tisdag 8 april 2014

Tygblöjemånaden startar NU!

Färg och djur! Vår favvo!
Jag skrev ju om vårt blöjberg och hur det kändes jobbigt i magen att tänka på all den här plasten och diverse andra märkliga material som blöjor tillverkas av. Den kemiska lukten när man öppnar ett nytt paket blöjor, uuuhh. Och så hörde en gollig läsare av sig och ba: "Ni kan få låna våra tygblöjor och se vad ni tycker!" så jag hämtade hem en kasse med grejer från henne som sedan bara blev liggandes med en ständig tanke om att jag skulle köra igång testet "i morgon". Men till slut fick jag maila henne och skamset erkänna att jag liksom aldrig kom igång. 

Men så fort jag lämnat tillbaks påsen till henne så ångrade jag mig. Nu hade hon en lite äldre variant av inlägg som kändes aningen krångligare än de nya lite mindre modellerna men efter att ha googlat fram några tygblöjeföretag så hittade jag Imse Vimse och efter att ha mailat lite fram och tillbaks med dom så bestämdes det att vi ska prova och utvärdera deras nya one size-blöja under en månad. 

Sjukt pepp på detta nu! Tanken är att vi börjar prova hemma men använder engångsblöjor när vi ska iväg, så blir det inte så grejigt. Bara för att jag är miljömedveten så betyder det inte att jag inte är lat. 

Använder ni tygblöjor? Tips, tankar och råd mottages tacksamt!


Och just det – för att det inte ska bli några missförstånd – det här är ingenting jag får betalt för, men jag har inte heller betalat något för blöjorna. Så vet ni det :)

8 kommentarer:

  1. Va kul. Ni hade alla tygblöjor för 30 år sedan. Spännande att se vad som hänt sedan dess.

    SvaraRadera
  2. Spännande! Jag har köpt på mig massa begagnat till bebis som bakas just nu. Det är 18 dagar kvar till leverans så ska bli spännande att se vad du tycker. Vi ska prova formsydda med PUL-byxor till att börja med och eventuellt vikblöjor.

    SvaraRadera
  3. Senaste Plus hade ett reportage om tygblöjor! Det borde ligga på SVT Play. Blev himla sugen själv faktiskt. Men som du säger... imorgon...

    SvaraRadera
  4. Ooo, detta är jag väldigt nyfiken på att läsa mer om! Mindre intresserad av miljöfrågor men mer intresserad av att minska bebis exponering för kemikalier och plast och annat man knappt vet vad det är (om du inte har läst Den onda badankan kan jag rekommentedera i alla fall en skumning av den). Dessutom blir barn tydligen "rumsrena" snabbare med tygblöjor eftersom tygvarianten inte har samma uppsugningsförmåga som engångs. Det var just i Den onda badankan jag läste det, att barn nuförtiden har blöja tills de är typ fyra men innan, när blöjorna var sämre, tills de var typ två eller något i den vägen. En jäkla skillnad är det i alla fall nu mot förr.

    SvaraRadera
  5. Spännande! Heja heja! jag var så sugen & vägde länge mellan tyg eller "vanliga" men det föll på de vanliga då det finns stort utbud på "gröna blöjor" här. Är också lat. Måste erkänna det!
    http://jennybenny.se

    SvaraRadera
  6. Men oh så spännande, det hade inte kunnat komma mer lägligt! Jag är preggers i v. 20 och vill så gärna ha tygblöjor till bebis. Dels för miljön, dels för att jag tror starkt på att det är bättre för barnets hud (slippa kemikalier & ev. utslag), dels ekonomiskt men även för att minska blöjtiden. Och slippa kånka hem blöjpaket varenda handling! Dessvärre är min sambo inte lika övertygad som mig, och sen måste jag ju erkänna att det även känns lite meckigt. Så Mirijam, lova att berätta in i minsta detalj hur det funkar för er! Fördelar, nackdelar, meckighetsgrad, jag vill veta allt :D

    SvaraRadera
  7. Vi har brukt tøybleier siden datteren vår ( 7 mnd.) ble født. Jeg synes det fungerer kjempebra. Lett å vaske (60 grader i maskin, annen hver dag ca), sparer penger også er det så mange fine fargerike bleier!
    Ja, det blir mer vask, men man slipper jo å gå på butikken for å kjøpe bleier, og å gå ut med stinkende søppel. Dessuten blir man mer motivert for å øve på å gå på potte mellom skiftene. :)

    SvaraRadera
  8. Min mor använde bara tygblöjor på min bror. Detta var 1988. Funkade perfa, vill jag minnas! /Åsa

    SvaraRadera