söndag 13 april 2014

*stressar mig igenom egentiden*

Först åkte mamma till sina vänner utanför Lund och sen tog Tobbe med sig Sigge och stack iväg på annat samkväm, så jag blev själv. Nu har jag varit ensam hemma i drygt två timmar och försöker in i det längsta hålla mig från att städa, fixa med tvätten, tömma diskamskinen och/eller annat tråkigt hushållsgöra men det är verkligen inte det lättaste. Jag HATAR att försöka slappna av när det är rörigt hemma.

Det är för övrigt det råd jag fick som nybliven mamma som var absolut sämst – att strunta i hur det såg ut hemma och bara sitta och myyyyyysa med beeeeebisen medan allt förföll omkring oss. "Det finns all tid i världen att städa sen", sa folk vänligt. "Njuuuut av den här tiden".

Herregud, njuta medan det är stökigt, vad är det för superhjältemänniskor som klarar sånt egentligen? Jag har hjärtklappning nu för att jag legat och läst och sett all ovikt tvätt i ögonvrån.


Bonusbild: Från våra två vardagsrumsfönster ser jag just nu dessa väder så jag vet inte om jag vågar gå ut heller. Skit också. 

6 kommentarer:

  1. Åhå, jag har PRECIS samma problem. Måste styra upp och fixa precis ALLT innan jag kan slappa och göra lite roliga saker. Som jag oftast inte hinner med eftersom energin lagom brukar vara slut då också. Men! Den här helgen har jag varit däckad av förkylning som började lätta lite idag så idag har jag börjat med det roliga: möblera om ena ungens rum + tecknat! Hundra år sen sist så nu dröjer det väl 100 år till. Men kul idag iaf :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hurra, möblera om är det bäst! Hoppas det inte dröjer hundra år till nästa kuliga dag!

      Radera
  2. Jag lider av samma sak, kan ej slappna av i oreda... Ska få bebis om sex veckor o jag ställer mig lite fundersam till de där råden också. Alla som säger att man inte kommer orka/hinna duscha/städa/laga ordentlig mat etc... Jag har svårt att föreställa mig hur fan man inte kommer hinna med det. På allvar alltså. Folk skaffar ju för tusan 12 barn men hinner ändå med att ta hand om hus o sig själva, hur ska jag inte hinna med ett barn?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag håller helt med. Har man en normalt fungeraden partner så hinner man, sedan kanske man inte prioriterar så himla bra när man är trött och sliten men det är ju en annan sak.

      Radera
  3. Jag kanske är en himla udda människa, men avkoppling för mig är (bland annat) att få vara hemma och lulla runt och plocka och pyssla, kanske vika nån tvätt och göra det fint hemma. Skapa ordning. Kanske tända lite ljus och lyssna på musik. Det är kanske inte så himla kul att göra allt sånt när man är stressad eller för att man måste, utan det ska vara det där otvugna. Jag kan på riktigt längta hem från jobbet för att bara få lulla runt hemma och städa för mig själv. Hehe, jag inser att jag låter galen, men det bjuder jag på. ☺️

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, nej jag gillar också det, men jag jobbar på att göra saker som enbart gagnar mig själv, annars blir det liksom att jag bara städar och fixar på min egentid (okej, hatar egentligen det där ordet) medan Tobbe typ hänger i garaget. Men i dag är det regnigt och grått och jag ska också plocka runt här hemma och ser fram emot det, även om Sigge ligger på golvet och kollar på :)

      Radera