måndag 3 november 2014

Bara låt folk vara ifred för fa-an!

Gravida Linnéa i USA skrev ett inlägg om ett löjligt bråk som hon och maken Casey haft och fick en kommentar i stil med "Är man så omogna kanske man inte är redo att skaffa barn" och avslutade med typ "Just my humble opinion". Och jag känner hur jag kokar när jag ser sådant, och jag verkligen avskyr bloggläsare som ska komma med sina humble opinions som egentligen är ren och skär kritik av någon SOM DE INTE KÄNNER ÖVER HUVUD TAGET. Om nu Linnéa känner att hennes och Caseys utbrott tål att skrattas åt på bloggen så får väl de som läser bara fatta att det liksom inte är deras standardvardag att bråka om något så löjligt? Herregud. Vad är man för person som säger åt en främmande människa att den inte kommer bli en bra förälder?

Och just det här med folks råd (eller ja, "råd") är en sak som jag märkt mer och mer sedan hela den här moderskapsgrejen började. Jag vet inte vad det handlar om, kanske är folk bara är extremt dåliga på att uttrycka sig, men det känns ibland som folk inte fattar att det finns lika många graviditetstillstånd som det finns gravida kvinnor, och att det finns lika många olika bebispersonligheter som det finns bebisar.

Jag försöker alltid prata som jag önskar att alla gjorde, inte för att det kanske lyckas jämt men jag försöker verkligen prata om mig och om hur jag har haft det. Säga "jag tycker att epidural var räddningen eftersom jag öppnade mig så snabbt och inte fick vila", istället för "Du MÅSTE ta epidural, det är bäst!". Eller "Sigge hade inga problem med att byta mellan bröstet och flaskan" istället för "Äsch, bebisar har inga problem med att ta bröstet ifall de fått flaskan några gånger".

Det är lättare att ta till sig råd och tips om de läggs fram med ett "För mig var det..." eller "Jag kände att..." istället för att lägga fram saker som om de vore sanningar. Speciellt till förstagångsmammor, det är så otroligt mycket skuldbeläggande från alla håll om man inte gör "rätt" – som om det finns någon slags manual som passar precis alla familjer och när man är helt ny på någonting så vill man ofta göra allt så bra som möjligt.

Sammanfattning: Bara för att det var så för er, så är det inte så för alla. Och, kanske viktigast av allt när det gäller att följa bloggar – det du läser på nätet är inte hela sanningen. Jag är säker på att Linnéa och Casey kommer bli fantastiska föräldrar till lilla baby Bo, även om de under en helg inte oktober inte kunde komma överens om vilken temperatur de skulle ha inomhus.

4 kommentarer:

  1. Sjukt bra skrivet!! Fattar inte varför folk läser bloggar när de uppenbarligen bara vill störa sig och klaga . Och alla dessa råd.... Alla måsten man som förälder får uppkörda i ansiktet. Fuck off säger jag.

    SvaraRadera
  2. Det blir löjligt när folk ska ge "råd" på kommentarfältet på bloggar. Som om man visar ens riktiga jag på en blogg. Det är inte terapi- det är litteratur.

    SvaraRadera