tisdag 13 maj 2014

En liten guide till mina favvo-loppisar!



Det har efterfrågats loppistips på Insta vid några tillfällen, och vem är jag att sitta och hålla på alla dessa guldkorn till ställen jag besöker? Klart ni ska få veta mina favoriter! Vi börjar med Kristianstad och Åhus med omnejd!

Erikshjälpen i Kristianstad har öppet onsdagar och söndagar och därifrån kommer jag aldrig tomhänt. Förmodligen för att det finns ALLT. Ganska stort ställe och fyndläge eftersom jag aldrig känner att någon av de andra kunderna letar efter samma saker som jag. Läge att vara i tid ändå, här hänger folk på låset före öppning.

Röda korset i Kristianstad har lite mer normala öppettider, men så ligger det också mitt i stan och inte borta i ett industriområde som Erikshjälpen. Härifrån har jag nog heller aldrig gått tomhänt, det finns också allt. Mycket böcker och kläder. På Facebooksidan skriver de ut olika kampanjer och varje vecka är det halva priset på något, den här veckan på VHS och DVD, förra veckan på barnböcker.

Svensk-litauiska föreningen ute i Norra Åsum (15 km utanför stan) är jättestort! Där har jag bara varit två gånger och precis före stängning så jag vet inte hur fyndpotentialen ser ut exakt vid öppning, men det måste vara svårt att inte hitta något alls med tanke på lokalernas storlek. 

Returhuset Kretsloppsparken ligger också cirka en mil utanför stan, på återvinningsstationen. Där säljs sådant som lämnats in istället för att slängas och här kan man nog göra fynd om man är först till kvarn. 

Blå Loppan heter ett ställe som flyttat ut från stan och ligger borta vid industriområdet vid Härlöv. Hittar bara en blogg som uppdaterades senast 2010 och kan tyvärr inte nya adressen, men det är skyltat om man kör vid rondellerna åt det hållet (från Vilan mot Härlöv). I lokalen stan var det MAYHEM och saker överallt, lite sådär så man fick lite ont i huvudet av att försöka kolla på allting, men nu är det mer ordnat och fint. Och eventuellt lite dyrare, eller så har dom bara plockat russinen ur kakan och säljer det finaste där. 

I Åhus har jag två favoritställen, Åhus Horna BK och Lions, de har jag tidigare skrivit om i det här inlägget

God loppislycka om ni har vägarna förbi nordöstra Skåne, nästa gång blir det Malmöguide! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar