torsdag 17 april 2014

Nya ErgoBaby 360 – bäbisen sitter framåt!

Äntligen får vi avslöja vad som är så himla festligt med den nya selen – man kan ha ungen framåt! Som enda testpersoner i Sverige har jag och KattaKvack (och Sigge/Tobbe och Morris/Slaktarn så klart) fått prova detta fantastiska stycke tyg för att kunna utvärdera det.


Spontan första tanke: VI ÄLSKAR DEN! Alltså verkligen. Sigge tycker det är fräsigt att sitta framåt och kolla (och pilla) på allt han ser och både jag och Tobbe tycker att den är superskön att bära. Tydligen har ErgoBaby fått ganska många höttande fingrar mot sig eftersom deras grej har varit att vägra framåtvänd unge på grund av att dom värnar om ergonomin, men Sigge sitter verkligen likadant utåt som inåt, så de har verkligen lyckats lösa det till en win-win för alla. Läs här vad en kiropraktor säger om Ergobaby 360.



Så vad är det med den här rackaren då? Jo, så här ser det ut:

SKÅLFORMAD SITS - Gör att barnet sitter ergonomiskt i alla fyra bärpositioner, dvs knäna i samma höjd som höften eller högre och ryggen lätt kurvad (C-formad). Sittbredden justeras enkelt med knappar beroende på barnets ålder och sittposition.

Detta tycker jag om det: Det både ser och verkar asskönt för Sigge att sitta så. Smart med knapparna som gör att det går att justera bredden så att han sitter skönt åt båda hållen.

EXTRA BRETT MIDJEBÄLTE MED KARDBORRESTÄNGNING - Superbekvämt midjebälte som kan bäras högt och lågt beroende på bärposition. Ger extra stöd till nedre delen av ryggen.

Detta tycker jag om det: Nä, det här var ingen favorit faktiskt. Eller, det är ju skönt att ha det i midjan när det väl är på plats, men krångligare att ta på sig jämfört med Performance och Eko som vi provat tidigare.

FÖRLÄNGNINGSBAR RYGGPANEL - Viks ned när barnet bärs framåt, viks upp när barnet bärs inåt och kan behöva extra stöd till nacke/huvud och rygg.

Detta tycker jag om det: Super! Men det är tur att den tål maskintvätt, och jag har påpekat för vår ErgoBaby-kontakt att ett dräggelskydd vore trevligt när Sigge sitter där och tuggar.

VADDERADE AXELREMMAR - Axelremmarna tillsammans med det extra breda midjebältet fördelar barnets vikt så att förälderns komfort maximeras.

Detta tycker jag om det: Skönt så klart, men inget nytt, de andra är också vadderade.

FLEXIBEL HUVA - Huvan ger stöd till det sovande barnet, skyddar barnet mot väder och sol (UV +50) samt fungerar som amningskydd. En favoritdetalj hos många föräldrar.

Detta tycker jag om det: Inte för att vi har provat det eftersom Sigge bara sovit i selen inomhus, men den är ju sjukt bra på de andra selarna.

ErgoBaby 360 – bästa loppiskompisen!
Övriga tankar: Vi har ju bara testat den i drygt en vecka men jag ger det första intrycket av nya ErgoBaby 360 en stark fyra av fem i betyg. Jag saknar höftbältet lite grann och så föredrar jag Performance-modellens sätt att flytta spännet som man har mellan skulderbladen, det här är lite krångligare att få rätt om man inte får hjälp. Det hade dock varit ett ickeproblem om man varit den enda som använt selen men eftersom Tobbe och jag turas om så måste vi ju ändra inställningen eftersom han är 30 centimeter längre än mig. Men det är ju en liten parantes i sammanhanget bara, att han kan sitta framåt är så jädra gött!

Dessutom tycker jag att den nya rumputformningen gör att han sitter ännu bättre även när han är inåtvänd. Först tänkte jag att det blir svårt att sitta lika bra framåt som bakåt, kroppen är ju liksom helt olik i sin utformning bak och fram, men det funkar liksom hur bra som helst. När man fått ner bäbisen så stoppar man in händerna under hens rumpa/höft och liksom tiltar fram hens bäcken, så hen sitter som i en liten fåtölj mer än bara hänga helt slappt ner med benen som man ser att bäbisar gör i vissa andra selar.

Tobbe då? Han älskar den! Han tycker att den är "mycket skönare i sin utformning och sitter skitbra på mig trots att jag är 1.90, och jag tycker mycket mycket mycket bättre om den än Performance". Ja, han sa "mycket" tre gånger.

Vi ser fram emot att fortsätta prova för att ge en bättre recension framöver!

 

Ergobaby 360 finns i två färger, svart/camel och grå (den har vi). Priset kommer ligga på 1400 kronor och hittas i butik från i maj, så lite får ni ge er till tåls!  

MEN VET DU? Du kan vinna en alldeles egen, i alla fall om du har en blogg! Gör så här:

1. Gör ett inlägg på din blogg där du tipsar om lanseringen av Ergobaby 360 Fyra Positioner. Länka till ergobaby.se där du inom kort hittar mer information om den.

2. Skicka länken till ditt inlägg till ErgoBaby-Monica på monica.l@reirei.se senast tisdag 31/4. De utser en vinnare som vinner en Ergobaby 360 i valfri färg.

LYCKA TILL!

11 kommentarer:

  1. Kul med en framåtvänd sele. Jag har tänkt köpa en ergobaby och har två frågotr om denna. 1 Hinner den komma i butik innan maj? 2 Funkar spädisinlägget i den? Ska få en spädis i maj så det vore ju perfekt om den kom innan dess och funkade med inlägget!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Kul med bebis! Den kommer finnas i butik "i maj", så nej tyvärr inte före. Å andra sidan så hade jag väntat, Sigge var ändå för... ehhh... sladdrig (?) för att ha i selen de första veckorna. Och japp, inlägget funkar, dock ska bebisen vara minst fem månader för att vara framåtvänd!

      Radera
    2. Oh, perfekt! Bebin får helt enkelt vänta med att selas i nån vecka eller så. Sen så när i maj den väljer att dyka upp vete fanken, det där med att gå över tiden har ju hänt. Du om någon vet ju det.

      Radera
    3. Haha, ja du, det var verkligen festligt att se när räknaren i appen gick in i vecka 43...

      Radera
  2. typ världens lyxigaste prova-på-grej!! VILL HAAAA.

    http://jennybenny.se

    SvaraRadera
  3. Man kan alltså ha bebis inåtvänd, med spädisinlägg, med den här selen, och sen flippa på ungen? Det är inte så att selen inte funkar alls dom första 5 månaderna?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja exakt, det är som en "vanlig" Ergo, men mellan 5-12 månader går det att ha barnet framåt!

      Radera
    2. Fast man rekommenderas ju inte bära barnet framåtvänt i mer än 10-15 minuter... Det känns ju lagom lönt att montera in ungen framåtvänd om man måste vända tillbaka på en gång.

      Radera
    3. Fast när barnet är så pass gammalt så hjälpter det ju typ till att sätta sig rätt, det tar ju bara några sekunder att ändra? Ta av ena axelbandet, vänd barnet, sätt på axelbandet igen. Easy peasy.

      Radera
  4. Varför ska man inte ha bebisen framåtvänd efter 12 månader?
    Undrar även om den är varm att använda? Sommarvänlig?

    /Karolin
    karolin.silver@hotmail.com

    SvaraRadera