torsdag 6 november 2014

En liten uppdate på den där förbannade livmoderhalsen för den som är intresserad (fast mest för mitt eget minne)


Har tappat räkningen på hur många gånger jag legat i en sådan här vidrig stol de senaste åren, men "alldeles för många gånger" är nog ett ganska bra svar ifall någon skulle fråga. Tror att vi räknade till 23 stycken ultraljud eller något sånt med Sigge inklusive alla vaginal- och tillväxtultraljud och hittills i den här graviditeten är jag uppe i fem (viabilitetsskanning eftersom vi fick missfall före Sigge, tidigt ultraljud av samma anledning, KUB i vecka 13 och så två tappmätningar).

Och – PRAISE THE LORD – min cervix håller sig normal den här gången! Peppar peppar osv men på förra mätningen för tre veckor sedan var den 31 mm (vilket tydligen var normalt trots att google säger annorlunda) och nu, efter lite mer vila och vissa restriktioner gällande träning med mera, var den 40 mm. HALLELUJA! Ska fortsätta ta det ganska lugnt och så är det ny mätning igen vecka 22.

Och fy fan vad trött jag är på att vara orolig, vet inte hur jag ska släppa det riktigt. Med Sigge så var vi först oroliga för missfall ganska länge, och sen kom en rätt bra period innan helvetet brakade löst med inläggning, opedagogiska läkare, tvångsvila och medicinering. Tänk om vi slipper det den här gången? Hälften av alla som man tror ska föda för tidigt gör inte det sa min läkare i dag, så oddsen är ju goda för att min kropp bara är exceptionellt dålig på att vara preggers men att det inte är någon risk för barnet? Hoppas innerligt att det är så. Har vänner som fött i både vecka 25, 28 och 34 som fått helt friska och fina barn men klarar mig mer än gärna utan de veckorna/månaderna på neo om jag slipper.

Nu är jag bara i vecka 17 (okej, 18 i morgon) så tappen kan ju bli mer påverkad lite senare i graviditeten när bebisen börjar väga mer och trycket från både den och fostervattnet ökar, men just nu ska jag bara njuta av att allt såg finemang ut. Och att bebisen lever, för den här perioden efter att alla symptom plötsligt är borta men innan man känner sparkar, den är ju inte så himla lattjo faktiskt. Men läkaren gjorde ett supersnabbt vanligt ultraljud bara för att stilla min oro lite och lillungen levde minsann rövare där inne med moderkakan i framvägg som en skyddande madrass för sprattlandet, så än kan det nog ta ett tag innan sparkarna känns.

Och – allt är bra. Allt är bra! Så jä-hä-hävla skönt.

*stämmer upp i sång*
*dansar en liten dans*
*en liten dans alltså, ska fortfarande ta det lugnt*

5 kommentarer:

  1. "Kände" inte dig förra grav så det var intressant att läsa bakåt lite. Har själv, pga GBS, haft mycket prematura sammandragningar, förkortad, uppmjukande och öppen tapp och varit inlagd/sjukskriven pga det i tidigare grav. Fått äta ett gäng penicillinkurer eftersom det varit bakteriella infektioner som retat tappen. Räknar kallt med att det blir samma sak den hör gången mens vem vet? Det kanske bara är för att det är enda sättet jag "vet" att vara gravid på. Mina ungar har kommit två resp tre veckor före bf så inga worries så. Andra gången blev jag igångsatt av humanitära skäl (hyperemesis, yay...) men då var jag redan 2-3 cm öppen och tappen nästan helt utplånad så det hade nog satt igång av sig självt snart ändå. (Hade tid för igångsättning med första också men hon hann före). Varsågod, en uppsats om lina graviditer som du inte bett om :-). Tänkte bara att du ska veta vad du ger dig in på i "vem föder först"-tävlingen :-)

    SvaraRadera
  2. Jag vet inte vad du pratar om, men den dagen jag eventuellt skall bli pappa så kommer jag att ha google indexerat i min hjärna om alla möjliga problem och lösningar. Dock så börjar man ju komma upp i åldern att man mer kissar på sig när man reser sig upp från soffan än skaffar barn. :P Lite skrämmande att veta att om lika många år så kommer man antagligen vara en hämndlysten bitter gubbe på hemmet. :)

    SvaraRadera
  3. Håller tummarna att allt går bra, och att det lilla livet håller sig kvar där inne tiden ut!

    SvaraRadera
  4. Håller tummarna för att du ska få njuta av en "vanlig" graviditet utan extra oro den hör gången!

    SvaraRadera
  5. Hurra för goda besked!! Heja lillen.

    SvaraRadera