av att veta att gamla människor inte har någon som helst koll på att unga människor betalar dyrt för deras "skräp" på internet, utan låter grejer ligga och samla damm på sina vindsutrymmen i decennium efter decennium?

Men det gäller att ha rätt ögon på, snurrstolen stod överdammad i ett hörn med en trave ännu dammigare böcker på sig, men fatta vad fin den kommer bli med tvätt, nya kläder och lite teakolja? Eller serveringsvagnen, världens finaste sideboard ju! Och visst, vi har redan ganska många speglar, men det är klart att det går att byta en av de tråkiga Ikeavarianterna mot den här teakspegeln från Fröseke!

Och så lampan då. Där hittade jag först foten i en mörk vrå och lampälskaren i mig ba TJOHO, GUL PLÅT! och i ett annat rum låg skärmen upp och ner och agerade skål åt massa skräp och jag tänkte att de kanske passade ihop eftersom det såg ut att vara samma gula färg under allt damm. Och OM de gjorde! Svinnöjd med mina fynd lade jag upp en bild på Instagram och genast började folk hojta om lampan. Så klart. Det är tydligen en Knubbling, en kusin till Bumlingen, och värd bra mycket mer än vad jag betalade för hela den här högen med dammigt bråte. 

Just nu: cirka svinnöjd! 

8 kommentarer:

  1. Undrar vad det var för böcker på stolen...

    SvaraRadera
  2. Inget jättekul, och väldigt skadade, papper är ju lite känsligt...

    SvaraRadera
  3. Älskar gamla grejer! Och älskar att göra om saker! WIN!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag med! Så jävla mycket win!

      Radera
  4. Superfynd! Gillar den där lampan. Också är den gul. Kan inte bli bättre.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eller hur, gult är inte fult!

      Radera
  5. Loppisfynd gör en ju så orimligt jävla nöjd, som att ingen annan någonsin kommer hitta något så bra. För det var en ONE TIME OPPORTUNITY liksom. Bästa känslan. Och sjukt fin stol, som jag redan sagt! Mkt bra fyndet!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Exakt så!!! Som när man läser inredningstidningar och folk ba: "Äh, den här hittade jag på ett gammalt dödsbo för en hundring" och man ba MEN VEM GÖR DET EGENTLIGEN? och så är svaret att det är jag som gör det!?! Så himla fräsigt. Och ja, älskar stolen! Ska köpa ett riktigt exklusivt tyg och klä om den med eftersom det inte behövs så mycket!

      Radera