lördag 13 september 2014

Ska bara tjata lite till om valet fast debatten står mig upp i halsen redan

Vad är det med många allians-anhängare som gör att de tycker att det är så otroligt viktigt att subventionera det som i många andras ögon ses om lyxkonsumtion? Det är ett satans tjat om höjd krogmoms och slopad RUT nu, som att det vore en mänsklig rättighet att ha råd att gå på restaurang och ha någon som städar ens lägenhet?

Det måste ju finnas andra områden i samhället där en sådan reform gör bättre nytta? I vården och skolan till exempel, är det inte bättre att det blir billigare för landsting och kommuner att anställa vårdpersonal och lärare istället för att folk ska äta billigt på krogen? Så kanske folk slipper dö på grund av stängda vårdplatser och alla barn ges en större chans att gå ut skolan med okej betyg?

Men nä, nu ba: Åhhh buuuhuuu, jag kommer få säga upp personal om det blir dyrare! Newsflash – om ingen vill betala vad din vara/tjänst kostar så kanske din affärsidé inte var så himla strålande från första början.

3 kommentarer:

  1. WOOOOORD!!! Är så JÄVULSKT trött på just de där två argumenten - herregud jag hade inte ätit köpt pizza förrän jag gick i högstadiet men det blev ju folk av mig med. Hade hellre haft LITE mer pengar i vår skola där maten hade lägst kostnad i hela kommunen och tog slut innan alla hunnit äta vissa dagar.

    SvaraRadera
  2. Jag tycker att det säger en hel del om vilka olika verkligheter människor lever i. Och det finns de som hävdar att klasser inte existerar...

    SvaraRadera
  3. Jag får en klump i halsen då folk använder dyrare restaurangmiddagar och Thailandsresor som argument. Hur kan DET vara det som avgör hur en röstar?! Hur kan man vara så oempatisk? JAG skulle tjäna på att alliansen satt kvar, har ett hyfsat välbetalt jobb, en villa, bil och allt det där. Men det funkar inte för mig att rösta efter vad som gagnar MIG mest, det finns ju för faen fler människor i detta land. Jag växte upp i ett hem där vi vände på slantarna, där vi fick be om att få bidrag för att kunna åka med på konfirmationslägret och där det blev tufft att få det att gå runt om det fattades några hundralappar. Jag har klarat mig enbart eftersom det har funnits andra skyddsnät runt oss och inte för att det har varit billigt med läxhjälp, krogmiddagar eller flygresor. Varje dag i mitt jobb möter jag barn som "glömt" frukt (den "valfria men rekommenderade" fy fan) och som blir sjuka varje gång vi ska gå på museum eller annat som kostar.
    Kom igen Sverige. Tänk.

    SvaraRadera