onsdag 27 augusti 2014

Inget inlägg för känsliga läsare

Stackars stackars Hästen, hon har försvunnit och vi kan inte hitta henne! Det jag kommer skriva nu är ganska äckligt, så är du äckelmagad och extrem kattvän så kan du gå in på någon annan blogg istället.


Okej?




Alltså, du är varnad.




Jaja, skyll dig själv.




Det började i söndags natt när jag kom in i rummet som vi har hade henne i och ser att det är bloddroppar lite här och var på golvet. Jag tänkte att hon måste ha rivit ner något som gått sönder och att hon skurit sig så jag kollade runt i halvmörkret för att se vad det kan vara. Plötsligt ser jag en pöl av blod och något som gör att det bara knyter sig i magen.

Ett kattfoster.

Fast inte fullgånget, utan i sin fosterhinna och bara halvt färdigutvecklat. Så otroligt vidrigt, jag fick hålla mig för att inte kräkas. Först fattade jag inte vad det var, det såg bara ut som en hög med inälvor och jag var helt säker på att Hästen var död. Efter lite letande hittade vi henne inne i garderoben dit hon förmodligen gått för att föda, och under henne låg mer... ja, läskiga saker.

Hon smet ut när hon såg att vi sett henne och satt under skänken och tittade på oss när vi plockade undan allt läskigt och skurade golvet från blod. Jag tömde lådan och hon fick mer mat och vatten och sedan gick vi och lade oss helt skakis. På morgonen hade hon både ätit och druckit och kissat och förutom något litet blodstänk på golvet så såg vi inga mer spår av missfallet. Jag googlade information och fattade det som att naturen skötte det där själv och att man skulle vara uppmärksam på kattens humör. Svårt att veta eftersom hon tillbringat sina första tio dagar med att sitta under badkaret och glo, men hon verkade lugn och åt och drack och kissade och bajsade så vi tänkte att det säkert inte var någon fara. Dagen efter så gjorde jag en rejäl städning av rummet och skurade igen, och så satte jag upp fönstret för att vädra, för det var ingen jättetrevlig luft där inne efter tio dagar med stängd dörr och kass katt. Jag öppnade det så klart inte alls mycket, bara någon centimeter och låste med den där platta plastgrejen som man hakar i fönsterkarmen. Alltså inte den långa haspen utan... Äh, ni vet vad jag menar.

Och när jag kom in efter en halvtimme så var fönstret vidöppet! Jag slängde mig fram och såg henne vid syrénhäcken, sprang ut till Tobbe och skrek HÄSTEN HAR RYMT! och så drog vi ut i trädgården på kattjakt. Men då var hon redan borta...

Jag är så himla ledsen och arg på mig själv, men vad är det för jäkla superhjältekatt som fattar hur man öppnar en typ barnsäker fönsterspärr? Vi är ute och ropar och lockar på henne flera gånger om dagen, men vi fattar ju själva att oddsen för att hon ska komma tillbaka är rätt minimala när hon gjort sitt bästa för att undvika oss sedan hon kom hit.

Åh, Hästen. Och så hade hon små ungar i magen fast hon var så himla smal, klart att chocken med att bli infångad och flyttad måste ha påverkat henne jättemycket. Vi har satt ut hennes låda med hennes filt och mat och vatten i ett av de isolerade uthusen, så om hon är i närheten så hittar hon säkert dit, men frågan är om hon någonsin kommer tillbaks. Åh jag blir helt gråtfärdig nu, lilla fina rädda Hästen. Jag hoppas att hon klarar sig.

8 kommentarer:

  1. Åh nej, stackars Hästen :( Jag antar att man kan ställa ut mat och godis och så, men hon känns väl inte riktigt som någon som går på sånt. Fy. Hoppas hon kommer tillbaka ändå, håller tummarna!

    SvaraRadera
  2. Åh fyyyy vad hemskt!!! Måste ha varit en hemsk syn... Ni gjorde en jättefin insats som tog hand om henne, nu håller vi timmarna för att hon kommer tillbaka om hon blir hungrig.

    SvaraRadera
  3. Men stackars lilla katt. 💕Hoppas den kommer tillrätta!

    SvaraRadera
  4. Nääääääää fy så jobbigt! Usch. Jag håller tummarna att hon kommer tillbaka lilla Hästen!

    SvaraRadera
  5. Å fy vad sorgligt!! :( Hoppas hon kommer tillbaka igen.. (Och vad galet att hon fick upp fönstret! Omöjligt att förutse såklart. )

    SvaraRadera
  6. Stackars Hästen! Här kommer mitt bästa fångainkattentips! Hon kommer antagligen inte att gå så långt, katter rör sig oftast bara inom någon kilometer. Låna en kattfälla av polisen eller räddakattförening. Ställ i närheten av där hon försvann. Vi fick tag på min katt på det sättet, 2,5 månad efter att hon försvann i sommarstugan. Kör hårt och lycka till!

    SvaraRadera
  7. Men lilla Hästen! Inte det lättaste att tämja en förvildad katt. Usch vad sorgligt att det gick så här. Hoppas innerligt att hon kommer på andra tankar och kommer tillbaka. :/

    SvaraRadera
  8. Nej vad sorgligt! Hoppas hoppas hon kommer tillbaka.

    SvaraRadera